Thuisbevallen, maar beneden! Bed? Bank? Tafel?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Thauma, 3 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb gister gehoord dat ik ivm mijn gewicht (weeg 2 kg teveel) niet op de eerste verdieping mag bevallen. Dus niet in mn eigen lekkere bed in mijn vertrouwde slaapkamer, maar dus beneden (of in het ziekenhuis natuurlijk).
    Ziekenhuizen zijn niet echt mijn ding, vandaar dat ik graag thuis wilde bevallen. Maar ja, nu dus ineens beneden.
    Beneden hebben we een grote kamer, met open keuken, veel ramen enzovoorts. Ik kan uiteraard de gordijnen wel dichtdoen, maar ik krijg geen rustig besloten hoekje waar ik me veilig voel voor dit soort dingen. Ook al aan kamerschermen gedacht, maar dan nog krijg je alles mee wat er in de kamer/keuken gebeurt. Lijkt me erg onprettig.
    Ik weet dat er mensen zijn die dit geen enkel probleem zullen vinden, maar dat is het voor mij dus wel.

Maar nu vroeg ik me af... de suggestie werd gedaan om een matras op de eettafel te leggen. Lijkt me eng, wiebelig, hoog en bovendien... de tafel?
    Een bed in de kamer past eigenlijk niet, behalve echt helemaal in het midden van de ruimte. Niet veilig en beschut dus.
    Maar nou bedacht ik ineens... waarom niet op de bank? Bank is groot, kan zo een matras op, wat beschermmateriaal dat ie niet vies wordt en klaar ben je. Niet wekenlang een bed midden in de kamer, maar gewoon een matrasje achter de bank, klaar om te pakken als het nodig is. Desnoods zetten we de bank op klossen.
    Weet iemand of dit kan/mag?
    Hoe deden jullie dat met een thuisbevalling op de begane grond?

2. Het moet natuurlijk ook weer op een bepaalde hoogte zijn voor de arbo... :(

Zou je geen ziekenhuisbed kunnen huren bij een thuiszorgorganisatie?

Ik heb er trouwens nog nooit van gehoord dat je niet boven mag bevallen als je te zwaar bent... Berkenen ze dat aan de hand van je BMI of gewoon boven een bepaald gewicht mag het niet??

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik weet niet hoe jullie bank is, maar kan de vk goed aan beide zijde assisteren?

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Jeej een matras op de bank?
    Zou mijn ding ook niet zijn hoor..

Heb je al een geboortecentrum overwogen? Zo beval je gewoon met je eigen vk en kraamhulp maar wel in een intieme omgeving. Vaak in de buurt of in een ziekenhuis dus medische zorg is vaak wel in de buurt.

Ik ben hier zelf bevallen en vond dit een super tussen oplossing! Ik moest helaas na mijn bevalling alsnog naar de vk kamer en ok, maar mijn bevalling zelf was intiem en knus.

5. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    #5 Thauma, 3 apr 2013
    Laatst bewerkt: 3 apr 2013
    Bij ons kan je dan poliklinisch bevallen in het ziekenhuis. Maar dan moet je toch naar het ziekenhuis en dat wil ik dus niet. Ik ga me er wel in verdiepen voor het geval dat, maar in principe mijd ik ziekenhuizen het liefst :)

De bank gaat prima wat mij betreft. Hij is groot, lang, me de rugkussens eraf ook best diep. Past een matras van 80x190 op, net zo groot als het logeerbed wat anders naar beneden zou moeten.
    Nee, een ziekenhuisbed hoef ik niet... mn schoonvader is net in zo'n ding overleden en bovendien heb ik wel een logeerbed. Ik wil alleen geen bed al weken in de woonkamer hebben staan (in de weg!) en ik wil er ook niet in liggen zo midden in de kamer :)

Ik dacht dat je ook best mocht bevallen in een bed wat tegen de muur aan staat aan een lange kant. Dat is weinig anders dan de bank dus in mijn optiek... Of zie ik dat nou verkeerd...? Bij een tweepersoonsbed kan je er ook niet makkelijk van alle kanten bij...

6. mimi83

mimi83 Niet meer actief

een bed wat tegen de kant aan staat word bij een bevalling midden in de kamer gezet hoor. Er moet van 2 kanten iemand bij je kunnen . OP de bank is dus niet mogelijk.

en eerlijk als jij aan het bevallen bent intresseert het je geen moer waar dat bed staat hoor..

Dus of het ziekenhuis in of logeerbed in de kamer op klossen. Bij bevalling hoppa in het midden zodat de mensen die jou zorg komen verlenen ook ervoor kunnen zorgen dat jij en je kind veilig door de bevalling heen komen. Dat lijkt me het gene wat relevant is , niet of een bed een beetje in de weg staat. die trouwens door je man zo weer naar boven gebracht kan worden lijkt me als jij besloten hebt dat je hem niet meer nodig hebt. O en als je na de eerste dag boven wil gaan liggen, zet je je eigen bed dan ook even op klossen. degene die voor jullie zorgt hoort dan ook op gewone hoogte te kunnen werken.

7. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Wij hebben voor precies dezelfde keuze gestaan (ik woog precies 100 en bij een startgewicht vanaf 100 kilo mag je bij ons niet boven bevallen). Ik heb de rondleiding door de verloskamers van het ziekenhuis gehad en ook ik vind het niks. Maarrrrr ik vind het nog meer niks om in mijn woonkamer te bevallen. Een extra bed in de woonkamer voor een aantal weken, maar ik wilde voornamelijk thuis bevallen voor de intieme sfeer, het veilig voelen. Ik heb eerlijk aan mijzelf toe moeten geven dat ik dat alleen maar boven zou hebben in mijn eigen bedje in de slaapkamer. Dus nu wordt het voor ons het ziekenhuis...

8. Evelinepien

28 apr 2012
    75
    0
    0
    Creditmanager
    Utrecht
    Is het niet meer dat jij bedoelt dat je tijdens de ontsluiting etc op een beschut plekje wilt zijn? Want dat kan dan natuurlijk gewoon op de bank.
    En inderdaad, wat eerder al getypt is, tijdens het persen maakt het je geen moer uit waar dat bed staat, dus dan kun je toch alsnog dat logeerbed regelen? Als dat 'klaar' staat op zolder lijkt het me dat je man nog wel genoeg tijd heeft dat in elkaar te zetten zodra de weeƫn serieus beginnen..

Dan kun je Ʃn lekker beschut in jezelf zijn maar ook gewoon verantwoord bevallen...
    Of begrijp ik je verkeerd?

9. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik begrijp jullie reacties, maar ik ken mezelf goed en weet hoe ik in allerlei situaties reageer. Voor mij geldt echt niet wat jullie schetsen dat het je niets uitmaakt. Het is fijn dat dat voor jullie en voor velen geldt. Lijkt me wel prettig.

A1988: vandaar dat ik ook even wil kijken in het ziekenhuis en wil weten hoe dat precies gaat. Dan ben ik daar ook op voorbereid. Wat een tegenvaller he?

Zijn er meiden die dit al achter de rug hebben? Hoe hebben die dat opgelost?

10. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Wat lastig....
    Op de bank bevallen lijkt me ook niet handig, want die is vast niet 'hoog' genoeg voor degene die je helpt bij de bevalling.
    als ik jou was zou ik toch in een ziekenhuis in de buurt gaan kijken of er geen informatie-avonden met rondleiding zijn...
    Mijn lieve vriendin is pas bevallen in het ziekenhuis en heeft heerlijk in bad gezeten, op de skippybal weeen weggepuft en uiteindelijk op een ziekenhuisbed bevallen. Het ging erg goed na de bevalling, dus snel naar huis. Al had ze moeten blijven had ze een mooi ingerichte kraamsuite gekregen met eigen badkamer en slaapgelegenheid voor partner...het was zo 'erg' nog niet.

11. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Shandy, dat klinkt wel mooi ja. Ik ga me er sowieso in verdiepen hoor, maar ik wil gewoon een aantal scenario's achter de hand hebben waar ik me goed bij kan voelen. Thuis heeft toch nog altijd de voorkeur.

12. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Ik zou gewoon met je vk overleggen wat zij van het idee met de bank vindt, wie weet vindt zij het prima! Niet alle vk's doen zo moeilijk over de arbo-eisen hoor. Bovendien heb jij als vrouw altijd nog zelf het recht om aan te geven waar je graag wilt bevallen en hoef je je echt niet zonder slag of stoot over te geven aan de wensen van het medisch personeel. Als jij goed in je hoofd hebt zitten wat je rettig zou vinden, kijk dan wat hierin mogelijk is! Wie weet wil je het tijdens de bevalling wel allemaal anders, maar dat zie je dan wel weer. Opkomen voor je eigen wensen hoor! :)

Ik ben zelf thuis in mijn eigen hoekbad bevallen. Vk kon er maar aan 1 kan bij en moest op haar knieƫn op de badkamervloer zitten, maar was beide keren geen enkel probleem en ze vonden het juist een prachtige ervaring.

13. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Ik was bij de eerste net als jij. Dacht mezelf te kennen, maar tijdens een bevalling is het echt anders. Daar kun je je niet op instellen en echt het maakt je dan helemaal niets meer uit. Je bent op het moment dat je gaat bevallen echt niet de persoon die je denkt te zijn. ;)

14. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Kan je je VK vragen om een kilo te 'smokkelen'? Ik heb deze vraag ook gesteld aan mijn VK aangezien ik de 100 kilo net aan ging tikken bij de 39 weken. Ze zei : Geen probleem hoor het komt niet op 1 kilogram :). Overigens vind ik het sowieso geleuter over 1 a 2 kilo maar goed dat is weer een andere discussie ;). Maar ik zou er toch over praten met je VK en vragen of je nou echt zo'n heisa moet uithalen om beneden te bevallen.

15. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Nou idd. Belachelijk dat ze over 2 kilo vallen.

Ik heb 7 trappen te gaan voordat ze bij m'n bed zijn.
    Heb er nog niemand over gehoord...

16. tinusjeikke

tinusjeikke Actief lid

1 dec 2011
    193
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons wordt iedereen gevraagd om beneden te bevallen.
    Het is geen verplichting, maar de vk vindt het wel handiger.
    En het gaat er om dat het ambulance personeel je niet meer naar beneden mogen tillen als je zwaarder bent dan 100 kilo.
    Als je dan wel boven bent, dan zul je door de brandweer door het raam naar buiten moeten komen.
    Tenminste dat is wat ons verteld is.

Ik dacht dat ik dat ook zou halen, maar ben er onder gebleven, maar wel de keuze gemaakt om beneden te bevallen.
    Ik heb nu sinds 2 weken een hoog-laagbed achter in de kamer staan. Het is een beetje aanpassen in huis, maar voor ons geen probleem.

Maar nu weet ik sinds een week dat ik een geplande keizersnede krijg ivm stuitligging, dus eigenlijk alles voor niets geregeld.

Bed blijft lekker staan en ik kruip er iedere dag wel even in om bij te tanken. Als we na het ziekenhuis weer thuis komen dan kan ik ook lekker beneden in bed kraamvisite ontvangen.
    Onze slaapkamer is ook niet zo groot dus het is voor ons een goede oplossing.

Ik hoop dat je een goede oplossing voor je zelf kan vinden om toch relaxed je bevalling in te gaan.

17. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Was volgens mij haar start gewicht. Als je nog eens 20 kilo aankomt wordt het echt teveel. Ambulance mensen mogen niet meer zwaar tillen en is een aantal gevallen kun je zelf de trap niet meer af. Wordt je met de brandweer uit huis getakelt. ;)

18. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Ik ben ook beneden bevallen, omdat mijn eigen bed niet op bokken kon. Het was ff schuiven met de meubels, maar het bevallingsbed paste.
    Was ik erg blij om, omdat ik echt niet in het ziekenhuis wilde bevallen..

Tijdens de bevalling hadden ze hem in het midden van de kamer gezet, zodat ze er aan alle kanten langs konden.

19. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Bij mij werd verteld dat het om het startgewicht ging en daarbij ben ik dus net 2 kilo te zwaar. Smokkelen was niet bespreekbaar. Het stond in het systeem en dit waren de afspraken. Eigen bestwil enzo. Ik voelde me niet zo erg begrepen tijdens dat gesprek.
    En nu probeer ik er dus een draai aan te geven zodat ik in ieder geval onbezorgd naartoe kan werken. Ik heb nog even te gaan, maar hoe minder stress hoe beter.
    En als ik tijdens de bevalling inderdaad ineens alles anders zie, dan zien we dat dan wel. Maar ik heb altijd grote behoefte aan een rustig plekje voor mezelf, een veilig hoekje, rust en alleen zijn. En ik krijg dat niet voor elkaar in de woonkamer. Als de VK in de keuken aan tafel gaat zitten om mij even met rust te laten kan ze nog alles zien en horen, ben ik nog niet alleen. In geen enkele hoek van de kamer heb ik een veilig hoekje. Daar ligt mijn zorg. Het blijft hoe dan ook erg open en zichtbaar.
    Ik werd net wakker met het beeld dat iedereen in de slaapkamer zat, terwijl ik beneden liep te ploeteren. Vond ik een heel onprettig gevoel. Ik hoorde in de slaapkamer en het 'bezoek', de buitenstaanders niet. Die hoorden op de bank.
    Ik ben verder niet zo moeilijk, maar dit gevoel van veiligheid, privacy (indien gewenst) en 'laat me maar even' is gewoon heel belangrijk voor me. En dat valt nu dus behoorlijk weg.

Mijn angst bij zo'n poliklinische bevalling is bijvoorbeeld dat we dan met zn vieren op dat kamertje zitten en dat ik gewon even met rust gelaten wil worden en de VK en kraamhulp nog steeds op 2 meter afstand zijn. Tot zover het 'even terugtrekken'.
    Ik kan helaas niets vinden over de bevallingskamers hier in het ziekenhuis, dat is wel jammer.

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar ze blijven niet constant bij je zitten. In het ziekenhuis kwamen ze zo nu en dan even checken en pas op het laatst kwamen ze er echt bij.

Deel Deze Pagina