vragen over fruithapje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mama van lieke, 1 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama van lieke

16 nov 2006
    12
    0
    0
    Hoi allemaal,

Op het forum heb ik al veel gelezen over fruithapjes e.d. maar toch heb ik nog een aantal vragen.

Aanstaande zaterdag wordt mijn dochtertje 5 maanden en dat is eigenlijk het moment dat ik met een fruithapje wil gaan starten. Het liefst wil ik de fruithapjes zelf maken maar waarmee kan ik het beste beginnen. Ik dacht eerst banaan en dan een aantal dagen achtereen maar ik weet ook dat banaan stopt. Is het misschien beter om te beginnen met een appel of een peer en dat dan een aantal dagen achter elkaar?
    Verder las ik iets over diksap, is het aan te raden dit te gebruiken om het hapje wat vloeibaarder te maken? Of is diksap voor latere leeftijd?

Verder lees ik dat sommigen beginnen met een groentehapje en ik merk dat daar de adviezen over verdeeld zijn. Is het aan te raden het fruithapje na een aantal weken te vervangen door een groentehapje (kan ze aan beiden wennen) of is het handiger om dan 2 hapjes te geven, bijv 's ochtends fruit en 's avonds groente?

Ik snap er allemaal nog maar weinig van dus alle adviezen zijn welkom. Alvast bedankt.

Gr. Inge

2. Niet meer actief

diksap heb ik nooit gebruikt, zou ik ook nooit doen...zo puur mogelijk houden

ik begon met appel/peer
    na een tijdje 1 van de twee af en toe vervangen door banaan en dan wel wat vezels erdoor heen roeren (niet teveel) ivm het "stoppende effect" dat banaan heeft

en toen ze tandjes kregen begon ik ook partjes mandarijn en sinaasappel te geven

3. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    diksap is puur

k ben begonnen met fruithapje banaan
    en wacht tot ze goed fruithapjes eet je begint met een paar lepeltjes en elke dag iets meer
    k doe met een potje nog steeds 3 dagen
    zogauw ze een half potje fruit eet gaan we beginnen met groente

gr marline

4. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Ik ben begonnen met groente, omdat ik denk dat de meeste babys fruit wel eten omdat dat lekker zoet is. Ben met groenten begonnen met 4,5 maand ongeveer. Toen ze de groenten goed at -na ongeveer 3 weken- ben k fruit gaan geven.

Diksap is speciaal voor baby's, er zitten geen toegevoegde suikers enz in, dus je kan dat rustig geven. Iman drinkt dat bij haar fruit- en groentehap. Maar ik zou t niet gebruiken door het hapje heen! Je kan deze;f gemaakte hapjes verdunnen met afgekookt water pf n beetje babymelk.

In het begin geef je ns n paar hapjes tussen 2 flessen door, het vervangt pas vanaf 6 mnd ongeveer n fles.
    Iman krijgt tussen de middag fruit, en rond etenstijd groenten.

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Kylian heeft bij peer ook last van verstoppingen en dat komt omdat een peer een steenvrucht is.

diksap is gewoon heel geconcentreerd vruchtensap wat je dus zelf weer aanlengt met water en het is zonder toegevoegde suikers (in tegen stelling tot roosvicee).

Groetjes anita

6. Miekie

Miekie Fanatiek lid

30 aug 2005
    3.163
    0
    0
    Friesland
    We zijn begonnen met een paar hapjes verse banaan. En dan steeds een paar lepeltjes meer geven. Dit heb ik ongeveer 3 dagen gedaan, daarna ander fruit geprobeerd. Peer en appel mogen eerst ook.

Een potje mag je toch maar max. 48 uur bewaren?

Groentehap raden sommigen aan eerst te geven.
    Omdat de meeste babies fruit wel lusten (zoet), heb je kans dat ze groente niet zo lekker vinden.

Ik gaf/geef s morgens fruithap en s avond eet hij mee. De groentehap gaf ik 2 weken na de fruithap en dan gewoon s avonds.

Diksap zou ik er niet door doen.
    Succes!

7. niek

niek Fanatiek lid

31 aug 2005
    2.611
    0
    0
    zaanstad
    ik dacht ook dat het 48 uur was, ben nu zelf steeds delen aan het weggooien :(

8. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Je kunt ook peer doen, gaat ook goed.
    Heb idd ook banaan gedaan, maar nooit vaker als 2x anders was ik net als jij bang voor verstopping...
    Ik ben ook meteen groente gaan geven, fruit vinden ze meestal wel lekker, omdat de smaak zoet is.
    Gaf de ene dag fruit, andere dag groente ;)
    Die kant en klare sapjes zijn vanaf 4 maand, maar Steven vind ze nog niet lekker, dus ik wacht er nog wel even mee,
    hij vind puur water barleduc lekkerder.
    Succes ermee.

9. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    weggooien? foei dame's toch :) waarom doen jullie geen blokjes fruit maken?

je pakt een ijsklontjes bakje vul die met fruithap en alles wat je over hebt vries je in

zonde om het weg te gooien die potjes zijn al niet goedkoop

en diksap is puur :) zonder toegevoegde rommel
    kan je heus gebruiken (aangemengd)

maar de meeste fruithapjes zijn al behoorlijk nattig, zeker banaan met peer oid

veel fruitplezier

10. Annet73

Annet73 Actief lid

18 jan 2006
    294
    0
    16
    Mag je fruit uit een potje ook invriezen dan?
    Da's wel een goede tip!

Doen jullie ook zelf (vers)gekookte groente invriezen? Ook in diepvriesblokjes? Gebruik je dan de zakjes, of echt voor de blokjes? Dit ivm. afdekken ervan!

Deel Deze Pagina