onze knul is 14 maanden als hij grote broer wordt. we hebben niet bewust geklust, ik was nog niet eens ongesteld geweest. ik was net begonnen met ovulatietesten om te kijken of ik ueberhaupt al een eisprong had. toen deze positief bleef, en een struisvogelei onwaarschijnlijk leek, heb ik een zwangerschapstest gedaan en deze was positief.
cerazette? oh nee toch die slik ik ook. ik zou het leuk vinden om 2,5 jaar tussen de 1ste en tweede te hebben.
Tussen de eerste en tweede zat bij ons 2 jaar en 3 maand. Vond ik zelf een heel mooie leeftijd. De oudste was groot genoeg om het te snappen en leuk te vinden. Met de derde wilde het niet zo vlotten, die kwam pas 21 jaar later. Maar ook dit leeftijdsverschil is verrassend leuk! De jongens gaan super met hun kleine broertje om.
Ik wil er liever ook niet een te groot leeftijdsverschil, als 't even kan... Ben niet aan de pil gegaan na de bevalling. Werd pas na 10 mnd weer ongesteld. Sinds deze maand bewust bezig met klussen voor nr 2 . Ik ga ook maar tempen deze maand.
Ik hoop er weer voor te gaan tegen de tijd dat mijn zoontje 2 jaar wordt, alleen mijn man is nog niet overtuigd..
Mijn dochters schelen nog nét geen 2 jaar (5 oktober 2002 en 24 september 2004). In t begin leuk, maar later wat minder, zou het ook nooit weer zo dicht op elkaar doen Ook al zit er kort verschil tussen, het geeft geen garantie dat ze leuk met elkaar om gaan... Nu ben ik weer zwanger en zijn ze straks 6 en 4 als de baby komt.
Zo'n groot verschil als Kisaba heb ik niet maar hier zit er vier jaar tussen. Het bevalt mij goed! Als de oudste naar school is kan ik genieten met de kleine. De oudste weet en snapt wat ze wel en niet met Kim kan doen, dus geen rare acties. Misschien dat het later leuker is om er minder jaren tussen te hebben, maar we zijn niet voor de 2e gegaan om de 1e een maatje te geven. Je weet nooit of ze het wel kunnen vinden met elkaar later. Dus we hebben naar ons eigen gevoel geluisterd en zijn begonnen toen de oudste drie jaar was. Toen pas waren we er zeker van dat we voor een 2e wilden gaan. Maar de meesten gaan voor weinig leeftijdsverschil. Mij lijkt het errug vermoeiend! Maar ik lees gelukkig ook veel positieve verhalen erover.
Ja lastig is dat he. Zit ook te denken dat het wel lekker is om effe een paar jaar 'aan te poten' en dan heb je wel twee kindjes die lekker dichtbij elkaar zitten kwa leeftijd... Straks heb je eindelijk eentje helemaal 'op de rails', zindelijk en alles.... Krijg je alles weer van voor af aan. Daar zie ik nogal tegenop. Op zich vind ik eentje echt best, maar twee is wel leuker voor Lena. Dat is echt een dilemma voor me. Dan maar een paar jaar met wat minder geld doen en niet op vakantie... Mijn man zou het niet uitmaken die vindt het geweldig Moet wel zeggen vroeger vochten mijn broertje en ik elkaar echt de tent uit, sinds een paar jaar zijn we echt de beste vrienden. Zou dat noooit willen missen.Dat zou ik Lena ook weer niet willen onthouden.... Blabla... Maar goed, lees met belangstelling mee hier!
Hier zit een dikke 3,5 jaar straks tussen. Wij wouden ze rond de 2 jaar verschil maar helaas is dat niet gelukt en is deze zwangerschap ivf geworden. Vandaar het leeftijdsverschil nu.
bij ons zit er 2 jaar en 2 maanden tussen, nu hebben ze nog niet zo veel aan elkaar maar als erenay wat ouder is denk ik wel dat het heel leuk is voor ze allebei. en elyesa is superlief voor zijn kleine broertje, kusjes geven en knuffelen echte broederliefde hier inhuis dus.
wij hebben inmiddels ook de 2e, met een leeftijdsverschil van ruim 17maanden. ik zag er flink tegenop, maar het heeft ook voordelen! juist omdat de oudste pas 1,5jr is, slaapt hij tussen de middag nog een hele poos! dus heeft mama ook rust. hij is nog dusdanig jong dat hij niet echt heel jaloers is, het is wel wennen voor hem maar het valt ons alles mee. het is wel lastig dat de oudste nu goed loopt maar natuurlijk niet op afstand bestuurbaar is, maar als ik lichamelijk weer goed hersteld ben van de bevalling dan vind je daar ook wel weer een weg in. en natuurlijk het belangrijkste: het lijkt ons heel erg leuk voor de kinderen zelf dat er weinig verschil is, ze zitten wel in grote lijnen steeds in een zelfde soort fase. de zwangerschap vond ik wel zwaar in die zin dat ik mijn oudste toen nog heel erg veel tillen moest. maar het had ook hetzelfde voordeel als nu: hij was dusdanig klein dat hij tussen de middag lang sliep en ik dus ook rusten kon. ik denk als hij 2,5jr was geweest ik het veel moeilijker had gevonden om m'n rust te krijgen. dus ja, ik zou het zo weer doen (we hebben het er ook wel eens over of we over een paar jaar evt. als moeder natuur het ons gunt nog 2 kindjes erbij zouden willen, mochten we daartoe besluiten dan lijkt het ons geweldig om weer een klein leeftijdsverschil te krijgen) denk dat het er ook wel aan ligt hoeveel kindjes je graag zou krijgen, stel je wilt 5 kinderen dan is het al minder handig om (voor zover jedaar wat over te zeggen hebt natuurlijk!) bijv. graag steeds 4 jaar leeftijdsverschil te hebben. iedere keer weer opnieuuw beginnen met de slapeloze nachten, luiers, flesjes, etc. en dan net als er weer een naar school gaat, weer opnieuw beginnen. (althans, dat lijkt mij persoonlijk niks meningen verschillen natuurlijk....)
Wij zijn toen Emme een jaar was voor een tweede kindje gegaan. Dat is tot nu toe niet gelukt. Tuurlijk stel je om die reden je wensen bij, maar met de wijsheid achteraf vind ik het nu wel prettig dat er een wat groter (tja wat is groot he) leeftijdsverschil tussen zit. Ik hoop op 2,5 - 3 jaar. Pim