Doordeweeks eigenlijk nauwelijks. Af en toe als ze erg moe zijn, mogen ze als ik kook zo’n 20 minuten kijken. Dit gebeurt meestal 1x doordeweeks. In het weekend mogen ze allebei de dagen tv kijken. Vaak even in de ochtend en in de middag. Gaat dan om zo’n 30-45 minuten totaal. Af en toe kijken we een film met slecht weer.
Weet je mijn zoontje kijkt best veel tv soms. Mja als hij zeg maar 3 of 4 uur tv kijkt, gemiddeld 11 uur slaapt op een dag dan blijven er dus nog 9 of 10 uur per dag over om te bewegen, samen te spelen, naar buiten te gaat., boekjes te lezen etc. En dat doen we dan ook in die tijd. Als hij tv kijkt (vaak samen met zus) dan ben ik vaak bezig met huishouden, koken etc. En alle andere uren ben ik vaak met de kinderen bezig. Ik maak me om die reden dus ook niet druk om die tv. Ik keek vroeger zelf veel meer tv in mijn beleving. Mijn moeder zette daar geen stop op zoals ik me kan herinneren. Ontbijten voor de tv, tussen de middag tv, na school soms spelen met vriendinnetje en anders tv. Wel aan tafel avondeten en daarna tv...
Mijn dochter kijkt denk ik per dag 3 uurtjes tv ongeveer? Ik ben alleenstaand en heb ook geen andere kinderen, dus als er opgeruimd/schoon gemaakt /gekookt moet worden vind ik het toch wel een heel handig ding! Als er niet gekeken wordt, staat ie wel uit hoor, maar verder maak ik me er niet al te veel druk over.
Dat kan natuurlijk ook gewenning zijn, het vroege wakker worden en als beloning nog tv mogen kijken ook! Hier weten de kinderen precies wie ze het moeten vragen. Als ik thuis ben is het max 30 min per dag, maar als mijn man op woensdag thuis is kijken ze de hele middag. Want hij moet werken en anders ‘kunnen ze zich niet vermaken’. Dikke onzin, want als ik zeg: ‘nee, geen schermpje’ (dus ook geen ds, tablet ed) dan gaan ze gewoon spelen. Maar ik herken ook wel de momenten waarop je even tijd nodig hebt voor jezelf (zoals vandaag wilde ik perse het nieuwe bed van Mn zoon verven, hij is maandag jarig) en dan is zo’n schermpje idd reuze handig!
Dat is hier ook, die gewenning; eerder mochten ze even tv kijken ‘s ochtends als het nog wat te vroeg was, dan draaiden ze zich ook echt niet nog even om om 6 uur. Nu moeten ze gewoon tot 7u op hun kamer blijven en meestal kiezen ze er dan voor om lekker warm in bed te blijven Zelfde qua zelf vermaken; mijn oudste kon dat heel moeilijk zelf, waardoor ik ook snel even een filmpje opzette, en dan nog eentje etc. Maar met een beetje sturen vermaken ze zich nu prima zonder tv, en ik kan dan het huishouden doen ed. Plus ik heb het idee dat ze alles behalve rustig worden van tv kijken. Tijdens het kijken zijn ‘t soms net zombies, maar daarna halen ze de gemiste ‘drukte’ dubbel in.
Vroeg in de ochtend nooit op schooldagen. Schijnt voor hun concentratie op school slecht te zijn. Mijn dochter gaat nml naar school. Hij staat sowieso tijdens het koken aan. En later op de ochtend even zodat ik rustig een was erin kan gooien of mijn boodschappen kan opruimen. Mijn zoontje kijkt dan even Teletubbies in de box.