Ik ben momenteel zwanger van ons tweede kindje. Net zoals bij de eerste wil ik heel graag borstvoeding geven. Door allerlei omstandigheden (prematuur, geen goede begeleiding in het zh, reflux...) kon hij niet bij mij aan de borst drinken. Uiteindelijk heb ik 8 maand fulltime gekolfd. Deze keer wil ik al dat afkolven graag vermijden. Vooral omdat ik meer dan genoeg melk had, de productie goed op gang kwam, 'goede' tepels had, ... Eigenlijk alles in huis om de bv te doen slagen dus. Om tot de essentie van mijn verhaal te komen, ik wil heel graag een borstvoedingscursus volgen. Alleen lijk ik dit maar niet te vinden in Belgiƫ. Heeft iemand tips? Alvast bedankt!
Waar woon je? Ik ben in Antwerpen bevallen in een zogezegd 'babyvriendelijk ziekenhuis'. De begeleiding was top, echt alle lof voor de lactatiekundigen en vroedvrouwen! Ook bieden ze informatieavonden over bv aan. Daardoor ben ik echt dedicated geworden en heb ik veel bijgeleerd.
Op borstvoeding.com staat een overzicht van organisaties en lactatiekundigen in Belgie. Ik weet dat in elk geval de VBBB en LLL actief zijn op meerdere plaatsen.
@ Nescio: ik woon jammer genoeg een eindje verder. Ik woon in W-vl. Het ziekenhuis waar ik nu ben bevallen ging compleet de mist in. Stimuleerden het geven van kv en raadden me het kolven sterk af terwijl ik mn zoontje zo toch een hele tijd de voordelen van bv heb kunnen geven. Jammer genoeg is het dichtste 'babyvriendelijke zh' het AZ Jan Palfijn in Gent en dat vind ik een beetje ver als je weet dat het plaatselijke ziekenhuis hier recht tegenover mijn deur ligt. @ Dirks mama: bedankt voor de tip! Bij LLL vond ik een bijeenkomst waar ik binnenkort al terecht zou kunnen! Ik weet dat jij nogal wat ervaring hebt op dat vlak (de vele tips die ik krijg toen ik nog bv gaf aan mijn zoontje). Zou jij nu al een bijeenkomst bijwonen of wachten tot binnen een maandje of vier?
Ik zou nou alvast gaan, om de mensen vast te leren kennen. Als je dan hulp nodig hebt is de drempel lager. Zie net op de kaart dat er rondom Brugge 6 lactatiekundigen zijn en in Oostende ook eentje!
Inderdaad al naar een bijeenkomst gaan, en verder zou ik ook informeren bij het ziekenhuis waar je gaat bevallen (hopelijk is het niet hetzelfde ziekenhuis).
Bedankt voor de tips! Jammer genoeg ga ik inderdaad weer in hetzelfde ziekenhuis bevallen Nescio. Ik heb een verhoogd risico op een vroeggeboorte en dan lijkt het me wel een fijn idee om te weten dat ik maar de straat moet over steken om bij mn baby te zijn als hij eventueel weer in de couveuse moet en niet mee naar huis mag.
Daarom wil ik nu ook meer weten over de borstvoeding dat ik zelf op mijn strepen kan staan. Zo laat ik ze nu dus voor geen geld meer eerst een flesje kunstvoeding geven zonder mijn weten. Doen ze dit toch (zonder medische reden natuurlijk) dat ben ik in staat om ze aan te klagen Vooral omdat ik al weten van te voren zoveel melk verloor. Mss moet ik dit maar eens gaan afkolven op voorhand. Nu, die antwoorden krijg ik wel bij de cursus hoop ik
Is er geen ander ziekenhuis in de buurt? Want het lijkt me met zo'n nare ervaring niet zo ontspannend toch weer daar te moeten bevallen. Ook al ben je deze keer goed voorgelicht, als mensen toch weer over je heenwalsen (door hormonen en misschien een moeilijke bevalling kun je moeilijker je grenzen aangeven) heb je een tweede nare ervaring. Of ik zou een bevallingsplan schrijven waarin je heel duidelijk zegt dat er niet bijgevoed wordt met kv, en dat je, als alles goed is met jou en je kindje, het eerste uur helemaal alleen als gezin wilt doorbrengen, waarin je kleintje de eerste voeding kan drinken. Ook goed contact met je gyn op voorhand kan voor een hoop rust zorgen. Door de afstand kan ik het begrijpen, maar mocht je kleintje de couveuse in moeten heb je het recht er 24/7 bij te blijven.
Een doula kun je inhuren om je bij te staan rondom de bevalling, zodat je meer jezelf kunt blijven. Zij voert namens jou en je man het woord, zodat jullie je samen op het echte bevallen kunnen concentreren. Welkom op de website van de Vlaamse Federatie voor Doula's