Heb je ook budget voor boodschappen e.d.? Ik zat te denken aan: 350 boodschappen 200 tanken 200 extra's 250 sparen
dit lijkt mij een mooi streven, wij werken idd ook met richtbedragen, budgetten voor onszelf, anders gaat alles op en weten we niet waaraan.
Hier kijken we gewoon elke maand apart wat we kunnen missen. Ik zet elke maand sowieso een bepaald deel over naar de spaarrekening. Da's een automatische opdracht de dag nadat mijn loon is gestort. Daarnaast kijken we gewoon elke maand dat de vaste kosten en 't eten betaald worden en wat over is "mag op", maar het moet niet. Merk ik na 2 maanden dat mijn zichtrekening te hoog staat, zet ik nog een deel over naar mijn spaar (ik heb 2 spaarrekeningen). Maar dat dient dan meestal meer om belastingen te betalen, reisjes en bijvoorbeeld elektrische toestellen die de geest geven. Aan wat ik vast spaar kom ik niet aan tenzij echte noodsituaties. Dat geld is bedoeld om ons huis over enkele jaren verder op te knappen. En als noodplan. Wij leven momenteel vrij ruim, maar we hebben in 't verleden periodes gehad dat manlief werkloos was en ik tegelijk op invaliditeit zat (en massa's medische kosten had). En die invaliditeit werd dan bovendien niet altijd even stipt betaald (op een bepaald moment zelf 5 maand zonder een cent gezeten - achteraf krijg je dan wel alle achterstallen terug, maar op 't moment zelf ...). Toen was het echt wel elke maand harken en was ik écht wel blij dat we ons spaargeld achter de hand hadden. Niet dat we er echt hebben aangezeten, maar als de auto toen de geest had gegeven ... was ik echt wel blij dat we er toch een nieuwe (tweedehandse) hadden kunnen kopen. Of de koelkast of ... We weten dus perfect dat we ook met minder kunnen. Zowel qua voeding als qua extraatjes en reizen.
Verschilt... Ene maand sparen we 300 en andere komen we wat te kort. Moet zeggen dat de benzine er dan nog wel af moet, maar dat is maar 1 tank in de maand. Maar laatste tijd zijn er financieel veel tegenslagen geweest dus zal komende paar maand weinig gespaard worden. Geen vast budget voor leuke dingen.. Op=op
Op dat extreem krappe moment zaten we overigens maandelijks ongeveer op: 400 euro huur en verwarming 50 euro elektriciteit 75 euro telefoon, gsm en internet 200 à 300 euro supermarkt 200 à 300 euro medische kosten 100 euro diesel Ongeveer 100 euro aan cadeautjes voor verjaardagen / geboortes / kerst / ..., met vrienden op café, uitstapjes in eigen land, dvd's, boeken, ... 40 à 50 euro aan kleding (door de medicatie kwam ik 30 kilo aan en paste ik niks meer in mijn kast) Af en toe nog wat kosten voor onderhoud wagen en dergelijke. (Manlief heeft dat ding nodig voor zijn werk en in die tijd om werk te vinden.) Ik heb het overigens nooit echt tot de cent bijgehouden. Maar ik zag wel gewoon mijn zichtrekening geregeld na.
Bedankt voor jullie antwoorden daar kan ik echt wat mee. @tuc ja dat precies. Gewoon voor onszelf beetje een grens aangeven. Die is nu ver te zoeken @kaboutermeis klinkt als een goed systeem. Zo spaar je gewoon je vaste bedrag en als er nog over is op de lopende rekening ook. Slim! @mam1991 ja op=op is natuurlijk ook zo. Ik wil daar alleen een grens in aanbrengen omdat ik het eigenlijk niet nodig vind om maand in maand uit honderden euro's aan extra's te gaan uitgeven. Ook niet als vriend straks weer gewoon werk heeft.
Wij leven idd ook met een beetje richtlijnen 400 euro aan boodschappen 50 euro benzine 50 euro pampers en douchegel voor de kids etc. 100 euro aan kadootjes etc 150 euro aan kleding
Boodschappen 300,- (incl luiers e.d.) Benzine 80,- (naar ons werk fietsen wij) Extra's gemiddeld 170,- tot 200,- (dit gaat vooral op aan kleding/schoenen van de kids en kadotjes) Sparen kids 30,- (per kind, dus 90,-) Sparen zelf genoeg! (Wil het hier niet kwijt hóeveel, maar we leven ook zuinig genoeg om veel te kunnen sparen... Daarvan gaan we wel op vakantie, en gebruiken we voor kosten aan auto, weekendjes weg, gezinsuitjes e.d. Dus genieten ook wel van het gespaarde geld, en de rest ik voor de toekomst, de duurste jaren van de kinderen tijdens hun tienerjaren) Bij ons is de 4e op komst, dus er zullen wat meer uitgaven komen.
gefeliciteerd met je zwangerschap!! 300 per maand aan boodschappen vind ik ook erg netjes. Zeker voor 5 personen! Is dat inclusief luiers e.d.? Goed bezig in elk geval.