Hoeveel uitkering tijdens zwangerschapsverlof?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door amy24, 20 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amy24

amy24 Actief lid

9 nov 2011
    138
    6
    18
    Tot 1 januari werkte ik contractueel 29,5 uur per week. Vanaf 1 januari 28 uur per week. En vanaf 15 januari 24 uur per week.
    Per 11 februari gaat officieel mijn zwangerschapsverlof in. (ik zit al sinds december gedeeltelijk in de ziektewet en vanaf deze week volledig)
    Wordt mijn zwangerschapsuitkering dan gebaseerd op de loonperiode januari? En dus een gemiddelde van die 28 en die 24 uur? Of wordt het zelfs al op een eerder loon gebaseerd omdat ik in de ziektewet zit?
    Mijn werkgever zegt dat het gebaseerd wordt op 24 uur per week omdat ik dat zou werken als mijn zwangerschapsverlof ingaat. Dit klopt toch niet? Ik krijg de uitkering van mijn werkgeven en weet dus niet wat ze van het UVW betaald krijgen. Kunt u mij dit vertellen?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Amy24,

Je geeft aan dat je voor je verlof al gedeeltelijk ziek gemeld was bij je werkgever.
    Was deze melding wegens zwangerschapsklachten?
    Dan heeft UWV de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) op een afwijkende manier berekent.
    De manier van berekenen is dan afhankelijk van je situatie.

Wel kan ik je aangeven dat de uitkering altijd over een periode voor je verlof wordt vastgesteld.
    De beslissing over de hoogte van de uitkering ontvang je zelf ook van UWV.
    Heb je de beslissing van UWV al ontvangen?
    Neem dan contact op met UWV om te informeren over welke periode de uitkering is berekend.

Actuele informatie over de berekening van de WAZO vind je hier.

Ik wens je van harte beterschap en een alvast een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. amy24

amy24 Actief lid

9 nov 2011
    138
    6
    18
    Bedankt voor uw antwoord! Ik ben inderdaad ziek vanwege zwangerschapsklachten. Ik heb wel een brief ontvangen wat het UWV voor dagloon voor mij heeft berekend in de periode dat ik ziek ben. Is dit waar ook de zwangerschapsverlofuitkering wordt gebaseerd? Of krijg ik daarvoor een aparte brief?
    Maar ik werkte tot 15 januari contractueel 4 dagen per week en vanaf 15 januari 3 dagen per week. Daarom weet ik niet goed hoe ik van een dagloon een maandloon moet maken.

Met vriendelijke groet,

Amy

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Amy24,

Je krijgt een aparte beslissing over de hoogte van je zwangerschaps- en bevallingsuitkering.

Je berekent je maandinkomen door gewoon alle SV-loon van 1 maand bij elkaar te tellen.
    Wil je een dagloon omrekenen naar een maandbedrag dan vermenigvuldig je het met 21,75.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina