ziektewet, werkgever en opleiding

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Doemaar, 21 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doemaar

Doemaar VIP lid

24 sep 2008
    8.119
    0
    0
    Limburg
    goedemorgen,

Een vraag. Ik zit eind februari al een jaar in de ziektewet tot overmaat van irritatie.. want had al lang weer aan het werk willen zijn, maar helaas mijn bedrijf is uit limburg vertrokken toen ik in mijn vorige zwangerschapsverlof zat, waarbij het kindje toen is overleden.

Nu ik ben nog in dienst, mijn salaris zal dus vanaf maart naar 70% gaan, maar gaat het tijdens het verlof weer naar 100% tijdelijk, of blijft het 70%?

Daarnaast wijzen ze alle vormen van reintergratie af, ik wil dus definitief een deeltijd HBO opleiding gaan doen die aansluit op mijn vooropleiding en hun er voor laten betalen. ik ben zelf ook aan het solliciteren, maar dat is gewoon lastig als je zwanger bent... Ik ben dus op dit moment aan alle kanten redelijk gefrustreerd aan het raken omdat ik gewoon met hun tegen de lamp loop.. heb al een advocaat, probeer aan alle kanten vooruit te gaan, maar het blijft bij hun hangen.. ik weet het gewoon niet meer wat te doen. de opleiding kan ik zelf ook niet voorschieten.. is ongeveer 4500 euro voor 18 maanden... Hoe kom ik in godsvredesnaam verder.

sorry het staat los van de vraag over mijn salaris.. maar misschien hebben jullie nog ideeen?

groetjes en alvast bedankt voor enige vorm van reactie

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Doemaar,

De hoogte van een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) wordt berekend aan de hand van een loonaangifte periode van een maand of 4 weken voor de maand waarin je met verlof gaat.

Tijdens WAZO ontvang je 100% van het berekende dagloon van UWV.

Ben je voorafgaand aan je verlof ziek door zwangerschap?
    Dan wordt de hoogte van de WAZO op een afwijkende wijze vastgesteld.
    Heb je vragen over de hoogte van je WAZO, neem dan nadat je de beslissingsbrief van UWV ontvangen hebt contact op met 0900-9294.
    Mijn collega kan je dan terug laten bellen door de beoordelaar.

Ben je niet ziek ten gevolge van je zwangerschap, maar is je loon in deze periode lager door ziekte of verlof?
    Dan kijkt UWV naar de periode van 4 weken of een maand vóór de maand waarin je niet ziek was of verlof had.

Re-integratie is iets tussen jou en je werkgever.
    Kom je er met de werkgever niet uit?
    Dan kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV.

Actuele informatie over berekening van de WAZO vind je hier.

Ik wens je veel sterkte met je gezondheid, een voorspoedige zwangerschap en een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina