Hoi hoi, Ik vroeg me af of er nog meer dames zijn die minder willen gaan werken na hun verlof, maar bij wie er moeilijk wordt gedaan. Ik werk nu 32 uur per week en heb aangegeven na mn verlof graag terug te willen naar 24 uur. Mn leidinggevende zegt dit wel te snappen, maar nog niet te weten of ik hier akkoord voor krijg. De functie kan volgens hem niet in 24 uur gedaan worden (mee eens) en ze willen er liever geen deelbaan van maken en iemand aannemen voor de overige uren. Ook is er een collega van een andere locatie, die mogelijk voor 16 uur herplaatst moet worden. Dit is echter nog niet zeker. Zijn dit gronden waarop ze me mogen weigeren minder te gaan werken? Ik dacht namelijk van niet, maar heb een jaarcontract, dus durf het ook niet teveel op de spits te drijven... Heeft iemand hier ervaring mee of misschien tips over hoe ik dit het beste aan kan pakken? 32 uur blijven werken met een baby vind ik persoonlijk echt teveel namelijk. Maar ja, de banen liggen ook niet voor het oprapen momenteel...
Ik herken het wel, ik wil van 36 uur terug naar 28 uur maar dat kunnen ze me ook niet garanderen. Ik ga nu eerst een jaar ouderschapsverlof opnemen waarbij ik dus 8 uur in de week opneem. Dit is financieel aantrekkelijker en geeft nog een jaar 'ademruimte' voor er definitief iets besloten moet worden. Is ouderschapsverlof voor jou een optie?
Helaas is ouderschapsverlof voor mij geen optie; ik heb een jaarcontract en dan heb je daar geen recht op...
Dat klopt niet altijd hoor. Ik zou de CAO er even op na slaan. Bij het bedrijf waar ik werk moet ik minimaal 1 jaar in dienst zijn, maar daarna heb ik gewoon recht op ouderschapsverlof (ookal heb ik dan een nieuw jaarcontract).
Helaas staat dit in mijn CAO: Het recht op ouderschapsverlof bestaat vanaf het tijdstip van indiensttreding, tenzij een arbeidsovereenkomst van een jaar of korter is aangegaan
Oei lastig volgens mij mag een werkgever weigeren om je contract uren te verminderen. Is bij je werk een ondernemingsraad? Misschien kunnen zij je verder helpen en anders kan het juridisch loket je vast vertellen wat je rechten zijn.
Dat zou ik inderdaad ook doen ja. Wat vervelend dat je werkgever zo moeilijk doet! Ik kan me voorstellen dat je graag wat minder wilt werken en meer bij de kleine wilt zijn. Hopelijk komt er snel een oplossing!
Thanks voor jullie reacties. Wil inderdaad wel gaan uitzoeken wat mijn rechten precies zijn. Volgens mij moeten ze goede redenen hebben om vermindering van je werkuren te weigeren en 'het niet willen opsplitsen van de functie' vind ik niet zo'n goede reden, maar ja... Daarbij komt dus dat ik een jaarcontract heb en ik bang ben dat als ik op mijn rechten ga staan ze het gewoon niet verlengen volgend jaar... Moeilijk, moeilijk...
Ik weet natuurlijk niet wat voor een werk je doet maar ik kan me best voorstellen dat het bedrijfstechnisch niet handig is om een bepaalde functie op te splitsen. Neemt niet weg dat het voor jou wel heel vervelend is hoor!
Om bedrijfseconomische redenen mag een werkgever zeker wel een verzoek tot arbeidstijdverkorting weigeren. Dat moet wel met redenen zijn natuurlijk, maar sommige (leidinggevende) functies kunnen idd niet opgesplitst worden of minder dan een bepaald aantal uren ingevuld worden. Zeker niet als dat betekent dat daarvoor een ander persoon herplaatst moet worden. Ik zou naar een andere oplossing gaan zoeken.
Uhm, je hebt een jaar contact en je moet wettelijk een jaar in dienst zijn voordat je recht hebt op ouderschapsverlof. Ik ben op 1-11 begonnen en op 5-12 loopt mijn verlof af. Op dat moment ben ik meer dan 12 mnden in dienst en heb ik recht op ouderschapsverlof. Heb jij net je contract korter? Je kan namelijk ook het ouderschapsverlof later in laten gaan, dus 1 jr na het contract. Of ben je bang dat je contract niet verlengt gaat worden????
Is het je eerste jaarcontract of de volgende? als dit je tweede of derde is dan mag je gewoon ouderschapsverlof opnemen dacht ik hoor, het betekent dus eigenlijk dat je langer dan jaar in dienst moet zijn.
Dat is wel lastig, als je geen ov kan opnemen en je werkgever je uren niet wil terugdraaien. Ik weet niet hoeveel vakantiedagen je hebt of dat je die nog kan bijkopen, maar kan je op die manier niet je uren terugschroeven? Ik heb toen ik terug kwam van verlof eerst een tijdje minder uren gewerkt door elke week vakantieuren op te nemen (had er toch veel over) om te kijken of ik het op die mnier ging redden met thuis en werk. Later heb ik dat omgezet in ouderschapsverlof. Op die manier kan je misschien ook laten zien dat je wel je werk goed kan doen. Thuiswerken zou ik niet snel doen, ik werk 4 uur thuis en dat gebeurt grotendeels in de avonduren, overdag werken met een kind om je heen lukt gewoon niet. Tenzij je op die manier toch 28 uur kan werken bijv. By the way, ik werk dus 36 uur (want ik kan mn werk dus niet in minder tijd doen) en dat gaat goed. Man is ook een dag thuis, en drie dagen kdv. Maar dat is iets wat je zelf moet bepalen, of dat kan of niet.
Ben je al wel langer dan een jaar in dienst bij deze werkgever? Er staat mij iets bij van dat je niet om meer of minder uren mag vragen als je nog geen jaar in dienst bent. Ik kan me vergissen, hoor, dus dat zou je even na moeten zoeken.
Bedankt voor het meedenken allemaal! Bedrijfstechnisch zou het geen probleem moeten zijn mijn functie op te splitsen. Ik doe onderzoeken en die zouden heel makkelijk naar rato verdeeld kunnen worden. Die mogelijk herplaatser staat los van of ik minder ga werken of niet. Haar functie op een andere locatie wordt waarschijnlijk opgeheven en aangezien ze een vast contract heeft zal ze dan sowieso herplaatst moeten worden. En aangezien er niet veel van dezelfde functies zijn binnen de instelling waar ik werk in deze regio is de kans groot dat ze dan bij mij terecht zal komen. Zeker omdat ik dus maar een tijdelijk contract heb. Ik zit in mijn tweede jaarcontract en ben dus nu al meer dan een jaar in dienst. Ik heb mijn CAO niet zo gelezen dat je een jaar of meer in dienst moet zijn om aanspraak te maken op ouderschapsverlof, maar het is het navragen waard in ieder geval. Ik ben niet direct bang dat mijn contract niet verlengd zal worden, maar met de huidige economie en bezuinigingen (ik werk in de zorg) weet je het nooit en wil ik het risico dan ook zo klein mogelijk houden. Ik heb straks inderdaad ook nog wel wat vakantie uren over na mijn verlof, dus ik kan nog wel een aantal weken een dag minder werken, maar ja dat is niet structureel natuurlijk... Thuiswerken zou eventueel een optie zijn voor een paar uur per week, ik heb een paar collega's die dat ook doen, maar dat is voor mij meer een soort van laatste redmiddel. Ik ken mezelf en als ik thuis ben dan zijn er daar ook nog 101 dingen die gedaan moeten worden en dan kan ik me niet goed concentreren op mijn werk. Vind ik dan ook niet eerlijk tegenover mijn leidinggevende, want ben dan dus minder productief... Met ml erover gehad wat er bij hem op het werk mogelijk is. Hij kan hooguit 9 uur per dag gaan werken, zodat hij 1 keer per 2 weken een dag vrij heeft. Met zijn functie is het sowieso niet mogelijk om minder te werken... Je mag inderdaad pas om uurvermindering vragen na een jaar, maar daar voldoe ik dus wel aan. Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal, heb weer een paar dingen die ik kan gaan uitzoeken! Ik blijf hoop houden!
Duidelijk verhaal, realiseer je wel dat wat er ook in je cao staat de wettelijke regels voor gaan. Ouderschapsverlof | Verlof en vakantie | Rijksoverheid.nl Succes met je werkgever!
Denk dat het met ouderschapsverlof wel moet lukken, gezien je situatie, dat maakt het wel makkelijker. En wellicht is het bij de werkgever ook de angst voor het onbekende mbt terugbrengen van uren of een functie splitsen. Ik werk in een ontzettend mannenbedrijf en ben ook nog eens de eerste vrouwelijke leidinggevende. Zwangerschapsverlof was al een spannende en ouderschapsverlof erna ook, net zoals dat het lastig was met de eerste man die ouderschapsverlof ging opnemen. Inmiddels zien ze dat het werkt, mensen niet minder productief worden en de inzet ook niet minder is. Sterker nog, men concludeerde dat het moederschap van mij een betere manager had gemaakt.