Hoi, Ik werk via een uitzendbureau en ga half mei met zwangerschapsverlof. Ik zou graag willen weten hoe veel uur ik in mijn zwangerschapsverlof per week krijg doorbetaald. Ik heb een face C contract van 32 uur per week. Soms werk ik minder omdat ik een dag vrij vraag, of omdat naar de verloskundige moet. Ik laat dan wel verlof uitbetalen of kort verzuim, zodat ik 32 uur uitbetaald krijg. Nu zegt het uitzendbureau dat ze naar het gemiddelde aantal gewerkte uren van de afgelopen 13 weken kijken. Opgenomen verlof, kort verzuim, maar ook doorbetaalde feestdagen tellen niet mee met je gemiddelde. In die 13 weken zitten ook 2 feestdagen, en zo zal mijn gemiddelde lager zijn dan 32 uur. Klopt het wat het uitzendbureau aangeeft? Ook zeggen ze: verlofuren en vakantiegeld wordt uitbetaald gedurende je zwangerschapsverlof. Dus je bouwt het niet apart op, maar je verlofbedrag wordt iets hoger. Klopt dit? Alvast bedankt. Groetjes Jose.
Beste Jose, Berekening van het verlof De zwangerschaps- en bevallingsverlofuitkering (WAZO) wordt niet gebaseerd op het aantal gewerkte uren, maar op het SV-loon van de laatste loonaangifteperiode voorafgaand aan je verlof. Dit is de laatste maand of de laatste periode van 4 weken waarover je werkgever loonaangifte heeft gedaan. Het SV-loon bestaat uit de loononderdelen waarover je sociale verzekeringspremies betaalt. Dit SV-loon wordt gedeeld door het aantal werkdagen in die periode (21,75 per maand of 20 per 4 weken). Het resultaat hiervan is je WAZO-dagloon. Van dit dagloon krijg je gedurende de 16 weken van het verlof 100% uitgekeerd. Betaling van het verlof Meestal betaalt UWV de WAZO aan je werkgever; je werkgever betaalt dan gewoon je loon door. Heb je in de laatste 4 weken meer verdiend dan in het overige deel van de laatste 13 weken? Dan is het mogelijk dat UWV meer aan je werkgever betaalt dan hij aan jou doorbetaalt. Als je denkt dat je werkgever je te weinig betaalt, kun je ervoor kiezen om de WAZO direct aan jezelf te laten overmaken. Laat dit dan door je werkgever op het aanvraagformulier vermelden. Houd er in dat geval wel rekening mee dat UWV de uitkering inclusief 8% vakantiegeld betaalt. Je bouwt in deze periode dan geen vakantiegeld en pensioen op. Op onze website vind je actuele informatie over de berekening en de betaling van de WAZO. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare