Hoeveel uren werk je/je partner nu en straks?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Robin77, 5 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Robin77

    Robin77 Fanatiek lid

    12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Ik ben nog niet zwanger, maar het is natuurlijk wel iets waar we het over hebben: hoeveel uren werken na je zwangerschap? Mijn partner en ik werken nu allebei 40 uur per week. Na mijn (hopelijk) zwangerschap willen wij allebei 4 dagen gaan werken. Wij willen dit zodat we allebei evenveel verantwoording hebben naar het kindje, het huishouden en de financieen. Heel vaak zie je nog dat de moeder drie dagen werkt en de vader vijf dagen. Op die manier heeft de vader ook echt een dag samen met zijn kindje. Ons lijkt de verdeling 4x4 dus erg mooi. Hoe hebben jullie dit gedaan en wat is de achterliggende gedachte?
     
  2. Deurtje

    Deurtje Fanatiek lid

    8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Ik werk nu 32 uur en mijn man 40+ (eigen bedrijf, dus altijd aan het werk ;)) Als het kindje geboren is, wil ik 20 uur gaan werken. Mijn man blijft gewoon hetzelfde aantal uur werken, maar die kan makkelijk tussendoor even naar huis enzo.
    Het kindje gaat dan 1 dag naar het kdv, 1 dag passen mijn ouders op en een halve dag past mn schoonmoeder op.
     
  3. Robin77

    Robin77 Fanatiek lid

    12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Oké dat is inderdaad logisch want ik begrijp dat het niet heel handig is om je eigen bedrijf een dag in de week dicht te gooien ;)
     
  4. Nijntje1978

    Nijntje1978 Actief lid

    19 mei 2008
    205
    0
    0
    Brabant
    Wij werken nu beide fulltime (40 uur) en gaan straks beide 32 uur werken. Kindje gaat dan 3 dagen naar KDV, helaas geen familie in de buurt.
     
  5. ElleNY

    ElleNY Fanatiek lid

    26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Mijn man werkt nu 40 uur (+) en ik 32 uur (+). Na het verlof ga ik waarschijnlijk 24 uur werken waarvan 8 uur thuis en mijn man blijft 40 uur werken met ook 8 uur thuis. We weten beide dat we overdag misschien niet zo heel veel zullen doen met zo'n kleintje maar we zijn bereikbaar en het werk kan ook 's avonds en in het weekend gedaan worden wanneer bijvoorbeeld de ander er wel is. Het gaat uiteindelijk om het resultaat.
    Eén dag gaan opa & oma oppassen en de rest is dan gedekt. En we hebben nog een nanny achter de hand
     
  6. sjokoholic

    sjokoholic Actief lid

    17 jun 2008
    195
    0
    0
    Wij werken allebei 32 uur, drie dagen kdv.
     
  7. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb altijd 32 uur gewerkt en mijn man 40+ (ook een eigen bedrijf) Nu werk ik 4-16 uur, en mijn man nog steeds 40+... :)

    Jelle gaat 1 dag in de week naar het kdv, de rest van de uren die ik moet werken vangt mijn man op. Meestal is dat 1 dag in de week... En aangezien ik in de zorg werk moeten we allebei flexibel zijn... En tot nu toe gaat het eigenlijk prima... De afgelopen week heb ik veel moeten werken dus is mijn man veel thuis geweest, maar dat is maar 1 week per jaar dus dat is goed te doen...

    Mijn man gaat 's ochtends om 7.45 de deur uit en komt 's avonds om 22.30 thuis... Tussendoor komt hij wel tussen de middag en om 17.30 thuis om te eten... Beide meestal een uurtje... Dus dat scheelt wel, hij ziet Jelle regelmatig... :)

    Over het algemeen kunnen we het makkelijk redden zonder andere oppas, alleen dus afgelopen week niet... Als ik 48 uur moet werken, kan mijn man dat niet allemaal opvangen, dus heeft oma ook een paar uurtjes meegeholpen... :D (lang leve de oma's!)

    Ik zou geen 32 meer willen werken zolang Jelle nog zo klein is... Ik heb de fagelopen week zoveel gemist heb ik het idee... Er zijn dagen dat ik om 14.00 de deur uitging en dat ik hem dan niet zag tot de volgende dag 16.00.... (behalve 'savonds is bed, als ik even om het hoekje keek) Veel te lang! :)
     
  8. Robin77

    Robin77 Fanatiek lid

    12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Dat is nu juist waarom mijn partner en ik allebei 32 uur willen werken zodat we beiden kunnen genieten van de kleine. Want zoals jij het omschrijft, dan ziet jouw man de kleine toch bijna niet?
     
  9. Marit80

    Marit80 Actief lid

    10 jul 2006
    220
    7
    18
    Voor mijn dochter kwam werkte ik 32 uur en mijn man 40, nu ik 16 en mijn man nog steeds 40. Je merkt toch dat het in een mannenwereld moeilijker is om en dag minder te werken (tuurlijk, als hij echt zou willen zou hij ouderschapsverlof op kunnen nemen... maar hij heeft toch de indruk dat dat zijn promotiekansen vermindert). Ik werk ind e zorg en daar mag ik 'gewoon' nog leidinggevende zijn voor 2 dagen in de week :-D.
    Mijn man ziet zijn dochter iedere avond en ieder weekend, en zo krijgt hij ook genoeg van haar mee. Zou er zelf niet aan moeten denken om nu nog 4 dagen te werken, en zeker in het begin met de borstvoeding enzo was ik blij dat ik niet zo vaak naar mijn werk hoefde (dat kolven... pfffff). Mijn hormonen werkten ook niet echt mee, ik wilde thuis zijn bij mijn kind! Denk toch dat een man daar minder 'last' van heeft ;).
    Maar ik ben helemaal voor een zogenaamde papadag hoor, zou alleen zelf niet meer zoveel willen werken en dan komen toch de financien in het gedrang ;).
    groetjes, Marit
     
  10. cindy en marcel

    16 sep 2007
    98
    0
    0
    thuisblijfmoeder
    eindhoven
    Ik heb een eigen kapsalon aan huis en ga dus dadelijk als de kleine er is alleen nog maar de avonden knippen, en dan ben ik heel de dag bij me kleintje. En sávond's als ik knip van 6 tot 8 kan mijn man op de kleine oppassen want die heeft gewoon een fulltime baan en is vanaf half 5 thuis.
    Zo hebben wij dus geen opvang en kinderdagverblijven nodig.
    Ik vind dit echt een ideale oplossing
     
  11. Flutterby

    Flutterby VIP lid

    23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Mijn vriend en ik werken allebei 36 uur.
    De bedoeling is dat ik straks 18 uur ga werken (2 dagen van 9 uur) en mijn vriend gewoon 36 uur. De kleine gaat dan naar mijn moeder!

    Mijn vriend zou ook wel een dag thuis willen zijn, maar aangezien hij ook nog studeert is dat nog even geen optie omdat hij dus al één dag in de week naar school gaat. En zijn baas zal er niet mee akkoord gaan als hij maar 3 dagen in de week werkt :)
    Tijdens schoolvakanties en toetsweken is hij de vrijdagmiddag wel vrij!
     
  12. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hmm... Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest... :) Mijn man ziet Jelle denk ik meer dan de gemiddelde vader... Omdat hij een gedeelte van mijn werkuren thuis is, heeft hij minstens 1 dag per week, vaak 2 die hij met Jelle doorbrengt. En zoals ik al zei, komt hij elke dag thuis voor de lunch en het avondeten. En dan is Jelle ook wakker.

    En sinds Jelle er is, werkt mijn man op zaterdag niet langer dan tot 2 uur, en is hij de zondag thuis. Voor Jelle gebeurde het nog wel eens dat hij ook de hele zaterdag en zondag werkte, maar daar heb ik snel korte metten mee gemaakt... :) Mijn man wordt niet "die man die op zondag het vlees komt snijden"
     
  13. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Wij werkte eerst;
    ik 5 dagen, mijn man 6 dagen
    met ouderschapsverlof;
    ik 2 dagen, mijn man 5 dagen
    en over 1 week;
    ik 4 dagen, mijn man 5 dagen

    Op donderdag en zaterdag ben ik alleen en op maandag is mijn man alleen.
    Ymke gaat 2 dagen naar mijn moeder tot ze 1 jaar is, daarna nog 1.
    Nu gaat ze 1 dag naar het KDV tot ze 1 jaar is, daarna 2 dagen.

    Onze achterliggende gedachte; we willen dat ze meer thuis is dan elders en dat is zo gelukt; 4 dagen thuis en 3 dagen elders.
     
  14. Robin77

    Robin77 Fanatiek lid

    12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Zo is het inderdaad duidelijk ;)
     
  15. Robin77

    Robin77 Fanatiek lid

    12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Dat willen wij inderdaad ook hoor, de 'weegschaal' moet wel doorslaan naar thuis en niet naar ergens anders :) Bij ons zou hij/zij dan ook 4 dagen thuis zijn en 3 dagen elders. Ik hoop tegen die tijd inderdaad de beide oma's voor ieder één dag per week te kunnen strikken ;) (en gezien de reactie van mijn moeder op het moment dat ik stopte met de pil denk ik dat ik er sowieso al één heb!)
     
  16. Mikki77

    Mikki77 VIP lid

    17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik werk nu 34 uur en mijn vriend ongeveer 50 uur.
    Tijdens mijn ouderschapsverlof wil ik graag 17 uur werken. Ik kan dat dan een jaar doen, en daarna wil ik 28 uur gaan werken, waarvan 4 uur thuis. Ons beebje gaat dan 2,5 dag naar het kdv. Voor ons is dit een goede verdeling. Ik zou er niet aan moeten denken om altijd thuis te zitten met de kleine. Mijn vriend en ik willen ook niet dat hij minder gaat werken, omdat hij o.a. bezig is met een studie die ons later veel meer inkomen kan gaan opleveren. Ik vind het dus belangrijk dat hij daar de tijd voor krijgt. En buiten dat...het is misschien heel ouderwets, maar als mijn beeb nog zo klein is wil ik daar als moeder gewoon bij zijn. Mijn vriend zal er vast ook prima voor kunnen zorgen, maar ja...moederinstinct...nu al! Hij/zij is er nog niet eens :rolleyes: :)
     
  17. Robin77

    Robin77 Fanatiek lid

    12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Dat is nu dus juist waar ik af en toe tegen aan loop: ik vind het net zo belangrijk dat de vader een rol speelt in het leven van het kindje als dat de moeder dat doet. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat de verdeling bij ons in iedergeval (ongeveer) hetzelfde is. En dat ook hij juist een hele dag alleen heeft met de kleine zonder dat 'mama' hem de hele tijd op de vingers kijkt en verteld wat hij wel en niet moet doen. Maar...dat is uiteraard iedereen zijn eigen invulling he ;)
     
  18. Mikki77

    Mikki77 VIP lid

    17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Dat is ook zo hoor! Wat jij zegt kan ik me zeker ook in vinden. Sterker nog: wat jij zegt is precies wat ik altijd riep toen ik nog niet zwanger was. Zo wilde ik het ook gaan doen. Maar nu ik zwanger ben blijk ik ineens onwijs ouderwets te zijn of zo...heel maf :(

    Ik kan me nu zelfs al razend maken over het feit dat het kraambezoek straks mijn beeb allemaal wil vasthouden. Laat staan dat ik hem/haar moet afgeven bij het kdv. :(

    Hormonen :rolleyes:
     
  19. Robin77

    Robin77 Fanatiek lid

    12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Ai, de kans is dus groot dat ik nog compleet omsla :confused: Haha, nou tegen de tijd dat ik zwanger ben en het moet vertellen aan mijn werkgever laat ik het je even weten ;)
     
  20. Macdee

    Macdee Bekend lid

    23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Hoi,

    Mijn partner en ik werken nu beiden 40 uur per week.
    Straks blijft mijn partner 40 uur werken en ik waarschijnlijk 18 uur.
    Mijn vriend kan dan 1 dag thuisblijven en mijn schoonzusje ook 1 dag. Ik ga dan ook 1 dag op haar kinderen passen zodat zij kan werken.
     

Deel Deze Pagina