hoeveel uur in de week werken met een dreumes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Druif78, 16 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Net mn gesprek gehad en ik ben nu nog meer gemotiveerd om daar te werken! Was erg pittig en er werden me een aantal pittige stellingen gesteld ook ivm de hoeveelheid dagen voor een jonge moeder etc. Maar ik had overal wel een aardig weerwoord op. Wel zijn er nog 2 andere gegadigden dus het blijft even spannend. Maar ik ga ook een ochtend mee kijken dus dat werkt ook in mn voordeel.
    Eind vlg week hoor ik het waarschijnlijk.
    Nog even bedenktijd wat betreft die werkdagen van mn man. ook lastig voor hem omdat het nog niet bekend is of ik daar daadwerkelijk ook ga werken.
    Als het toch 4 om 5 dagen per week moet (waar hij wel min of meer voor heeft toegezegd) dan ben ik wrs nog bereid om het te doen ook. Moet even voor mezelf helder krijgen of ik 2 weken in de maand 4 dagen opvang niet teveel vind.
    Aan de andere kant knaagt t wel dat ik eigenlijk niet goed snap waarom mijn man zo moeilijk doet over die 4 uurtjes minder (36 versus 32).

2. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Mmmmh, ik zou wel graag minder gaan werken, maar dat zit er echt niet in helaas (financieel niet en met mijn baan niet, vanwege de werkdruk).

Ik werk nu 4 hele dagen. Ben vrijdags vrij.
    Bevalt op zich best goed. Ook omdat mijn dochtertje maar 1 dag naar het KDV gaat, de andere dagen passen de opa's, oma's en papa op.

Heb alleen niet zo veel drang meer om te werken of carrière te maken... Vind het wel best en geniet lekker van mijn meisje. Er zijn zoveel leuke dingen om samen te doen met je kindje... Ik vind het echt super om tijd met haar door te brengen ! :D

Maar goed, 4 dagen is een mooie verdeling van de week, vind ik. 3 dagen weekend, 4 dagen werken. Is goed te doen.

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

Fijn dat je zo enthousiast bent over de baan :) Ben benieuwd hoe je de meeloopdag gaat vinden! En je man zal wellicht nog meer gemotiveerd raken om mee te werken als ie ziet hoe enthousiast jij bent. Wat vindt hij eigenlijk zelf van 4 dagen opvang?

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hij vindt 4 dagen opvang dus wel best! Vandaar dat ie wrs ook niet echt staat te springen ,hij ziet de noodzaak niet zo.
    Ik laat t even bezinken vandaag want ik ben nu nog zo enthousiast dat ik de baan ook wel zou willen als het bij 4 dagen om 5 dagen blijft (en dus 2 weken met 4 dagen opvang). "Is dat nou echt zo erg: 2 dagen in de maand extra opvang?" Maar nee, even laten bezinken. Meest ideale zou toch de pappa dag zijn!
    Hopelijk is mn man nu nog gemotiveerder om er werk van te maken!

5. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Gelukkig leven we in een land waarin iedereen zelf de keuzes kan maken, en bij m'n kleintje thuisblijven is inderdaad mijn keuze. Komt misschien ook wel omdat ik zolang op onze derde heb moeten wachten, dat ik deze tijd zoooooooow leuk vind, dat ik er geen seconde van wil missen!
    Ik zou helemaal jaloers worden op de oppas, want die ontdekt misschien wel het eerste tandje, of stel je voor dat ik het zou missen als hij voor het eerst liep!
    Vandaar dat ik het liefst bij hem blijf. 't Is eigenlijk uit egoïsme, als je 't goed bekijkt... :)

Maar ik heb echt geen moeite met moeders die wel buitenshuis werken hoor. Iedereen mag dat gelukkig zelf bepalen!

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mijn man en ik hebben er nog eens over gepraat en we zijn min of meer overeen gekomen met 1 week van 4 dagen werken en 1 van 5 (voor hem dan). Voor onze zoon komt dat neer op een week 4 dagen opvang en andere week 3 dagen opvang.
    Die week van 4 dagen vind ik nog steeds aardig wat, maar het stelt me iets gerust dat dat "maar" om de week is.
    We begrijpen nog altijd niet waarom het geen 4x9 uur mag zijn (ook 36 uur). Dan is dat hele opvang probleem geen punt meer! Waarschijnlijk omdat zijn baas zich dan in de vingers snijdt. Mijn man werkt namelijk nu ook praktisch dagen van 9 uur of meer, maar krijgt er niks extra voor betaald.
    Hij gaat vandaag nogmaals om opheldering vragen aangezien hij eigenlijk geen verklaring gehoord heeft. En anders dus het voorstel van 1x5 dagen, 1x4.
    * pfoe, ik ga er trouwens helemaal van uit dat die baan van mij wordt terwijl het eigenlijk nog helemaal niet zeker is!*

Trouwens: 4x8 wat dus wel mag vindt mn man geen optie, financieel niet. terwijl dit helemaal niet echt een punt is. We zullen er "iets" op achteruit gaan maar daar staat wel tegenover dat ik een nieuwe uitdaging tegemoet ga en hij er een pappadag per week bij krijgt!! Maar dat krijg ik m niet aan zn verstand :(

7. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Druif, (en anderen!) het doet me zo goed om eens te lezen dat hier ook wel wat "carrièrevrouwen" rondhangen! Vaak zijn in dit soort topics de thuisblijfmama’s of vrouwen die werken omdat het “moet” financieel wel in de meerderheid dus ik vind dit heerlijk om te lezen.

Ook vind ik het goed dat je je man ook mee laat denken over een oplossing en dat hij hierin een onderdeel is. Vaak komen deze dilemma’s op de schouders van de moeders terwijl de vaders lekker hun 60-urige werkweken blijven maken omdat ze ofwel zelf niks willen veranderen, ofwel een werkgever hebben die niet meewerkt (helaas ook grotendeels nog mannen dus het houdt elkaar wel een beetje in stand in grote lijnen) (o ja, ik ben ook een rabiate feminist, haha!)

Ikzelf werkte tot deze week 3 dagen (1 dag ouderschapsverlof) en ga vanaf volgende week weer 4 dagen per week werken. En ondanks dat ik niet mijn droombaan heb en zelfs regelmatig behoorlijk van mijn werk baal, kijk ik daarnaar uit! Wat meer regelmaat, meer betrokkenheid zal me goed doen. Ondertussen blijf ik om me heen kijken naar leuke vacatures, die er in mijn vakgebied (of voor mijn achtergrond) helaas erg weinig zijn. Mijn man werkt 5 dagen per week waarvan 1 thuis en gaat na volgende week tijdelijk (tot we een derde dag erbij hebben op het kdv) 2 dagen thuis werken, op termijn gaat hij gewoon 4 dagen werken en heeft hij een echte vrije Mini-dag. Hij is wel eigen baas dus kan zo feministisch zijn als ik hem opdraag, hahaha! :D
    Mini gaat binnenkort dus 3 dagen per week naar het kdv, we hebben onlangs een extra dag aangevraagd. Ook voor mij persoonlijk is dat op dit moment een soort van maximum, maar ik pin mezelf er niet op vast want je weet maar nooit wat er nog op mijn/ons pad komt! ;) Nou moet ik zeggen dat ze het er heel goed doet en ze een makkelijk en flexibel kindje is. Maar dan nog, ik werk gewoon graag en ik vind hele dagen thuis met de kleine altijd vermoeiender dan een dagje hard werken, haha!

Ik hoop dat het zich voor je oplost en dat je die toffe baan krijgt. Als ik het zo lees, denk ik dat jouw man het ook eerst even moest laten bezinken, denk je niet? Voor hem gaat er ook het eea veranderen en daar zal hij een beetje aan moeten wennen. Komt volgens mij helemaal goed!

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, heerlijk om te lezen dat je niet perse een ontaarde moeder bent als je veel werkt! Zit er echt ingebakken... Tuurlijk is het voor iedereen persoonlijk wat acceptabel is of niet.
    Voor mij lag dat op 3 dagen opvang, maar goed, nu het er 3,5 gemiddeld dreigen te worden zijn er weer andere punten die zwaar wegen waardoor ik er toch mee akkoord wil gaan.
    In de lijn der verwachting dat het ook niet voor eeuwig zo is.
    En idd: ons zoontje doet het heel goed op het KDV dus dat speelt ook wel mee.

Ik denk idd dat mn man het ook even moet laten bezinken. Zijn eerste reactie was namelijk heel resoluut. Maar gaande weg denkt hij toch wel mee. Je bent ook een team, ik vind dat niet meer dan normaal!
    Ik zou wel graag die 4x9 willen doordrukken, maar goed, als zn baas niet meewerkt dan houdt t wel op. Dat vind ik behoorlijk frustrerend, dat zijn baas indirect dus invloed heeft op hoe vaak ons zoontje naar het KDV moet, terwijl we zelf liever anders zien! En als hij er nog een goede reden voor zou hebben maar het enige wat ik kan bedenken is dat het om eigen belang gaat!
    Daar komt dan toch de "angst" om de hoek van: mis ik dan niet teveel van zn ontwikkeling? Etc.

Heb ook nog een optie bedacht om 1x per maand mn vader op te laten passen als hij dat ziet zitten. Zodat hij slechts 1x per maand 4 dagen naar de opvang hoeft. Daar zit dus ook nog een mogelijkheid. Echter; ik zie de scheve gezichten van mn schoonouders al voor me.... (en die laatste zijn trouwens absoluut geen optie!)

9. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik ga ervan uit dat iedere moeder hier op het forum evenveel van haar kindjes houdt als ik, werkend of thuisblijvend.

Wat dat 4x9 betreft.... Volgens mij is het tegenwoordig bij veel bedrijven beleid om dat te ontmoedigen. Ook vanwege arbo-regelgeving maar stiekem misschien ook wel omdat men zich afvraagt of mensen daadwerkelijk die 9 uur per dag maken. Ben je dan nog wel net zo productief als wanneer je er 8 per dag doet. Voor mezelf kan ik antwoorden: nee, dat laatste extra uur was ik totaal niet productief toen ik 9 uur werkte, ik vond het ook helemaal niks. Ik werk bij de overheid en de mensen die al een afspraak hebben over 4x9 mogen dat blijven doen, maar nieuwe aanvragen worden afgewezen. Zo zal het bij jouw man in het bedrijf ook wel zijn.

Is voor jou inderdaad erg frustrerend want je hebt er zelf dus geen controle over momenteel. En dan ook nog moeten dealen met scheve gezichten van schoonouders, pffff.... Realiseren mensen wel hoeveel dilemma's wij als (werkende) moeder elke dag moeten overwinnen? Ik zeg: f**k het schuldgevoel! :D Niemand wordt er beter van...

10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik ben wo opgeleid en zocht een baan op niveau voor 3 dagen in de week.

maar dit bestaat gewoon niet! ik moest kiezen: of onder mijn niveau voor 3 dagen, of op niveau voor 4-5 dagen.

ik solliciteer nu ook op banen voor 36 uur.. mocht ik zoiets vinden dan gaat mijn vriend een dag minder werken en gaat Ties nog steeds 3 dagen naar de opvang.

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36

Hahaha: YESSSS! "F*ck het schuldgevoel"! Ik moet er ook schijt aan hebben, ben blij als ik het allemaal rond kan breien. Maar
    de opvang was altijd al een "dingetje" van mn schoonouders. Zouden graag willen oppassen, maar vinden wij geen goed idee ivm leeftijd, gezondheid en (vooral voor mij) waarden/normen verschil. Maar ja, zeg dat maar eens hardop, t zijn toch mn mans ouders/ ons zoontjes opa en oma. Ze zijn echt nog van de oude stempel en vinden de kinderopvang eigenlijk niet goed.
    Als ik dan mijn ouders zou regelen terwijl wij hun hebben afgewezen, terwijl hun ook nog eens om de hoek wonen en mn ouders niet...tsja...leg dat maar eens uit...

Mijn man werkt geregeld (standaard) over dus ze snijden daar bij het bedrijf ook in de eigen vingers als ze hem er dan ook bij 4x9 voor gaan uitbetalen, terwijl ze dat nu niet doen!
    Dat een collega van mn man dat nog wel krijgt heeft dan wrs te maken met wat jij ook al zei, Miepie, de produktiviteit ed.
    Maar het is inderdaad frustrerend dat de controle daarmee niet in eigen handen ligt.

12. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik snap heel goed wat je zegt over je schoonouders hoor! Ik doe wel heel stoer over f*ck schuldgevoelens, maar zou het zelf ook niet over mijn hart kunen verkrijgen om dat soort dingen uit te spreken. Dan vinden ze me helemaal een botte Hollander (mijn schoonouders zijn Engels), gheghe... :D (en echt, ik ben een heel beleefde mengelmoes met weinig Hollands bloed). Maar vaak denk ik wel: we zijn nu zelf ouders van kinderen en we gedragen ons nog steeds als kinderen als het op onze (schoon-) ouders aankomt. Gelukkig wonen de mijne 2 uur rijden bij ons vandaan dus heb ik niet dat dilemma.
    Enneh... ook hierin zie ik een mooie taak voor je vent, jij hoeft niet alles te bedenken en op te lossen natuurlijk...

13. erwtje

erwtje Actief lid

7 dec 2008
    226
    0
    0
    Ik ga niet alles doorlezen. Wil alleen mijn ervaring delen. Ik ben nu bijna 8 maanden mama en binnenkort mama van 2. Ik werkte 4 dagen, maar merkte dat ik tijd tekort kwam. Bovendien vond ik voor ons ventje kdv (3 dagen) en schoonouders (1 dag) erg intensief. Mijn gevoel ging snel uit naar meer met de kleine thuis te willen zijn ipv ophalen eten en naar bed brengen. Nu werk ik 2 en een halve dag, mijn weekend begint op woensdag. Ik merk dat onze band sterker wordt, mijn beslissing is goed geweest.

Ik kan alleen maar zeggen, doe wat goed voelt. Jij weet wat je kindje nodig heeft. Succes ermee! ;)

14. Yukl

Yukl Niet meer actief

Dat denk ik dus ook, dat er op WO niveau bijna geen banen te vinden zijn voor 3 dagen per week. Zeker niet als je net bent afgestudeerd. Jouw ervaring bevestigt dus mijn idee. Ik heb het laatst ook al van iemand anders gehoord (die dus ook een baan heeft genomen van 36 uur per week, wel verdeeld over 4 dagen).

15. Yukl

Yukl Niet meer actief

Wat betreft de productiviteit, ik kan me voorstellen dat 9 uur op een dag in verhouding minder oplevert dan 8 uur per dag. Maar mijn man werkt dus thuis en hij zegt dat ie thuis veel productiever is dan op het werk. Omdat hij dan niet gestoord wordt (mits ie dus 's avonds werkt). Bedrijven zouden daar eens naar moeten kijken ;)

(Ik weet in ieder geval vanuit mijn studie dat het de productiviteit, werktevredenheid, betrokkenheid, etc. juist goed doet als een werknemer een goede balans ervaart tussen werk en prive.)

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Juist! Als ze daar nou eens meer naar gaan kijken!
    Als ik alleen naar mn man kijk dan ben ik bang dat hij wel in de categorie "weinig produktief" valt bij 9 uur. Ik denk dat hij niet heel veel meer doet in dat extra uurtje. Maar in de huidige situatie geldt dat hij OOK 9 uur werkt (nog even dit, nog even dat uitwerken) en er niks extra's voor krijgt. Daarbuiten nog afspraken met klanten in de avonduren (in ZIJN vrije tijd) wat "bij zijn functie hoort". Dus hij maakt werkweken van ca 50 uur en krijgt betaald voor 40. Daarom vind ik het een beetje kinderachtig dat hij op papier geen 4x9 mag werken van de baas, maar om dezelfde reden dus ook begrijpelijk.

Morgen meeloop dagje op "mijn" baan waarvoor ik gesolliciteerd heb. Wish me luck...

17. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

4 aug 2009
    905
    0
    0
    Ik heb zelf HBO gedaan en heb een 32 uur contract bij de gemeente. Ik heb nu voor het 2e jaar ouderschapsverlof opgenomen en werk dus 3 dgn per week en verdien absoluut niet verkeerd. Dus hierna nog 1 jaar verlof opnemen en dan ga ik definitief 3 dgn werken. Mijn man werkt ook part time en vindt het ook heerlijk om dan een dag met de kinderen thuis te zijn. Mocht ik ooit de jackpot winnen, stop ik bij de gemeente en ga dan 1 of 2 dagen vrijwilligerswerk doen.

18. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Goed geregeld zo! Maar krijg jij je ouderschapsverlof gedeeltelijk betaald of niet? dat is hier dus niet zo. Dan heeft het eigenlijk alleen voordelen op papier of niet?

19. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Ze zijn er wel degelijk, ik ben zelf het levende bewijs ;) Ik heb een baan op WO niveau, en werk 3 dagen in de week. Mijn vorige baan idem dito.

Misschien ligt het ook aan de studierichting?

20. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Denk het zeker! in de "sociale" beroepen zie je doorgaans ook meer vrouwen en moeders werken en is partime werken wrs meer ingeburgerd. In het bedrijfsleven is het vaak andersom, al is dit wel weer heel cliche gedacht.

Deel Deze Pagina