Hoeveel uur is jouw kind met schoolwerk bezig per dag?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door vruchtje24, 5 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.024
    414
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi,

    Hier hoor ik verschillende verhalen. Bij ons zijn ze met 2,5 uur gemiddeld wel klaar. Soms zelfs weleens eerder. Kids van mijn zus zijn bijv. wel bezig van 9 tot 14 a 15 's middags.

    Hier de oudste in groep 8 en jongste groep 5. Maak me best zorgen over de achterstand die ze oplopen. Ook ivm minder lesstof van de 1e lockdown.

    Benieuwd hoe dat bij jullie gaat ?

    Groetjes vruchtje
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Idem. Goed t is maar groep 1 (heeft werk voor groep 2 en extra uitdaging gedaan op groep 3 niveau). Heb de weektaak er al doorheen + extra werk... heb nog 3 dagen! Hoe hadden de juffen dat bedacht??
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oudste in groep 5 is snel klaar, ze hebben in principe werk voor een normale schooldag, dus van 8.30 tot 14.30 met 2 pauzes en natuurlijk ook bv gym en muziekles. Sommige klasgenootjes zijn echt de volle dag bezig, anderen net zoals dochter al vlot klaar. Dochter is in de klas bijna altijd als eerste klaar met alles, en ik vraag me nu ze thuiswerkt sterk af of ze wel genoeg uitdaging krijgt - zelf vindt ze het wel best zo, maar alles vlot af met 2 vingers in je neus is ook niet zo motiverend denk ik...

    Jongste zit in groep 3, die hebben sowieso op school ook echt een vol dagprogramma en thuis is dat niet anders - ze is echt de volle schooldag bezig. En omdat we ‘s middags wat langer pauzeren (rustig eten, lekker even naar buiten), was ze vandaag bv bezig tot 15.30. Het is vooral heel veel leesmeters maken op verschillende manieren, daardoor zijn alle klasgenootjes er ongeveer evenveel tijd aan kwijt.
     
  4. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Mijn dochter ( groep 8) is wel bezig van 8:30 tot 14 uur. Maar daar zit 2 uur digitaal les bij en extra werk van de plus groep. Bij de vorige lockdown besloot de school zich te richten op herhaling en geen plus groep, toen was ze meestal na een uur echt wel klaar.
     
  5. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het ligt er denk ik ook aan of ze voor alle vakken werk op krijgen of juist alleen van de hoofdvakken. En ja, sport en muziekles... is sowieso lastig natuurlijk. Dat is gewoon iets wat we thuis moeten gaan opvangen.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Oudste (groep 8) maximaal een uur.
    De jongste (groep 6) ongeveer 3 à 4 uur.
     
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Mijn dochter (gr 8) krijgt gewoon het werk dat ze normaal ook op een dag af moet hebben. Dagelijks ook online instructie. Maar ze is wel eerder klaar met haar werk dan wanneer ze op school zou zitten. Logisch ook, vind ik, aangezien er minder afleiding, wisselmomenten, e.d zijn. Ze heeft thuis echt meer (en aaneengesloten) effectieve leertijd dan op school.

    En mijn zoon zit in gr 1. Kleuters krijgen een bingokaart met werkjes en kunnen per dag een paar werkjes kiezen en uitvoeren (en dan dus afkruisen).
    Zitten vooral hele leuke en diverse ideeën bij met nu ook het thema ‘nieuwjaar’, waarbij ook benoemd wordt dat niet alles hoeft. Zo heeft mijn zoon bv al een zo hoog mogelijke toren gebouwd, de challenge kleed je helemaal zelf aan en uit en een gezelschapsspel gespeeld.
    Maar zit bv ook een luisterboek bij van kikker met bijbehorende youtube link, tekenopdracht, knutselidee, etc.
     
    owly vindt dit leuk.
  8. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Oudste krijgt op school les (eindexamen klas) en heeft daar alle belangrijke (examen)vakken en uren voor het profielwerkstuk.

    De jongste was vorige lockdown maximaal een uurtje met school bezig. Dat was incl. de online instructie. Nu op het VO is hij van 8.30 tot 15.00 bezig.
     
  9. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.897
    113
    Vrouw
    We doen het op ons gemak tussen de contact momenten. De één zit in groep drie de andere in groep één maar doet mee met de oudste. Ondertussen loopt er nog een peuter rond die op boeven pad is.

    Effectief zijn we twee uur bezig, maar doen we alles dubbel. Als de middelste niet mee zou doen dan zou mijn oudste het kunnen doen in tachtig minuten.
     
  10. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Nou, hier zijn ze wel een poosje zoet op een dag (groep 5, 6 en 8). Groep 5/6 krijgt op vast tijden instructies en juf leest voor in de pauze. :D
    Oudste heeft verplichte online momenten en kan aansluiten bij instructies.
    Alles komt voorbij. Tot de kunstlessen aan toe.
    En voor iedereen is er op verschillende gebieden extra werk beschikbaar.
    Daarbij wordt iedereen uitgedaagd mee te doen met de grote juf-zus-en-juf-zo-challenge. Daar staan allerlei opdrachten in waar je punten voor kunt krijgen. Van op de foto met een rode Citroën tot een mandala maken van natuurmateriaal, een breukenorgel maken (gr 7/8) of de tafel van 7 opzeggen voor gr 5/6 en de tafel van 12 voor 7/8. Een knikkerbaan bouwen, tekening maken, brief schrijven, wandeling maken, enz enz. Erg leuk! Beloning is 1 tot 4 punten, ligt aan de opdracht. Je mag er aan mee doen, hoeft niet. Maar ik ben wel weer zo'n moeder die dat grappig vindt :p en zo lang de kids daar positief op reageren.
     
    owly en hummeltje5 vinden dit leuk.
  11. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hier hebben ze 15 ''opdrachten'' voor de hele week voor groep 1, waarvan 2 opdrachten enkel een filmpje bekijken is :rolleyes:
    Het ligt er een beetje aan welke opdrachten we zelf dus kiezen (schrijven heeft beduidend meer tijd nodig dan 10 dingen in huis opnoemen die rond zijn bijvoorbeeld), maar we zouden i.p. binnen een kwartiertje per dag klaar kunnen zijn.........
     
    Sopje1234 vindt dit leuk.
  12. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Hier eentje in groep 4 komt drie a vier keer per dag online met de juf voor uitleg.
    Daarnaast maakwerk taal, spelling, rekenen, nieuwsbegrip, schrijven en leest ze.
    Ze is daar toch wel van half negen tot twee zoet mee.

    Nog een kleuter die werkjes heeft gekregen, op gynzy en squla kan. Hij speelt vooral erg veel en vermaakt zich wel.
     
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze oudste (groep 7) begint rond half 9 en is meestal net na de lunch klaar. Dan hebben dus wel een ochtendpauze en lunchpauze tussendoor. Hij is in zijn klas niet de langzaamste, maar zeker niet de snelste. Ik schat bovenste helft van het rechterrijtje, wat tempo betreft ;) Dus het merendeel zal voor de lunch klaar zijn. En een paar zijn gewoon een hele ochtend en middag bezig.

    Onze jongste (groep 3) begint iets later (hij heeft eerst nog 'inloop' :roflmao:) Meestal zet ik hem tussen kwart voor 9 en 9 uur aan het werk. Om 10 uur heeft hij een meet, dan is het merendeel van zijn werk al af. Ik geef hem zelf extra werk in een poging hem in ieder geval tot de lunch enigszins 'schools' bezig te houden. Hij is denk ik wel één van de snellere leerlingen in zijn klas.

    Mijn eigen klas (groep 8) krijgt 4 vakken per dag en ze hebben een paar opdrachten waar ze een hele week over mogen doen. Niet alle kinderen hebben instructie nodig. De snelste kinderen hebben per vak 20-30 minuten nodig voor het maakwerk. Aangezien die meestal geen instructie krijgen, zijn die dus vrij snel klaar. Maar ja, de langzaamste zijn drie kwartier tot een uur per vak bezig met het maakwerk en hebben dan ook nog instructie tussendoor. Dus die zijn langer bezig.
    Normaal hebben kinderen op een schooldag van 5,5 uur, 7 verschillende vakken. Dat zijn er nu dus 4 (rekenen, taal, spelling en afwisselend technisch lezen / begrijpend lezen / studievaardigheden).
    Voor wereldoriëntatie heb ik een project waarbij ze elke week een aantal opdrachtjes moeten doen. Maar dat project kost ze wel minder tijd dan de 3 uur per week die we normaal op school aan wereldoriëntatie besteden. Ook muziek, handvaardigheid, tekenen en gym valt deze periode echt weg. (Nou ja, tekenen zit deels nog in het wereldoriëntatieproject).
    We hebben in de eerste lockdown wel pogingen gedaan met muziek en gym thuis, Maar dat was geen succes in de meeste gezinnen. Dus op verzoek van een groot deel van de ouders, beperken we ons nu echt tot de basisvakken. Maar proberen dat dan wel echt goed te doen.

    Nu dus maar 4 van de 7 vakken. Normaal heb je elke dag ook wel een moment tussendoor van pauze, voorlezen, even kletsen, ruzie oplossen etc. Van die 5,5 uur houd je dus ongeveer de helft over. Dus ik denk dat het niet eens zo raar is als je kind in minder dan 3 uur klaar is met schoolwerk, als de school alleen de basisvakken aanbiedt.
    Wij mikken er in principe ook wel op dat de kinderen het werk in maximaal één ochtend of één middag af kunnen krijgen. Er zijn ook kinderen waar devices gedeeld moeten worden. Dan kun je gewoon niet voor 5,5 uur aan schoolwerk per kind per dag opgeven.

    Als de lockdown langer gaat duren, ga ik wel weer iets meer maatwerk bieden denk ik. Toch proberen de tempoverschillen wat op te vangen. Ik snap best dat het vervelend is als je kind in 1,5 uur klaar is. Maar het kan best zijn dat een klasgenootje met dezelfde hoeveelheid werk 4 uur bezig is. Maar; maatwerk roosters zijn voor ons een enorme chaos om te controleren of iedereen alles af heeft. En dat vind ik ook wel erg belangrijk, ik zit daar echt bovenop. Dat lukt alleen als ik het overzicht goed bij kan houden. Dus dat is gewoon wel een afweging die op de achtergrond meeweegt.
    Het is trouwens niet zo dat we nu totaal geen maatwerk bieden hoor. Ik heb in de klas 3 leerlingen met een totaal eigen leerlijn. Dus wij maken sowieso 4 verschillende roosters per week. En ik heb één verrijkingsgroep die een rooster heeft dat deels hetzelfde is, maar wel een klein stukje afwijkt.
     
    TopperD en Fuddey vinden dit leuk.
  14. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Hier groep 6 en groep 7
    De oudste is als ze doorwerkt rond 12 uur klaar. 't dat er soms nog een verplichte les in de middag is, maar anders dus 12 uur. De jongste is tot 14-14.30 bezig. Zij heeft meer onlinelessen en van meer vakken huiswerk.
     
  15. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Van 8.30 uur tot 14.30 uur een vol programma. Net als op een gewone schooldag.
    Ze hebben een heel schema gekregen , gebaseerd op een gewone schooldag.
    Pauzes op tijd wanneer ze op school pauze hebben. En verder een schema op tijd. Van zo laat tot zo laat rekenen, van zo tot zo laat Gynzy op laptop, om 9 uur en 1300 online voor uitleg rekenen en taal.
    Alles om in de structuur van school te blijven.
     
  16. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Oudste (brugklas) van 8.20 - 13u
    Volgen ook gewone lessen, maar dan online. En daarnaast nog huiswerk.

    Oudsre zoon, (groep 2) ongeveer een uur.
    Andere zoon (groep 2) nagenoeg niets.
     
  17. Oranjerood

    Oranjerood Actief lid

    12 feb 2014
    128
    59
    28
    Hier bestaat de schooldag gewoon uit 8.30-14.00 uur. Dochter zit in groep 6 en werkt volgens het normale rooster van school, Zijn de basisvakken af dan heeft meester op het rooster extra werk gezet. Geen onzinwerk om ze bezig te houden, maar verrijking zeg maar. Na dat extra werk zijn er ook nog mag opdrachten voor kinderen die overal doorheen vliegen. Dit is op school Ook de normale gang van zaken. Docent is hele dag beschikbaar via teams en ze loggen gezamenlijk smorgens in, en hebben op diverse momenten even contact en gezamenlijke afsluiting.

    Ik zeg je eerlijk, ben hier wel heel blij mee. Maar dochter heeft thuis niet de concentratie en motivatie als op school. Dus probeer haar aan te zetten om de basis te doen, en wanneer er nog tijd is de extra opdrachten te verdelen over de week. Het moet wel leuk blijven. Thuis is geen school en ze heeft het al moeilijk genoeg met het hele corona gebeuren, mentaal.
     
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit klinkt heel sympathiek. Maar ik ben blij dat dit bij ons niet zo'n strak schema is, inclusief vaste pauzes. Dan kun je dus niet meer zo schuiven dat je samen pauze kunt hebben met je kind? Het lukt nu al niet om met beide kinderen tegelijk pauze te hebben. Maar we proberen er wel voor te zorgen dat elk kind in ieder geval tegelijk met één ouder pauze heeft. Ze willen toch ook even hun verhaal kwijt tussendoor.
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Geen online lessen hier en enkel de basisvakken, dus de jongste in groep 4 is met 20 min klaar:rolleyes:

    De oudste (groep 8) gaat elke ochtend van 9-11 naar school en moet s middags de verwerking thuis doen. Die is wel tot 14/15 uur bezig ongeveer.
     
  20. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Het enige positieve van dit alles is dat mijn jongste zoon twee nieuwe (oude) vrienden heeft gemaakt met wie hij elke ochtend videobelt en samen opdrachten maakt. Ik laat ze dan ook gewoon gaan.
     
    Athina vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina