Half uurtje Hij zit in groep 1.. dus we spelen en knutselen, doen een spelletje en daarnaast maken we iedere dag 1 opdracht van de juf.
Hier groep 2, weinig tijd per dag echt bezig met schoolwerk. Eigenlijk gaan de dagen zoals alle andere dagen. Maar ipv zelf een knutselwerkje te zoeken op Pinterest doen we die van school en ipv zelf een boek te pakken lees ik het verhaaltje van de juf met de vragen. Verder laat ik hem vooral lekker spelen en wandelen we een stuk. We hebben nog wat opdrachten van school, die doen we tussendoor wel een beetje. Hij heeft nog 1 werkboekje gekregen, daar zal hij niet zo lang mee bezig zijn. En kan online nog wat dingen doen, doen we kwartier tot half uur per dag.
Hier groep 8; het duurt al 30 min voordat hij aan de gang gaat... grrrr Dan heeft hij ong 6 vakken per dagen; daar is hij zeker tot 14.00 uur mee bezig en achter de poezen aanzitten, die even ravotten, even naar de wc, ander muziekje opzetten, hoezo snel afgeleid... Als het pauze is om 10 uur dat gaan we even rondje naar buiten voor 15 min. Verder laat ik het los, hij zal het ook straks op het voorgezet moeten doen.
Oudste, groep 3: max. 1,5 uur. Half uur lezen, half uur rekenen (als ie dat al haalt, vindt ie super makkelijk) en half uur schrijven/spelling. En dan heeft daarin naast de vaste taken ook al de keuze taken gedaan. De meeste tijd gaat nog zitten in het onhandige gebruik van de laptop muis De jongste, groep 1: heeft een bingo gekregen met allerlei activiteiten, maar speelt veel en veel liever. Ik vind het prima.
Groep 4 hier. Het hangt van de opdrachten af, maar ze gaan meerdere keren per dag online on even te checken hoe het ging en het volgende door te nemen. Actieve werktijd is denk ik zo’n 4 uur. Ik werk wat extra met hem on zijn schrijfletters netter te krijgen en die tijd zit erbij in. Voor speciaal onderwijs vind ik het prima zo. Tijd voor ontspanning is nu ook heel belangrijk. En ik heb nog een kind rondlopen die aandacht nodig heeft en ik moet bij de oudste continu erbij zitten en begeleiden.
Mijn oudste zit in groep 4 en heeft volgens de richtlijnen van school voor zo'n 4 uur aan schoolwerk elke dag. Als ze in 1 stuk door zou werken zou ze in 3 uur klaar kunnen zijn, maar doordat ze veel pauzes neemt is ze elke dag van 9u tot 14u bezig.
Oh maar het is niet verplicht om je aan die pauzes te houden hoor. En er zit niemand bij om te kijken of ze het wel echt doen. Maar ik werk sowieso niet thuis dus hoef ook geen rekening te houden met m'n eigen pauzes. En de kinderen zitten op dezelfde school dus hebben op hetzelfde moment pauze. Dus dat is dan wel makkelijker: ze kappen er op hetzelfde moment mee, gaan even op de switch en wat eten en daarna weer verder. Is duidelijk voor ze. Niet de dat de ene zo pauze heeft en de andere aan het werk is en die afgeleid wordt.
Hier groep 3 en 6. Ze zijn hooguit 2 uur per dag bezig. Jongste heeft alles van de hele week al af en oudste ook, behalve rekenen, dat vindt ze ook niet leuk dus doet ze alleen wat moet. Hier krijgen ze dus echt te weinig vanuit school voor wat ze kunnen. Voor de rest van de week print ik uit van wat ze willen leren. Jongste tafels en klokkijken enzo en oudste vooral taal van de hogere groepen. Ze hebben hier alleen de hoofdvakken. Ik laat ze wel schooltv kijken en squla doen geschiedenis enzo maar geen idee of dat dat aansluit bij school. Ach, ze zeuren niet en leren toch wat denk ik dan maar.
Groep 3; ze is het langst bezig met het videobellen dat is 2x per dag een half uur/45min. Erg educatief vind ik het niet. Met de opdrachten in de werkboekjes is ze met max 15min wel klaar.
brugklas: van 9.00 uur (dagstart met de klas) tot 14.30 ongeveer. Tussendoor vast pauzes, want anders is ze te laat terug met uitloggen. Gym vervalt wel. Handvaardigheid/tekenen gaat gewoon door. Muziek vervalt ook (docent ligt op de ic ) . De uren die vervallen zijn normaal 'dalton werktijd' dus werken onder begeleiding van een docent - en nu dus huiswerk maken. Maar ik heb dochter wél gezegd dat ze dan éven mag ontspannen tussendoor, want ze ziet er nu na 3 dagen al uit als een zombie. Ook omdat ze als ze éven wil ontspannen, toch wel graag een filmpje kijkt.... wéér scherm... tja.. (net terug naar boven gestuurd: Haren kammen, sokken aan, gezicht wassen!) De jongste -groep 7 - heeft haar weekplanning van school . Ze doet er iets korter over dan op school maar heeft zeker nog wel tot de lunch of net erna werk. Dus van 8.30 tot 13.00 ongeveer. Nu is ze bij een vriendinnetje lunchen en daar het laatste afmaken.
De jongste zit in groep 4 en ze volgen het normale dagprogramma. Moeten op vaste tijden online komen. Loopt wel goed moet ik zeggen. Tussendoor doen we een rondje met de hond lopen en anders even tv kijken. Ze is nu bijna klaar voor de woensdag,
Onze knul zit in gr 4 we beginnen om 8.30 met werken. Om 9.00 moet hij online zijn, ze gaan met de hele klas gaan rece lezen en race rekenen. Zodra ze klaar zijn kun je nog vragen stellen. Daarna gaat juf met enkele kinderen nog extra lezen. Als hij niet piept en dwars zit hebben we het gewone werk voor 12 uur klaar. Ze hebben voldoende taken om minimaal een paar uur bezig te zijn. Als je niet zo vlot bent krijg je extra les bij juf. Ben je vlot dan krijg je rekentijgers Ben je nog vlotter dan heb je rekentijgers, nieuwsbegrip of andere projecten. De echte vlotte krijgen nog begeleiding van de interne begeleider. Dan konen ze 1 keer in de week nog ongeveer 20 min online Dus iedereen is op zijn manier goed aan het werk. School heeft het goed voor elkaar.
Ja, ik ben er ook erg blij mij! De kinderen kunnen ook foto’s van hun werkjes/activiteiten in google classroom plaatsen en de juffen reageren dan altijd heel snel, verder ook nog wekelijks individueel bel contact en met de hele groep (wat ik echt een drama vind, met al dat kabaal doordat de meesten hun microfoon niet uitzetten ).
Leuk dat ze foto's kunnen plaatsen dat kan een ander kind ook weer motiveren. Bellen met de hele groep gaat hier wel goed. Juf zegt dat alle microfoons uit moeten. Als ze ziet dat ze aan staan wijst ze hier op. Je kan een digitaal handje opsteken en dan krijg je een beurt. Als iedereen het aan laat staan dan ga ik ook wat anders doen wat een kippenhok!
Oh dat is wel fijn! Die poging deden ze hier ook wel, maar lukte niet zo goed. Er zaten wat eigenwijze kinderen bij, waarvan de ouders niet in de buurt waren. Ik gok maar dat ze aan het werk waren, maar voor die paar minuten was wat ouderlijk toezicht eigenlijk wel gewenst. Dus de juffen zetten zelf regelmatig de microfoontjes uit, maar die kinderen zetten ze weer aan. Ach, het was maar tien minuutjes, dat overleven we ook wel weer.
Hier ging het videobellen vandaag veel beter dan bv maandag; vrijwel alle kinderen waren er en met mic muten en dergelijke ging het vandaag ook super goed. De jongste heeft weer 1 op 1 met de juf gelezen, ook super dat dat kan zo, en heel motiverend voor haar! Ze las het super vlot en vloeiend, precies zoals ik haar al hoorde lezen vorig jaar, maar in de klas bleef ze hakkend-plakkend lezen - nu heeft de juf dus ook gezien dat ze het kan En dochter helemaal trots! Jongste was vandaag 2x 45 min online voor instructie en 20 minuten lezen met de juf. Oudste had 2x 30 min instructie. Vanaf morgen ga ik toch wat meer de oudste begeleiden, ze kan het zeker zelf, maar ik merk dat ze met wat meer aandacht gemotiveerder is
De oudste in groep 4 is met 1,5 uur klaar. Volgens het schema zou ze er 3 uur over moeten doen.. ik heb het idee dat dat vooral klassikaal zou zijn maar dat ze thuis sneller en geconcentreerder is. Daarnaast 30-45min zoomen met de klas. Dat is vooral dagopening, verhaal en kletspraat. Ik hoopte meer educatief maar ik zie ook dat dochter het heel fijn vindt dar er klets is met klasgenootjes die ze mist. Jongste heeft wat knutselideeën meegekregen maar is zelf een lopend knutselwerk dus die doet wat ze zelf wil
Hier groep 3 kind maximaal een half uurtje per dag. En dan heeft hij 1 keer in de week 10 minuten videobellen met de juf in een groepje van 4. Moet zeggen dat ik hier niet heel blij van wordt als het zo weken door zal gaan. Hij krijgt nu van ons extra werk, want ik vind dit wel schandalig weinig.
Oudste groep 5 is bezig ongeveer van half 9 tot half 12/12 uur. Met een pauze van 15-20 minuten. 4x per week dictee via facetime, duurt ongeveer 20 min. En dan kunnen ze ook vragen stellen als ze die hebben. Ook kunnen ze altijd bij juf aangeven als ze vragen hebben of even willen facetimen. Jongste groep 3 is tot nu toe rond 10 uur/half 11 al klaar, maar heeft vanaf morgen extra rekenwerk (was nu in 2 min klaar). Alle kinderen zijn 2-5 keer per week ingepland voor individuele begeleiding voor lezen (afhankelijk van niveau) en ze hebben 2x per week met een groepje dictee. Je moet niet vergeten dat werken met een groep van 25 anders is dan thuis met bijv. 2 of 3. Alles kost veel meer tijd met een grote groep. Spullen klaarleggen, bespreken, opruimen, fruit eten, naar buiten, iedereen weer naar binnen. Plus alle vakken die nu niet aan bod komen. Gymnastiek, muziek, creatieve vakken, voorlezen, etc. Dat scheelt echt een hoop tijd, dus een volledige schooldag volmaken met thuiswerk is bijna niet te realiseren.