Groep 2 en 4 geen videobellen Groep 2 ongeveer 2 uurtjes Groep 4 zouden volgens de juffen van half 9 tot 12 bezig moeten zijn Maar hij is met 1.5 a 2 uurtjes allang klaar Dus ik verzin er zelf dingen bij om te doen
Ik heb zelf werkboekjes van juf milou geprint alle boekjes zijn zelfde van opzet dus na 1 boekje weet dochter wat ze er mee kan doen en doet ze het zelf
Hier had de jongste een echte off-day als het om schoolwerk gaat, niet als het om gezellig kletsen met grote zus gaat Ze heeft van 9 tot 14.30 (en tussendoor pauzes) gedaan over 3 werkblaadjes. Morgen hopelijk een betere dag en wat werk van vandaag inhalen
De oudste zit in groep 6 en is met een uurtje wel klaar. Hij heeft van de week vast wat vooruit gewerkt zodat hij vandaag al klaar zou zijn en al weekend kan vieren De jongste zit in groep 3 en daar ben ik dagelijks anderhalf uur intensief mee bezig. Hij moet veel lezen en hij heeft begeleiding nodig bij veel opdrachten. De jongste heeft ook een heel schema gekregen wat er per dag gedaan moet worden in tegenstelling tot de oudste waarbij het een gevalletje is van: kijk maar, als het eind van de week maar af is dan is het wel goed.
Toch wel grote verschillen. Zou het nog kunnen dat ze heel veel kinderen een jaar laten over doen? Vorig jaar groep 7 veel gemist en nu groep 8 weer. Daarnaast had hij al wat achterstand
Hier groep 5 en 8. Ze beginnen allebei om 08.30 met een meet en een instructie. Vandaag allebei een dictee. Na de instructie beginnen ze en ze zijn ongeveer 2,5 tot 3 uur bezig. Alleen fruitpauze tussendoor want ze willen zo snel mogelijk klaar zijn. Vooral de oudste gaat als een speer. Als ze klaar zijn gaan we middageten. Dan voor allebei om 14.00 een meet als afsluiting met een leuk spelletje, een breinbreker of kahoot kwis.
Ik denk het niet. De kinderen hebben door de lockdown immers geen achterstand tov het gemiddelde van de groep; de hele groep heeft een achterstand. Het heeft meer nut het hele onderwijs in de volgende jaren enigszins aan te passen, lijkt me.
Ik weet het niet hoor... Op de basisschool kan het misschien nog wel (al heb ik daar hard hoofd in) maar op de middelbare school gaat het met sommige kinderen echt niet goed. Een meisje dat vorig jaar bleef zitten vanwege de lockdown trekt het nu ook niet meer (ook geestelijk), een vriendje dat vorig jaar net over kon omdat de eisen wat opgerekt waren, heeft het nu ook heel erg moeilijk en dit zijn vast niet de enige voorbeelden (dit zijn toevallig kinderen die ik ken).
Ik vind dat het hier goed geregeld is, onze oudste zit in groep 6 en werken altijd in snappet (ook als ze gewoon op school zijn) dit loopt thuis ook gewoon door. Ze kunnen met de juf een hele ochtend chatten/videobellen voor uitleg. en tussen 09.45-10.45 is iedereen aanwezig via videobellen. Onze dochter mag 2x per week naar school om haar werk te maken en extra begeleiding te krijgen vanwege haar dyslexie Onze dochter die in groep 3 zit heeft wel gewoon haar boeken thuis en elke dag ongeveer 2uurtjes werk. We kunnen met de juf chatten/videobellen en elke dag hebben ze een kwartier klets pauze met de klas. Onze jongste dochter mag ook 2x per week naar school om haar huiswerk te maken en extra begeleiding te krijgen met lezen. Zo fijn dat ze dit zo geregeld hebben.
Hier ook zo'n bingokaart met instructies. En dochter heeft wel extra werk gekregen, maar dat vindt ze alleen maar leuk en geeft wel wat meer uitdaging gelukkig. We doen welke we leuk vinden, maar ook niet allemaal. Wat je zegt, ik ga echt geen strijd voeren met een kleuter. Dat met scheerschuim valt hier ook in de smaak Wij doen spelenderwijs erg veel. Je kan een hoop doen al wandelend. Huisnummers bekijken, nummerborden, dat soort dingen. En verder zoveel het kan buiten spelen, of bij straatgenootjes. O, en trouwens de mogelijkheid 3x online te zijn, waarvan de woensdag wel verwacht wordt dat iedereen dat doet. De maandag en woensdag (maandag met de ene, vrijdag met de andere juf) is vrijblijvend. Maar mijn dochter vindt dat helemaal niks. Dus we houden dat alleen bij de woensdagen. Afgelopen woensdag vertelde de juf dan een woord met hakken, dus v i s en dan moesten ze dat woordje tekenen en als je wilde ook schrijven.
Ik weet dat het met sommige kinderen echt niet goed gaat. Ik heb er een van thuis zitten. Toch verwacht ik niet dat ze daarom zal blijven zitten (zeker niet in groep 8).
Dat klinkt ook wel goed. En fijn dat je dochter ook extra werk krijgt. Als de behoefte er is, is dat alleen maar goed natuurlijk. Ik moet zeggen dat ik ook niet per definitie tegen werkboekjes ben. Sommige kleuters vinden dat geweldig en dan is het als aanvulling natuurlijk prima. Als het maar niet verplicht wordt of de basis is van het kleuteronderwijs.
Zeker met je eens! Zij zit in een groep 2/3 combi, in groep 2, maar leest en rekent op groep 3 niveau. Dus dan is wat extra uitdaging wel zo fijn. Maar als ze er geen zin in heeft, vind ik het ook prima.
Op de basisschool zal het meevallen qua blijven zitten maar ik vraag me af hoe het moet met middelbare scholen. Daar worden de achterstanden en gaten alleen maar groter. Kinderen die het na de eerste lockdown al moeilijk mee hadden verzuipen nu gewoon. En wat dan? Laten afstromen? Blijven zitten? Hoe eerlijk is het naar de kinderen toe? Mijn mening is dat het sluiten van scholen maatschappelijk nooit geaccepteerd zou moeten worden. Maar helaas.
Oudste (gr 8) is gemiddeld 1,5 uur bezig. Die vliegt door de stof, omdat ze thuis zo lekker kan doorwerken en niet naar langdradige uitleg hoeft te luisteren. Ze heeft eigenlijk geen uitleg/instructie nodig en is heel goed in doorwerken. Zover ik kan zien krijgt ze alleen de hoofdvakken. De jongste (gr 4) is heel ander verhaal. Thuisonderwijs is een ramp en gevecht, want school hoort niet thuis. Met kunst en vliegwerk (en eigenlijk te veel energie en stress van mijn kant) is ze een half uur bezig en dat is al winst ten opzichte van vorige lockdown, want toen deed ze helemaal niets. Als ze alles wat op het schema staat echt zou doen zou ze ongeveer 3-4 uur per dag bezig zijn.
Overal worden de achterstanden en gaten groter, ook op de basisschool, wat je schrijft geldt net zo goed voor kinderen daar. En je vragen zijn inderdaad vragen die spelen en die op 'hoger niveau' ook onderzocht en beantwoord zouden moeten worden (en hopelijk gebeurt dat ook). En qua acceptatie...open laten en de besmettingen toe laten nemen lijkt me maatschappelijk ook niet echt een geweldige optie... En geen idee of dat dan gebeurt, maar wat bv. in Bergschenhoek gebeurd is, dat wil je ook niet, lijkt me.
Ik hoop met je mee dat het inderdaad gebeurt, echter tot nu toe zie ik daar geen enkele aandacht voor. Qua besmettingen zou er veel meer maatwerk moeten komen in plaats van alles dicht. Die school in Bergschenhoek is maar 1 op ...... (geen idee hoeveel scholen er in heel NL zijn).
Dergelijke onderzoeken opstarten kost (veel) tijd als je ze degelijk (en dus zinvol) wil laten zijn. Ook zijn het vragen waar niet van vandaag op morgen een antwoord op te geven is, omdat er op dit moment nog zoveel dingen onbekend zijn. Er zijn echt wel mensen 'op de achtergrond' mee bezig, de eerste kleinere onderzoeken ed verschijnen al. Tuurlijk, ik denk alleen dat het wel uitmaakt dat de scholen dicht zijn gegaan, anders waren het er ongetwijfeld meer geworden. En nee, het is verre van ideaal, maar dat is veel besmettingen ook. Mijn kinderen zouden er ook heel veel en heel lang last van hebben als bv. hun meester of juf of een klasgenootje ziek zou worden en zou overlijden. En nee, die kans is niet groot, maar hij is er wel. Het is gewoon kiezen tussen twee kwaden. Ik heb te weinig 'medisch verstand' om over die keuze echt iets zinnigs te zeggen.
Laatste helemaal mee eens! Bij ons op school was tot nut oe nog geen leerkracht of een pm'er van de bso besmet. Handjevol kinderen die dan eens thuis zaten wegens een besmette ouder. Maar toch alles dicht. Ik ben voor openen, maar tegelijkertijd meer beperken van bezoek, want hoe krom is het dat je tientallen mensen zou mogen zien in een week, maar dekinderen krijgen niet normaal onderwijs. En dan per zoveel gevallen van corona per school, die school een week dicht. Continurooster weer overal. Verschillende begin- en eindtijden. Thuis blijven bij klachten, ook van basisschoolkinderen.