IZZ (aanvullende) verzekering geeft je gewoon 20 uur extra kraamzorg (VGZ ook geloof ik). Hoef je geen eigen bijdrage over te betalen en hoef je geen indicatie voor te hebben. Die uren krijg je gewoon cadeau! Maar goed, je betaalt natuurlijk wel je premie, dus zal je 't vast zelf indirect wel gewoon betalen. M'n man krijgt bij deze verzekering collectiviteitskorting, dus we hadden in eerste instantie helemaal niet naar die dingen gekeken. Ik werd er tijdens de intake van de kraamzorg op gewezen dat ik daar recht op had!
Niet helemaal waar. Wij kregen dus 20 uur extra kraamzorg (hoefden we geen eigen bijdrage over te betalen, was gewoon 'cadeau'), maar de uren die je niet opmaakt zijn gewoon 'weg', daar kun je niks van terugvragen (kijk, op een gegeven moment hadden we gewoon genoeg uren gehad en gingen we er zelf weer tegenaan). Anders is het wanneer het kraamzorgbureau de uren niet kan leveren. In dat geval hadden we die uren kunnen declareren en volgens mij E 20 per uur gekregen. Tja, was ook leuk geweest, maar na die bevalling vond ik de vele uren kraamzorg een verademing!
Ik ben inderdaad bij VGZ verzekerd (gezin en zeker pakket), maar kreeg een brief waar in stond dat ik recht had op 49 uur :-k Toch eens bellen dan...
bestaat alleen moeder en kind zorg nog? bij ons zoontje is de kraamzorg heel erg slecht bevallen, dus manlief neemt nu 2 weken vrij om hier alles in huis te doen. Dus 3 uur lijkt me dan erg veel.
Het gaat niet alleen om hulp in de huishouding, daarvoor blijft mijn man ook thuis. Dit wordt mijn eerste kindje en wat als er problemen zijn met borstvoeding geven? Hoe leg je het beste aan? En ze moet eventuele hechtingen controleren. Al zou hij willen, dat kan mijn man nu eenmaal niet, dus ik denk wel dat het verstandig is als er de eerste dagen iemand is die daarvoor is opgeleid.
Ik heb zelf stage gelopen in de kraamzorg, ik wil er ook wel een stagiaire bij, mij maakt het niet uit, iedereen moet de kans krijgen om te leren. Maar als hoofd kraamvz wil ik wel een van ervaren iemand....weet niet maar daar zijn mijn ervaringen dan weer beter over. Maar ook weer niet zon ouwe zeurmuts die alles beter weet, haha Ach we zien wel!
Hoi allemaal, Ik ben kraamverzorgende. Ik zal proberen of ik het wat duidelijker uit kan leggen m.b.t. de uren. Borstvoeding is idd standaard 49 uur. Flesvoeding is standaard 45 uur. Als er complicaties zijn kan er altijd bij geindiceerd worden 9in overleg met de vk) evenals dat tijdens de kraamweek blijkt als het toch teveel is, er ook evt. uren eraf gehaald kan worden. Alles in overleg met het gezin en de vk. Als je in het ziekenhuis bevalt onder medische indicatie of zonder medische indicatie gaan die uren niet af van de kraamzorguren. Dit valt onder partusassistentie. Die uren duren tot 2 uur na de geboorte van de placenta. Als er een complicatie is kan er meer partus uren geschreven worden maar dit is in overleg met de vk. Alles wat er daarna extra is gaat er wel af. Moet je daarna extra dagen in het ziekenhuis blijven gaat er voor borstvoeding per dag 6 uur af en voor flesvoeding 5 1/2 uur. Het minimale aan zorg is de 3 uur per dag (24 uur per 8 dagen). Dit kan verdeeld worden in bijv. 2x 1,5 uur bijv s'morgens en s'middags maar ook 3 uur aan 1 stuk. En bij de intake vragen ze altijd of je een voorkeur hebt. heb je dat niet dan zetten ze er neer iedereen inzetbaar maar je kan bijv. ook aangeven of je bijv. iemand wil hebben die niet rookt of als je bijv. honden hebt dat je niemand krijgt die allergisch is. Ook juist een ouder iemand of juist een jonger iemand. Hopelijk is het zo ietsje duidelijker.
Dat bedoel ik dus met moeder kind zorg. Bij mijn zoontje hadden we 4 uur per dag en daarvan hadden ze nog geen uur werk aan ons,de rest was huishouden. Dat ze ons komen controleren is logisch, maar de rest hoeft van ons niet.
Eh, daar ben ik het niet helemaal mee eens . Ligt wellicht ook aan de kraamorganistatie waar je bij bent, maar waarbij ik werk, krijg je 49 uur, als je BV gaat geven. Besluit je na de bevalling toch te besluiten om FV te geven dan kan de kraamverzorgende zelf bepalen of er 5 4 uur vanaf gaat of niet vaak wordt dit niet gedaan). Ga je FV geven, krijg je 45 uur. Ook hier gaat 6 uur per dag ziekenhuiszorg vanaf. Beval je bv. de 21e. en kom je de 23e. weer thuis heb je -12 uur ( 21e + 22+ zijn 2 ziekenhuisdagen, e 23e. telt niet mee als ziekenhuisdag). Tevens is er Altijd mogelijk dat er extra uren erbij kunnen worden gemaakt, en evt. eraf als bv. hetkindje in het ziekenhuis ligt. Het zal wellicht per kraamzorg-organisatie verschillen, maar zo werken wij
Ik zit bij VGZ en heb de plus aanvullende verzekering. Daar staat bij dat ik 12 uur verdeeld over 4 dagen zou krijgen? Zijn dat dan de extra uren of de totale uren? Ik mag toch niet hopen dat dit de totale uren zijn, want dat is wel erg weinig dan...
In mijn geval was er dus geen sprake van medische indicatie, en ook niet dat het kraamzorgbureau de uren niet kon leveren en ik heb ze gewoon kunnen declareren.
Er is met de overheid en de zorgverzekeraars als het goed is afgesproken dat iedereen die normaal gesproken die 20 uur extra had die niet kregen in de zomerperiode. Tenminste dit is mij door mijn werkgever vertelt waar ik als kraamverzorgende werk. Voor die uren die je dan niet hebt gekregen (die 20 uur extra) kreeg je een vergoeding. Die moet je dan declareren bij je zorgverzekering. Wij mochten die 20 uur extra dus ook niet geven in de zomerperiode ook al was er tijd voor.
Wanneer begint de zomerperiode? Ik reken even als volgt: Ziekenhuisopname zonder medische indicatie + borstvoeding 49 - 6 = 43 uur (en eventueel extra uren uit de aanvullende verzekering). Maar over hoeveel dagen worden die 43 uur dan verdeeld? Is dat over 5 of 8 dagen en is dat de eerste dagen meer uren per dag dan later? Ik wil graag inplannen dat mijn man de kraamhulp niet voor de voeten loopt en vice versa en hij moet zijn vakantiedagen echt deze week opgeven.
Personeelsproblemen vanwege de zomerdrukte is vaak pas in de maanden juli, augusten en september. Daar zal jij dus geen last van hebben. Je bent halverwege mei uitgerekend? Hou je er rekening mee dat baby's gemiddeld tussen 38 en 42 weken geboren worden? Dus het kan zijn dat je man vakantie gaat inplannen vanaf week 40 en je kindje pas met 42 weken geboren wordt. De kraamhulp komt meestal in de eerste 8 dagen na je bevalling. Mocht je in het ziekenhuis bevallen en een nachtje moeten blijven, dan hou je nog 7 dagen over. Het indelen van de uren wordt in overleg met jou gedaan. Het kan zijn dat je de eerste dagen veel uren wilt en de laatste dagen bijna geen. Of dat je alles gelijkmatig verdeeld. Dat wordt pas bekeken na de bevalling. En ik zou inderdaad niet te lang wachten met inschrijven, want hoe langer je wacht, des te meer kans je hebt dat het kraambureau van jou keuze geen zwangeren meer aanneemt in de periode dat je uitgerekend bent.
ik krijg 49 uur kraamzorg verdeeld over 8 dagen maar door mijn instabiele rug gaan we na de bevalling kijken of ik meer krijg of niet
Bedankt Sassie! Ik ga deze week nog bellen met het kraambureau en de vakantiedagen van mijn man inplannen, we zien wel. Gelukkig vallen er ook een paar feestdagen rond mijn uitgerekende datum!
Ik heb ze dus wel gewoon gekregen in de zomerperiode. Had de kraamzorg van een kraamzorgbureau dat niet meer klanten aanneemt dan ze aan kunnen (volledig aantal uren geven waar iemand recht op heeft + één kraamverzorgster per kraamweek). Kraamverzorgster vond 't ook niet erg om extra uren te maken: ze heeft geen fulltime contract, dus vond wat overuren lekker meegenomen.