Hoeveel uur kraamzorg?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kittehs, 22 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Ik weet niet waar ik deze vraag moet plaatsen, dus dan maar hier :D

Ik verwacht in augustus mijn eerste kindje, en heb begin juli de intake van de kraamzorg. Omdat ik me een beetje wil voorbereiden, wil ik graag alvast nadenken over of ik veel of weinig uren wil.
    Ik weet dus niet of ik er op zit te wachten dat iemand de hele dag bij me in huis is, volgens mij is er niet zoveel te doen aangezien ik geen andere kinderen heb. Ik wil graag borstvoeding gaan geven, dus daar wil ik hulp voor. Maar het lijkt me ook wel fijn als ik eten op bed krijg en dat de was wordt gedaan.

In mijn familie zitten ontelbaar veel verpleegsters die allemaal wel willen helpen, maar ik heb dus geeen idee of dat handig is en of ik daar dan wel zin in heb :p Ben dus bang dat ik me aan ze ga ergeren.. Een kraamverzorgster is natuurlijk een kraamvrouw gewend en weet ook goed afstand te houden lijkt me.

Wie heeft er raad?

2. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Het ligt er aan denk ik, ik ben vorig jaar augustus bevallen en had geluk dat ik het volledig aantal uren kreeg en verlenging. Er was namelijk sprake van 3 uurtjes per dag i.v.m de zomervakantie. Ik heb zelf als kraamverzorgster gewerkt in het verleden en dacht dat ik het allemaal zelf wel kon als ze weg was, ik heb een nichtje die arts ass. kinderarts is, en nog 4 verpleegkundigen in de familie. Maar wat was ik blij met de volledige zorg die ik kreeg ( van een oud collega ) niet omdat ik te lui was om wat te doen, maar omdat mijn bevalling totaal anders is gelopen ( bespaar je de details )
    Eten op bed is trouwens niks vond ik, als ik naar beneden had kunnen gaan om te eten had ik dat gedaan maar mijn catheter deed gewoon te pijn. De hulp bij borstvoeding was erg fijn maar om je goed te kunnen bij staan moet ze zeker 2 voedingen meemaken op een dag en dan is 3 uurtjes zorg per dag niets. Ik zou voor het volledige pakket gaan 49 uur, je kan altijd minder afnemen.

3. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Hier (yunio) is 49 uur standaard, gaat 4 uur vanaf als je flesvoeding gast geven, en 4 uur extra als je geen mantelzorg hebt.

Liefs,

4. Ariel

Ariel VIP lid

8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Hier minimaal genomen. Tis de 3e en kids zitten precies op de tijden dat kv er is op school. En int weekend is VL er gewoon. Heb me kapot zitten ergeren de vorige 2 keer. Ik voelde me zelf ook gewoon weer super goed en energiek na de bevalling dat scheelt ook natuurlijk.

5. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Oh thanks.
    Ik wist niet dat je voor 49 uur kon kiezen en dan later minder afnemen. Moet ook natuurlijk net geluk hebben dat er iemand de hele dag beschikbaar is.
    Ik neig sowieso wel naar die 49 alleen al omdat ik niet weet wat ik kan verwachten en er een hekel aan heb om dingen niet te weten (onzeker) en graag veel vragen stel..

6. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Waarom zou je minder uur willen? Is het een geldkwestie?
    Want echt, het is zo lekker . Iemand die je alles leert over je kindje, visite die te lang blijft zitten afpoeierd, je was doet, je wc schoon houdt, je visite voorziet van drinken en beschuitjes, je brood smeert. Ik was meer dan een liter bloed verloren bij de eerste en kon geen 5 min rechtop staan, weet niet wat ik zonder haar had gemoeten :p

7. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Onder andere. Omdat ik me nooit zo op mijn gemak voel met vreemden in mijn huis lijkt het me zo vervelend als ik de kraamverzorgster alleen irritant vind en ik er wel voor moet betalen :D Maar ja zoveel is het ook weer niet.

Het klinkt idd wel lekker zo al die hulp :p

8. dido84

dido84 Actief lid

22 nov 2013
    180
    0
    0
    Ik heb t minimale wat er is. Volgens mij 4 uurtjes op een dag. Eerst nog paar dagen ziekenhuis en de rest kraamzorg.
    Ik heb slechte ervaring met die mensen dus wil ze liever helemaal niet hahaa

9. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Oh wat voor slechte ervaring heb je gehad?

10. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Waar ben je verzekerd? Ik bij zorg en zekerheid. Kon daar vorige maand mijn verzekering iets ophogen zodat ik geen eigen bijdrage heb voor de kraamzorg. Dit mocht ook over een maand of 4. Dus wellicht mag dit bij jouw verzekering ook? Ik betaal €15 euro meer per maand, maar dan betaal ik de kraamhulpbijdrage dus niet meer. Er waren nog meer voordelen voor mij de komende maanden, vandaar dat ik hem nu al heb omgezet, anders pas in september denk ik ;)

11. leutjj

leutjj Niet meer actief

Wij hadden 3 uur gedaan, het minimale. Me man was thuis dus die wou zelf ook wat doen! En we houden niet zo van vreemden zo overal in ons huis.

12. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Ik was door mijn lange en zware bevalling zo toegetakeld dat ik bijna niet normaal op mijn benen kon staan. Viel snel flauw en had veel pijn aan een ontstoken knip.

Kraamverzorgster hadden wij echt niet zonder gekund. Er moet zoveel gebeuren. Ook al was mijn vriend thuis die had ook meer dan genoeg te doen en deed boodschapjes en verzorgde de baby. Ikzelf kon bijna niks.

13. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Bij Promovendum. Zou gaan overstappen maar doordat ik nog niet in Nederland was ingeschreven ging dat niet. Dan maar aanvullende verzekering dacht ik. Dacht de telefoniste blijkbaar anders over want die heeft dus niks veranderd, en heb ik nergens recht op. Kon niet meer aangepast worden. ;) Zei nog zo dat ik poliklinisch wilde bevallen maar dat zit er nu dus even niet in. Foutje dus :x

14. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Dat is echt balen dus! Ja, dan kan het best een duur grapje worden, maar hoe dan ook zou ik toch kiezen voor zo veel mogelijk uren hulp, als je het wel kunt betalen.

15. MH1113

MH1113 Bekend lid

8 jun 2009
    774
    0
    0
    Ik kreeg van 09:00 tot 13:00 uur kraamhulp en vond dat meer dan genoeg.
    Kreeg helaas ook 3 verschillende! 1 kwam op de avond dat we thuis kwamen, toen een hele leuke van donderdag tot maandag, en de 3de kwam toen dinsdag en woensdag.

Ze kwam echt voor mij, de controles en de verzorging van onze zoon, helpen in bad doen, even tempen etc.
    Dan maakte ze brood voor mij, zette ze de wasmachine aan en maakte ze de dingen als de badkamer en wc schoon en verschoonde het bed. En hielp bij de borstvoeding.

De eerste 2 dagen toen ik nog veel pijn had vond ik het fijn, maar daarna niet meer, ik moest tot 9 uur in bed blijven liggen wachten op haar.. Heb dat op de 3de dag ook niet meer gedaan en was dan gedoucht, zoon had zijn voeding gehad, wasmachine draaide en deed zelf de deur open om 09;00 uur, voelde me er veel beter bij dat je gedoucht was als ze je ging tempen!

Deze keer doen we het ook net zo als toen, zoon is op school als ze om 09.00 uur komt, kan ze mij en mn dochter verzorgen, om kwart voor 12 is mn zoon even thuis broodje eten en dan zijn ze beide om 13.00 uur weer weg waardoor ik dan met mn dochter even op bed kan liggen. Buurvrouw neemt mn zoon mee van school.

16. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Ik zou eerst maar gaan voor het volledige aantal uren, minderen kan altijd nog. Ik was er maar wat blij mee, want mijn bevalling eindigde in een spoedkeizersnee en ik kon na 4 dagen zkh nog vrij weinig. Gelukkig kreeg ik er nog wat uurtjes bij.

17. Mnon

Mnon Niet meer actief

Vorige keer had ik afgesproken indicatie van 49 uur en na de bevalling doorgeven wat gewenst is. Hele dagen (bij slechte bevalling oid) of 3 uur per dag als ik me goed zou voelen. Moeder kwam als kraamzorg weg ging zo rond 11 uur. Is goed bevallen. Moest ook bij meer dan 24 uur eigen bijdrage betalen en daar zat ik ook niet op te wachten ivm overbodige luxe.
    Nu gekozen voor 49 uur dus volledig. Loopt natuurlijk al een kleine meid rond, moeder komt niet (is misschien zelfs op vakantie 😳 ) en lijkt me gewoon lekker als het huishouden en visites ook op rolletjes loopt. Je mag een kraamzorger ook weg sturen als het te veel wordt. Dus in overleg dat ze bijv na 5 uurtjes weg gaat ofzo

18. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook gewoon indicatie 49 uur genomen terwijl ik echt opzie tegen iemand in m'n huis. Afgesproken tijdens de intake dat we gewoon eerst uitgaan van de 49 uur en als minder nodig is (doordat ik me goed voel of doordat het toevallig goed uitkomt met vrije dagen man en ouders) we terugschroeven naar die 3,5 uur per dag. Er kan heel veel, gewoon goed overleggen.

19. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Dit zou ik doen als ik jou was. Je kan altijd minderen.
    Zeker met het opstarten van de bv is het fijn als ze meerdere voedingen op een dag mee kunnen kijken. Daarin is het ook prettig om hierin zoveel mogelijk door één persoon begeleid te worden, zo krijg je ook geen tegenstrijdige adviezen van al je verschillende familieleden.
    Daarnaast is het echt heerlijk dat het huishouden goed geregeld is, en ook de fruithapjes en boterhammen heb ik mij goed laten smaken :D
    Een goede kraamhulp zit niet de hele dag op je lip, die gaat gewoon ongemerkt haar gang.

20. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Ik lees even mee, want wij zijn ook aan het twijfelen.
    Wat is lastig vind is dat als je ze minder uur laat komen je dan wel de afgesproken uren moet betalen. Snap ik wel, maar het maakt de beslissingen wel lastig.
    Ik verwacht niet veel bezoek, iedereen is op vakantie. En verder vooral ouders, broers en zussen en die vinden hun weg zelf wel in ons huis. En die kan ik ook nog wel een wc schoon laten maken.

Kan je trouwens ook kiezen voor bijvoorbeeld 30 uur kraamzorg? Of moet je kiezen tussen minimaal (24 uur) of volledige (49 uur) zorg?

Deel Deze Pagina