Wij volgen op advies van het CB een ritme van wakker, voeden (BV) spelen, en dan weer slapen. Nu is het zo dat de kleine man max 1 uur slaapt! (en vervolgens van 18.00/19.00 een ruk maakt tot 23.00 -04.00 +/- 7.00 dan alleen een voeding wil en direct weer in slaap valt. Nu hebben ze ons aangeraden om hem nog meer regelmaat te bieden door hem na de voeding en het spelen in de box te leggen en dan in bed als hij aangeeft moe te zijn (na 1,15-1,5 uur) dan zou hij nl 2-3 uur achter alkaar gaan slapen overdag. (en dus ook het aantal voedingen verminderen) We zitten nu dus op 8-9 voedingen per dag (BV) Maar nu twee weken later slaapt hij nog steeds max 1 uur! het maakt niet uit of we hem 1 uur of 1,5 uur wakker houden... Ik weet het nu écht niet meer en ik word een beetje stapel van al die voedingen. Ik wil liever niet over op KV.
Heb je al eens geprobeerd om hem nog iets langer wakker te laten? Ik ken het probleem trouwens wel een beetje hoor qua slapen. Dax slaapt 's nachts en 's morgens (2 uur) goed maar 's middags is het altijd huilen na een half uur tot drie kwartier slapen. Ik laat hem meestal maar aan de gang als hij niet overstuur raakt. Meestal valt hij na een half uur weer een uurtje in slaap maar dat half uur zit ik wel met gekrulde tenen onzeker te zijn wat ik moet doen, hem oppakken of niet... Maar ik laat Dax dus meestal 2 uur op tussen de voedingen en voor het echte naar bed gaan na de fles van 20.00 altijd nog langer. Zodat hij goed moe is.
jeetje meis, 8-9 voedingen per dag, dat kan nooit de bedoeling zijn. Mijn zoon slaapt ook weinig, helemaal geen probleem, hij is lekker actief en af en toe rustig aanwezig in de box, overdag krijgt hij om de 3 uur voeding en snachts slaapt hij door. Ik maak me er geen drukte om, als hij moe is valt hij vanzelf in slaap en of dat nu in bed of de wagen is maakt me niet uit
Hoi, Mijn zoontje slaapt 's nachts goed en 's morgens ook heel langs. 's middags en 's avonds amper, maar dat is zijn ritme (een avondmens zeggen wij). Dat is toch niet erg? Ik kijk gewoon goed naar de signalen (alert, actief/ slaperig). Verder drinkt hij ook vaak, soms ook wel 7 a 8 keer, maar bij borstvoeding is dit toch ook vrij normaal, al kan ik begrijpen dat het soms vermoeiend is.
Dat was hier heel herkenbaar, ik kwam denk ik op 8 voedingen en Eva dronk ook heel onrustig. Ik werd er knettergek van, het borstvoeden was ook niet echt leuk te noemen. Ik ben er dus van de week achter gekomen dat ik Eva te snel aanleg. Ze drinkt namelijk altijd als ik haar aanleg, al is het een uur geleden. Maar dan wil ze eigenlijk niet, of niet genoeg om rustig te drinken . Hier nu het volgende ritme en dat gaat een stuk beter: voeden spelen slapen spelen Voorheen als ze wakker werd, legde ik haar vrij snel aan, ook omdat ik het ritme, van voeden, spelen, slapen wilde aanhouden, dus was er geen ruimte voor spelen na een slaapje. Nu speel ik even met haar en leg haar in de box. Als ze heel jengelig wordt, heeft ze honger en leg ik haar aan. En dat is soms pas na een uur. Hier zitten er nu meestal tussen de voedingen toch wel 3 uur, heel soms 2,5, maar ook wel 3,5 uur. Eva gaat ook rond 18 uur naar bed en slaapt rond 19 uur (is soms wat lastig ). Dan komt ze rond 1 uur en dan om 4/5 uur. (Vannacht kwam ze om 3 uur en toen om 7 uur weer, dat heeft ze al vaker geflikt, zo lang doorslapen ). Overdag slaapt ze ook maar kort, ik krijg het niet voor elkaar dat langer te krijgen, al ligt ze nu wel bijna een uur te slapen en de laatste tijd lukte dat niet langer dan 3 kwartier. Ze begint nu wakker te worden en als ik dan naar haar toe ga, is ze ook echt wel klaarwakker en begint te lachen, dus is ze blijkbaar uitgerust. Als ze moe wordt, hou ik haar nog even iets langer op en breng haar dan naar bed, dan weet ik zeker dat ze redelijk slaapt. Hier zijn het overdag dus zo'n 3 hazeslaapjes, het is niet anders. Gelukkig is ze verder we heel vrolijk en alert en daar gaat het uiteindelijk om. Eigenlijk vind ik het wel leuk dat ze zoveel wakker is, ook omdat ze zo vrolijk is. En 's avonds en 's nachts slaapt ze super, dus dan kan ik ook even bijkomen . Liefs, Snoopy
Snoopy bedankt voor je antwoord. Ik ga het zeker uit proberen. Ik heb nu het idee dat hij heel snel jengelig word na het wakker worden omdat hij gewend is om meteen voeding te krijgen (en dus overdag om de 2,5 uur te eten krijgt) Hij drinkt overdags ook veel slordiger en is sneller klaar als snachts precies wat Eva doet dus. Dus ga het proberen om te voeden op verzoek. Ik maakte me idd niet zo'n zorgen over het korte slapen, hij is verder ook super vrolijk. het is meer dat het vele voeden me opbreekt.
Inderdaad hetzelfde verhaal als bij mij. Vaak voeden is nog niet zo erg, maar wel als dat heel onrustig gebeurt. Ik kan er nu echt weer van genieten en krijg nu zelfs glimlachjes van Eva tijdens het voeden, dus het lijkt erop dat ze tevreden is . Misschien een ideetje voor als hij net wakker is, hem op het aankleedkussen leggen en liedjes zingen. Eva wordt er helemaal vrolijk van. (behalve als ze honger heeft, dat was dus vanochtend, ze trok een ongelovelijke pruillip en begon toen in huilen uit te barsten )
Ik heb daar ook last van gehad en op een gegeven moment brak het me op. Ik heb toen wel 1 bv vervangen door kv en daar sliep ze een stuk beter op. De stap om te doen was heel moeilijk, het maken van het eerste flesje ging niet zonder tranen, maar uiteindelijk deed ze het daar veel beter op. Nu is ze 5 maanden en krijgt ze nog 1x pd volledig de borst en in de avond nog als toetje En ach ik ben best tevreden zo
Waarom volg je een ritme van het CB? Waarom volg je niet gewoon je kind? TE veel structuur kan je borstvoeding in gevaar brengen! Bij een kindje dat borstvoeding krijgt is het vrij normaal om aan de borst in slaap te vallen. Tijdens een voeding komen er namelijk in het lichaam van je kindje en in jouw lichaam hormonen vrij die rust en slaap bevorderend werken. Een ritme van voeden en dan spelen kan goed werken bij een kindje dat kunstvoeding krijgt, maar voor veel babies aan de borst werkt het precies omgekeerd. Overigens is 8 a 9 voedingen met borstvoeding vrij normaal hoor, dus daar moet je je niet te druk om maken. Het beste wat je kunt doen is die hele ritme meuk van het CB LOSLATEN! Gewoon je kind OP VERZOEK voeden (en ja, dan zit er de ene keer misschien 1,5 uur tussen en de andere keer 4 of 5 uur, helemaal niet erg, want op die manier geef je je kind precies wat NODIG is) en op VERZOEK laten slapen en OP VERZOEK vermaken/laten spelen. Als je alles op verzoek doet (dat betekent dat je naar je kind kijkt en niet naar de klok of een schema) dan is je kind veel tevredener. Denk aan jezelf: heb jij zin om te gaan eten als je omvalt van de slaap? Heb jij zin om te gaan spelen als je juist rammelt van de honger? Wil jij slapen als je juist klaarwakker bent? Een vrij normaal patroon bij een baby die borst krijgt is: wakker worden - slokje bij mama - wakker zijn, kijken, spelen - slaperig worden - lekker bij mama drinken en in slaap vallen - slapen 1 uur slapen is vrij normaal overdag, de slaapcyclus van een baby is maar een minuut of 45. Je kunt dus na een uur gewoon aanleggen, en je merkt dan vanzelf aan je kind of het dat weer verder wil slapen of dat het juist wakker wordt.
ben het helmaal met je eens, ik ook op aan vraag en doe het nog steeds en wat slapen betref ook als ze moe is gaat ze naar bed, alleen ben ik toen begonnen in de avond de fels te geven omdat ze niet goed doorsliep en door de fles wel. heb toch al niet zo hoge pet op van het cb
Dirksmama, klinkt allemaal heel logisch wat je schrijft, maar het werkt niet bij elke baby.... Eva valt haast niet meer aan de borst in slaap. Zelfs na de nachtvoedingen is ze wakker en wil ze nog even met ons kletsen. Heel soms valt ze bij de eerste ochtendvoeding beneden in slaap en soms bij de laatste avondvoeding. Maar meestal laat ze weten klaar te zijn door een grote glimlach te laten zien . Eva gaat over het algemeen direct na een voeding dus echt niet slapen, ik krijg het al nauwelijks voor elkaar om haar 10 minuten rustig bij me te houden. Die wil lekker spelen. Zodra ik haar in de box leg is ze helemaal blij en druk bezig met speelgoed te pakken en lacht ze weer naar me (dat doet ze dus niet als ik haar langer dan 10 minuten bij me heb, dan wordt ze boos ). Eva laat eigenlijk geen hongersignalen zien doordat ze nogal druk en beweeglijk is, pas als ze niets meer leuk vindt, weet ik dat ze honger heeft. Als ik haar 'te vroeg' aanleg, gaat ze onrustig drinken, ze weigert nooit. Zoals het nu gaat, gaat het veel beter, we zijn nu allebei een stuk rustiger. Wat slapen betreft, als ze na 3 kwartier wakker wordt, hoef ik haar echt niet aan te leggen, ze is dan klaarwakker en vrolijk, ik denk dat als ze de borst ziet ze meteen begint te huilen... Ik hoef haar ook niet in bed te leggen bij de eerste signalen van moeheid, dan is ze nog lang niet klaar met spelen. Pas als ze gaat jengelen en in haar ogen wrijft, is het tijd om naar bed te gaan. Dan heeft ze al zeker een half uur lopen gapen. En wat ritme betreft, het gaat niet om tijden, maar om een vast patroon. Dat doe ik hier nu sinds een week ongeveer en het gaat super. Ze slaapt niet veel, maar is de hele dag vrolijk, heeft alleen 's avonds wat moeite om in slaap te komen, maar als ze dan slaapt, slaapt ze van 7 tot 7 ongeveer met nog 1 of 2 voedingen. Morrighan, hoe is het nu bij jou?
Dirksmamma Dit werkt juist niet bij hem. Hij heeft het ritme juist heel erg nodig anders hebben we een super chagerijnig kind. We zitten bij een Antroposofisch CB en die kijken juist heel erg naar het kind zelf. Ik heb even overlegd met de verpleegkundige en we gaan nu het ritme iets aanpassen of anders een keer een BV fles met rijstebloem erin proberen, Kijken of hij daarom langer slaapt overdags. Verder kijken we gewoon lekker naar hoe hij vaart, we werken idd niet met tijden maar met een ritme. Hij is overdag lekker vrolijk en laten we het voorlopig dus zo. Afgelopen nacht heeft hij spontaan 8 uur achter elkaar geslapen!
Als hij vrolijk is, waarom moet hij overdag dan meer slapen? Eva heeft vandaag overdag totaal 1 uur geslapen (2 slaapjes) en vanavond lag ze er om 6 uur in en is meteen gaan slapen. Ze is verder heel vrolijk, dus dan is het toch goed? Ik zit nu op 5 voedingen, maar het is even afwachten of ze nog komt vanavond. Eva heeft trouwens afgelopen nacht 12 uur achter elkaar geslapen! De eerste 2 uur wat onrustig, daarna heb ik haar niet gehoord tot 5 uur. Blijkbaar pakt ze toch wel de slaap die ze nodig heeft.
Antroposofen zijn heel erg van de ritmes en schema's. Ria Blom, de inbakergoeroe is ook van een antroposofisch CB. Ook zijn er nog steeds antro's die vinden dat je met 9 maanden moet afbouwen... Een ritme is op zich belangrijk, voorspelbaarheid is op zich goed voor een kind. Maar dan moet je dat ritme WEL op je kind baseren, en niet op de wijkverpleegkundige. Kijk naar je kind, observeer, leer de taal van je kind verstaan. Dat leer je vooral door veel met je kind samen te zijn, door je kind voor het schema te laten gaan. Als je kind meteen na het wakker worden wil drinken: laat het dan drinken, wil het na het wakker worden liever eerst een beetje tutten, laat het dan tutten. Kinderen zijn geen machientjes met vaste schema's waar ze in passen. Volg je kind en je vindt het schema van je kind. En reken er dan op dat dat schema elke 5 a 8 weken weer wijzigt. Als je kind verder vrolijk is overdag, waarom zou hij dan per se moeten slapen? Het ene kind heeft nu eenmaal meer slaapbehoefte als het andere kind. Forceren met een fles met rijstebloem lijkt me een bijzonder slecht plan. Gewoon op verzoek aanleggen, en er rekening mee houden dat er de ene keer een uur en de andere keer 5 uur tussen kan zitten.
wij doen hetzelfde als snoopy. Dus wanneer meneer wakker is dan eerst spelen en als hi honger heeft dan leg ik hem aan. Daarna even rustig zitten en weer spelen, zodra hij weer iets moe wordt neem ik hem op de arm(anders wordt meneer overgeprikkeld), even nog knuffelen en dan weer op bed. Momenteel mag ik blij zijn als hij 3 kwartier achter elkaar slaapt hoor! Maar af en toe heeft hij ook een slaapdag (ja zo noem ik het maar) dan kan ik hem zo na de voeding weer op bed leggen, want dan valt hij aan de borst in slaap en slaapt zo 2 tot 3 uur en word dan wakker van de honger en dan van voor af aan, haha
was vergeten te zeggen dat hij soms ook maar 2 slaapjes heeft overdag. Hij is dan ook echt niet moe, maar heel vrolijk. Waarom een wakker kind op bed leggen, zeker als hij vrolijk is? Hij wil dan ook echt niet en soms heeft hij dan de slaap niet nodig! De ene dag is anders dan de andere dag. Maar hij is heel vrolijk en opgewekt. Helemaal niet vervelend ofzo. Ik pas me volledig aan op hem. Anders word hij juist vervelend omdat hij op bed ligt en dus geen slaap heeft....
Dat is inderdaad een goede aanpak. Mijn zoon sliep ook weinig overdag. Hij keek gewoon liever om zich heen. Later bleek ook dat hij HB is, en daarbij zie je heel veel dat ze als baby zo wakker zijn. KIJK vooral naar je kind! Door goed te kijken en luisteren merk je wat je kind nodig heeft: eten, slapen, aandacht - en door goed te kijken merk je vanzelf ook of je kind behoefte heeft aan een vast schema of juist niet.
Haha nou "Inbakergoeroe" Ria Blom is toevallig onze CB verpleegkundige. Ben eigenlijk best tevreden over haar. Ze kijkt altijd goed naar hem en hoe hij persoonlijk is. Cailan heeft juist een ritme nodig omdat hij anders niet te genieten is, we dachten zelfs de eerste paar weken een huilbaby te hebben. Na het advies van Ria zijn we een ritme gaan aanhouden (niet inbakeren, dat raadde ze juist af als het niet nodig is) En we hadden na een paar dagen een compleet ander ventje! Het slapen vroeg ik ivm het vele voeden. Omdat hij gewend is na elk slaapje te eten te krijgen krijgt hij vrij veel voedingen omdat hij maar 1 uur per keer slaapt. Hij drink dan slordig en kort omdat hij niet echt honger heeft. (snachts drinkt hij dus erg goed, omdat hij dan meer honger heeft) Het probleem is dus ook niet dat ik vind dat hij méér moet slapen en zijn vrolijkheid, maar het vele voeden. (het breekt me namelijk nogal op) Dat zouden we dus moeten kunnen verminderen door hem meer te laten slapen overdag en dan s'avonds later naar bed (hij ligt er vaak nu al om 17.00-18.00 in omdat hij moe is aan het einde van de dag) Maar we hebben al door dat meneer het wel prima vind zo. en omdat hij verder lekker vrolijk is laten we het zo, ga nu proberen te voeden op verzoek, maar het verdere ritme aanhouden, En denk eraan: Niet ieder kind is hetzelfde, de een heeft geen ritme nodig, de ander wel...
We leggen hem trouwen ook niet klaarwakker in bed hoor Pas als hij aangeeft moe te zijn. meestal na 1,5- 2 uur maar soms ook al na een uurtje. Ik ken mijn kind heus, en ben geen moeder die op vaste tijden werkt, maar met een ritme
Maar waarom voedt je hem altijd meteen na het slaapje? Om het ritme aan te houden? Het ritme kan je ook veranderen, dus na het slaapje eerst nog spelen. Dat heb ik hier gedaan en Eva is nu nog vrolijker dat ze al was en zelfs met het voeden wordt er rustig gedronken en gelachen als ze klaar is. Voorheen eindigden we altijd huilend... We hebben nu dus ook echt een ritme, ik en mijn vriend doen ook altijd alles op dezelfde manier, en het werkt. Vandaag heeft ze zelf 1 uur en een kwartier geslapen het laatste slaapje .