Groep 4 taal: wat wordt behandeld?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Chebu, 31 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik geef zelf Nederlands aan mijn zoontje en ik zou graag willen weten wat er nu eigenlijk in groep 4 aan stof wordt behandeld. Ik heb de boeken van Ajodakt gekocht: puzzelmix, spelling en woordenschat en die zien er wel ok uit.
    Heeft iemand een overzichtje wat kinderen leren? Ik was er al achter dat ze verwijswoorden leren. Wat nog meer?

We sluiten nu Kern 12 af dus het wordt tijd om wat met groep 4 aan de slag te gaan. Hij leest op het niveau M4 ongeveer (hoewel hij nog liever E3 leest want dat gaat 'sneller').

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ze leren van wat ik onthouden heb: schrijf vormen zoals briefje, adres, toneelstukje, gedicht, limerick, tongbrekers, verhaaltjes etc. 3 letter klanken(ooi etc). verhaal lezen en info er uit halen. nieuwsbegrip. veel woorden en betekenissen. synoniemen, tegenstellingen. heel veel oefenen. dus tempo schrijven. heel veel dictee. woord groepen maken welke woorden horen bij elkaar welke niet...

kijk anders ook voor oefeningen: taal-oefenen.nl(junior Einsteins)

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.073
    113
    Ook grammatica, persoonsvorm, lijdend voorwerp etc.

4. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    Taal bestaat uit 4 domeinen. De methodes in de klas bepalen de leerlijnen (in welke volgorde je wat aan moet leren) maar de einddoelen zijn vastgelegd.

Kijk maar eens op: Leerlijnen taal - Taaldomeinen

1 van de vele methodes die gebruikt worden is Taalactief. Hier kun je ook zien hoe zij de leerstof opbouwen:
    Leerlijnen Taal actief

5. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Dank jullie wel!!

Nog meer ervaringen met groep 4?

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    hier wordt er in het kort in het ouderboekje over geschreven.

ze gaan werken met taal in beeld 2
    en aan het einde van het schooljaar zullen ze onder andere de begrippen zelfstandig naamwoord, werkwoord en lidwoord kennen.

Misschien dat je met google iets van taal in beeld omhoog kunt krijgen.

Deel Deze Pagina