Ondanks dat mijn dochter niet om nachtvoeding vraagt, heb ik soms het idee dat ze best weinig eet voor haar leeftijd. Ik lees dat sommige baby's van rond de 8 maanden een heel potje olvarit krijgen van 200 gram Hier is haar schema ongeveer: wakker 180/6 (wordt of boterham met fv of pap met 8 maanden) fruit vers (ongeveer 100 gram) of gewoon een bodempje in een bakje (stukjes) 1 boterham met beleg (jam, smeerkaas, of gestampte muisjes) + 120/4 2 rijstwafeltjes of 2 biscuitjes met 50cc sap/water verse groente (1 aardappel met een el groente) of 100 gram uit de vriezer 180/6 Ik ben benieuwd..
Veel minder dan mijn dochter inderdaad, maar dat is dan ook echt een hongerig kind. Zij kreeg op die leeftijd twee flessen Neocate 240*8, ongeveer 250gr groenten en 250gr fruit en een boterham of rijstwafel. Maar zolang je kindje vrolijk is en goed groeit, is er toch geen probleem? Ben trouwens benieuwd hoe jij hagelslag geeft aan je baby. Hier eet ze op 10 maand nog steeds droog brood... Ik kan me ook niet voorstellen hoe ze iets van beleg zou moeten binnenkrijgen óp haar boterham
Waar staat het dat ik hagelslag geef? gestampte muisjes.... dat is gewoon een soort van poedersuiker, ze smult er van! En verder alleen nog maar smeerbaar beleg, worst e.d vind ik nog gewoon veel en veel te vroeg.
Ziet er toch prima uit??? Denk dat het hier vergelijkbaar was op die leeftijd.. Probeer ook vers niet met potjes te vergelijken, want vers vult veel meer dan een potje (wat aangevuld is met water). Heb je het idee dat ze meer op zou kunnen? Dan kun je ook 2 el groenten met 1 aardappel doen??
Inderdaad, gewoon laten eten tot ze niet meer kan. Dat heb ik hier altijd gedaan en dochter kon al heel gauw heel wat eten. Vooral brood en fruit gaan er nog altijd goed in.
Zoals gisteren had ik na het fruit een klein danoontje gegeven (de kleinste die je per 6 kan kopen), dat was meteen alles er uit dus dat gaat nog niet. Ze krijgt nu het danoontje na het eten, maar de fles drinkt ze ook nog steeds op (gelukkig). Misschien langzaam een lepel groente erbij
Ik heb ook steeds het idee dat m'n ventje te weinig krijgt, maar hij lijkt tevreden. Hij krijgt nu Wakker en dan 200/6 + fijne granen pap Fruit 120/150 gram vers Boterham droog/fruit/boter/appelstroop en beetje sap 50 ml Fles 180/6 Groente ongeveer 100 gram en Griekse yoghurt van ongeveer volle eetlepel En dan weer fles 180/6
In Danoontje zitten echt heel veel suikers, dus misschien niet gek dat ze er misselijk van werd Zou gewoon volle yoghurt proberen (lepeltje om mee te beginnen) als je een toetje wil geven. Verder zal ik de hoeveelheden qua groente en fruit vermeerderen, niet per se de eetmomenten zelf.
Bedankt voor de tip! Danoontje is toch speciaal voor baby's? Maar ja die papjes zijn ook niet altijd goed... Griekse yoghurt heb ik geprobeerd, op zich gaat dit best! Zijn er nog andere alternatieven? @Valenti: hoe oud is jouw kleintje?
Danootje is helemaal niet speciaal voor baby's hoor. Het is magere kwark met kleurstoffen, aroma's van fruitsmaken en heel veel suiker. ik zou idd Griekse yoghurt of volle kwark geven. Die zijn volvet en je kind haalt er tenminste voedingstoffen eruit. Qua eetschema kun je gewoon net zoveel groente en fruit aanbieden als hij wil. Ik zou niet snel beginnen met allerlei tussendoortjes en toetjes. Je hebt geen hele grote eter, en groente en fruit heeft hij nodig, rijsttafel en dat soort dingen niet.
Ik ben net terug van boodschappen doen pff morgen weer een kans, het is te warm om er weer even voor de lol uit te gaan! Ik ga dus weer op zoek naar Griekse yoghurt of volle kwark. Mag het ook met een smaakje zijn of zijn die dus juist weer zoeter?
Danoontjes zijn inderdaad niet speciaal voor baby's (al doen ze je dat misschien wel graag geloven! zo is dat bij heel veel producten)... Zoals Adi zegt bevatten ze héél véél suikers! (3 of 4 klontjes per bakje) Hier kreeg ze altijd naturel volle Franse kwark of Griekse yoghurt. Soms meteen scheutje diksap erdoor of fruit... Zou nu ook eerst meer groenten en fruit aan gaan bieden ipv allerlei tussendoortjes (koekjes/rijstwafels etc)!
Ik vind juist dat ze veel binnenkrijgt. Niet perse qua hoeveelheden ( groenten vind ik zelf erg weinig, zoon at met gemak 4-6 bospeentjes op ) maar met 8 mnd at pijn uk geen pap, koekjes, rijstwafels en broodbeleg. Toen was 't echt nog fruit, warm eten en een stukje brood zonder beleg. Zelf vind ik trouwens, dat als je nog niet op 2 stuks groenten en een schaaltje groenten zit, je geen tussendoortjes en toetjes hoeft te geven... Als ze 100gram fruit eet en 1 lepel groenten dan zou ik zeker geen danoontjes, toetjes en koekjes gaan geven.
mijn dochter krijgt ook geen pap en koekjes. Alleen een halve soepstengel OF 2 rijstwafeltjes. Wat bedoel je met 2 stuks groente? Is een eetlepel op haar leeftijd niet voldoende?
Ik vind ook dat je veel voedingsmomenten hebt, maar weinig qua hoeveelheden. Ik zou de hoeveelheid van fruit, groente en brood (als ze dat wil) langzaam opschroeven en je echt richten op de belangrijkste maaltijden van de dag (ontbijt, lunch, avondeten). Hier laat je haar eten tot ze niet meer kan. Dan zal ze voldaan zijn van haar drie grote maaltijden en hoef je ook niet zoveel tussendoortjes te geven. Ik vind een eetlepel groente weinig met 8 maanden, mijn dochter at zeker een opscheplepel op die leeftijd. Hier krijgt ze meestal 2 keer fruit (hoeveelheid varieert), een goed ontbijt, goede lunch en een flinke avondmaaltijd. Heeft ze daartussendoor nog trek, geef ik meestal een beschuit of wat snoeptomaatjes (kan ook het 2e fruitmoment zijn).
Oke bedankt voor de tip. Ik kan verder weinig aan de voedingsmomenten veranderen behalve dan de soepstengel e.d. ? Ontbijt is belangrijk, de avondfles drinkt ze nog op en het brood vind ik belangrijk met de fles.
Ik zou gewoon wat meer aanbieden dan om te kijken of ze dat ook op eet. Zo kom je er achter of ze dat ook lust e ze dus "te weinig" kreeg. Uiteraard dan wel het fruit en de groente meer dus de gezonde dingen
Volgens mij bedoelde ze 2 stuks fruit ipv groenten Hier at ze bij het avondeten 2 opscheplepels groenten gemiddeld met 1 aardappel... Of bijvoorbeeld een halve courgette. Geef haar inderdaad gewoon eens meer, als ze het op kan is het prima anders nog even wachten met ophogen!