Beste Lactatiekundige, ik wilde graag mijn situatie voorleggen, omdat ik het idee heb dat ik het niet goed doe. Ik heb contact met een lactatiekundige bij mij in het dorp gehad,maar daar heb ik niet zoveel aan. Ik heb een dochtertje van 5,5 week,en geef haar borstvoeding. De 1e anderhalve week ging dat heel goed, maar toen kreeg ik een borstontsteking, en bleef de productie uit. Omdat zij erg bleef huilen en om eten vragen en ik na continu aanleggen haar niet kon helpen, hebben we op advies flesvoeding erbij gegeven. Dat doe ik nog steeds,omdat ik nog niet genoeg heb. Maar ik heb geen duidelijk ritme of overzicht erin. "s ochtend geef ik sowies borst, maar het lijkt alsof ze niet meer genoeg eruit krijgt. Ze wordt wild en happerig na een tijdje en gaat daarna huilen. Bij de 1e voeding gebeurd dit niet, maar wel steeds verder op de dag. Dan geef ik dus een flesje erbij. Het verschilt steeds met hoeveel ze opdrinkt, en wanneer ze komt. Ze komt nog steeds heel onregelmatig, en ik weet echt niet meer waar ik goed aan doe. Ik ervaar het als heel vermoeiend allemaal. Ik heb ook een aantal dagen na de voedingen gekolfd, en dan kwam er steed wisselende hoeveelheden uit. Aan de ene kant wil ik stoppen, omdat ik het zó vermoeiend vind, en merk dat ik er gestressed en labiel van word. En aan de andere kant bedenk ik me dan meteen, dat ik het zó goed vind, en wil ik nog niet stoppen. Kan ik een combinatie doen, zodat ik het wel volhou, en niet te oververmoeid ervan raak, maar wel kan zorgen dat zij voldoende binnen krijgt? Oh het is wel verstandig om erbij te vermelden dat ik cvs heb, en dus sowieso al veel last van vermoeidheid heb. Ik wil mijn dochter graag het beste geven,maar ik wil wel van haar en alles kunnen blijven genieten, en voldoende rust krijgen, en dat lukt nu dus niet. Ik hoop dat je een antwoord of advies hebt. Alvast bedankt, groetees Vita
Ja dat is allemaal best lastig zo. Ik snap dat je er een beetje doorheen zit. Jammer dat je lactatiekundige je niet beter helpt, die moet je eigenlijk een tijdje lang begeleiden en wat support geven. Mijn advies zou zijn: Krik eerst die productie flink op. Dat kun je doen door 2 of 3 dagen enorm veel te kolven. Dit zul je moeten inplannen en daar heb je ondersteuning bij nodig van een partner. Deze dagen probeer je stress en drukte te vermijden en neem je lekker rust en laat je je een beetje verwennen. Je kolft dan wanneer het maar even kan, soms 2 keer in een uur en soms met 1 1/2 uur ertussen: zo vaak als kan. Zonder het heel beladen te maken; als je me begrijpt. Ernstige vermoeidheid en stress hebben sowieso een negatieve invloed op je productie. Tegelijk begrijp ik dat dit heel veel van je vraagt en dat dit misschien niet haalbaar is. Dit lukt ook niet tussen de bedrijven door maar vraagt letterlijk om wat 'ruimte'. Bepaal samen met je partner of dit nog een haalbare kaart is. Na die dagen zul je voelen dat je productie weer op peil is: het voelt dan even zoals in de kraamweek: spanning in je borst. Daarna kom je waarschijnlijk weer in een normaal voedingspatroon met je baby. Kun je hier wat mee? groet Linda
dank je wel voor je reactie. Ik ga het overleggen met mijn partner, en kijken hoe ver we komen. Ik vind het erg belangrijk, dus wie weet als ik het blijf proberen lukt het wel,maar dan inderdaad een aantal dagen, want weer een week dat doen ga ik echt neit volhouden. Hopelijk werkt dit. Dank je wel voor je advies. Liefs Vita