In de ziektewet en einde contract

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door horselover, 2 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Ik zit vanaf juli al in de ziektewet ivm val paard.
    Daardoor heb ik erg lang met mijn knie gezeten.
    Het gaat nu erg de goede kant op! En dat heb ik ook gemeld bij de bedrijfsarts....
    Maar aangezien mijn contract eind januari afloopt, en ivm zwangerschap/knie niet word verlengd vind hij het niet nodig om op therapiebasis weer wat te beginnen.

Maar hij zei tegen mij dat hij mij eind januari weer beter gaat melden, dan ga ik in ieder geval niet ziek uit dienst..
    Maaar aangezien ik nogal lang stil heb gezeten en lichamelijk erg achteruit ben gegaan, heb ik nogal wat klachten in mijn zwangerschap!
    Na even huishouden zegt mijn lichaam na even zitten de groeten..
    Mijn bekken werken dan niet mee... En ik heb voor mijn gevoel dan best snel last van harde buiken.
    Morgen zal ik met de verloskundige contact opnemen.,

Maar wat is nou wijsheid vraag ik mij af?
    Om mij beter te laten melden?
    Of om in de ziektewet te blijven?

Ik zal zowieso nog contact met de bedrijfsarts opnemen..

2. Bonniex

Bonniex Lid

28 dec 2008
    46
    0
    0
    labmedeweker
    beverwijk
    ik zou denk ik in de ziektewet blijven , je moet niet aan regels enzo gaan denken je moet gewoon doen wat het beste voor jou is en als jij last heb van buik enzo dan blijf je gewoon thuis .

ik heb 2 weken geleden mij een week ziek gemeld omdak echt zo beroerd was en ik wou het eerst niet doen omdak dacht dak me aanstelde, dacht namlijk dat als je zwanger was je wel redelijk goed voelde .
    maar nu heb ik in februarie mijn gesprek, of ik krijg een vast contract of ik ben ontslagen. mijn leidinggevende zegt dat zwanger zijn geen rede zou zijn waarom ik geen contract zou krijgen ,maar ja als ik voorlopig niet 100 procent voel werk ik ook zo . en ik ga als ik bevallen ben ook echt niet van plan om 5 dagen weer tegaan werken , weet niet of ze dat wel ok vinden. heb mij hier ook heel erg druk over gemaakt , maar ja ik kan er niks aan doen ik zie het wel.
    het belangrijkste in mijn leven is op dit moment dat ik zwanger ben en werk komt ergens op de laatste plaats.
    ja toch.
    :)

3. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik zat in ziektewet toen contract niet werd verlengd. Ik ben in ziektewet gebleven.. uwv heeft het gewoon overgenomen.

mocht arts je beter melden.. dan moet je WW aan gaan vragen.. en mocht je lichamelijk er niet aan toe zijn.. dan kan het lastig zijn. Dus even kijken wat verstandig is voor jou.. en niet wat verstandig is voor het bedrijf

4. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Probeer in de ziektewet te blijven!

Anders heb je straks nog een sollicitatieplicht ook, terwijl je zo te horen echt niet in staat bent om aan het werk te gaan.

5. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ja klopt dan heb ik sollicitatieplicht.
    Ik ging daar eerst wel mee akkoord aangezien ik toen nog weinig lichamelijke klachten had! En mijn knie zo super vooruit ging.
    Maar nou mijn knie weer beter gaat begin ik ook wat meer te doen.
    En kom ik er achter als ik even bezig ben geweest dat ik dan ga zitten en bijna niet meer overeind kom.
    Dus het lijktmij gewoon niet verstandig om uit de ziektewet te gaan,
    Maar ja ik weet niet hoe de bedrijfsarts daar tegen over staat.,
    Ik ga maandag even met hem bellen.

6. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    waar je ook rekening mee moet houden... mocht je nu in ziektewet blijven omdat je zwangerschap de klachten veroorzaakt.. dus ziek door zwangerschap.. krijg je 100% doorbetaald, ook door uwv.... ga je de WW in.. is het nog maar 70%... mocht je in de WW ziek worden.. dan duurt het 13 weken voor je terug in ziektewet komt.. en blijft je sollicitatieplicht al die tijd bestaan.

7. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Limmeke: ja dat heb ik idd laatst ook gehoord. Dat je in de ziektewet 100% krijgt uitgekeerd tot 52 weken geloof ik?
    Maar goed het is maar net wat de bedrijfsarts er van zegt!~
    Ik ga dinsdag eerst contact opnemen met de verloskundige.. En horen wat die zegt.
    Of kan ik beter naar de ha met deze klachten?
    Ik ben er in het begin van mijn zwangerschap ook geweest en toen waren het duidelijk mijn bekken...
    Maar ik heb nou een hele andere pijn..

8. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    de eerste 13 weken blijft inderdaad je ww doorlopen voordat je in de zw komt.
    Tenzij je ziek bent tgv zwangerschap / bevallen. Dan kom je meteen in de zw omdat je dan recht hebt op betalingen van 100% ipv 70% zoals de ww.

9. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    nee hoor, dat klopt niet.

buiten mijn contract om had ik nog paar uur WW.. voor de uren van mijn contract zat ik 100% in ziektewet... voor die uren ww zit ik pas in ziektewet sinds 26 dec... 13 weken werden gewoon gehanteerd. Dus al die tijd heb ik gewoon sollicitatieplicht gehad.. wat op zich een heel vreemde situatie met zich meebracht.. want stel dat iemand me had aangenomen.. kan ik natuurlijk niet bij de ene werkgever ziek zijn.. en bij de ander gaan werken omdat WW dat nu eenmaal vereist.
    dus sinds 26 dec ben ik pas sollicitatieplicht vrij en ontvang ik volledig de 100%

10. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    vind het zoizo maar een domme regel eigenlijk. maar goed het is eenmaal zo. Zelf zat ik vanaf april/mei volledig thuis ivm isias in de rug waardoor ik niet meer kon werken. heb toen betaald gekregen via het uwv 100% omdat je ziek bent vanwege de zwangerschap. Ben daar wel ontslagen maar goed, heb nu gelukkig ander werk gevonden waar ik volgende week kan beginnen. heb na het zwangerschaps verlof nog 3 maanden met een uitkering gelopen (moet zeggen dat ik het niet erg vond, kon ik lekker bij mijn kereltje zijn).

Als ik jou was zou ik in de ziektewet blijven krijg je 100% anders moet je en solliciteren (niet dat ze je dan aannemen aangezien je zwanger bent was in iedergeval bij mij het geval) en de ww is minder als ziektewet. dus zou je voordeel eruit halen als ik jou was. als je een bewijs hebt van je vk moet het goed komen

11. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    was / ben je ziek tgv van zwagerschap? zo ja dan zou ik even bellen met uwv.
    de regeling door betaling ww bij ziekte wordt dan niet gehanteerd.
    Voorwaarde is wel dat de zw erkend dat je ziek bent tgv zwangerschap. Erkennen ze dit niet dan blijf je inderdaad de eerste 13 weken in de ww en daarna pas zw.

12. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    heb er meerdere malen contact over gehad.. en ook met de uwv arts waar ik op controle moest.

ben ziek door zwangerschap.. al vanaf week 4 :( nou ja, financieel maakte het voor mij niet uit, omdat het aangevuld wordt met toeslagen..
    maar mij is keer op keer gezegd dat zw pas inging na 13 weken.. dus voor diegene die geen toeslagen ontvangen.. wel ff informeren dus :)

13. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Soms willen ze aan de telefoon wel eens iets anders zeggen dan dat het daadwerkelijk is...

Limmeke, ik heb in ook een soort van vergelijkbare situatie gezeten en heb klachtenbrief verzonden, en deze is gehonoreerd waardoor ik alsnog de 100% kreeg.

14. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Die ZW gaat sowieso pas in na 13 weken, máár...het kan zijn dat je sollicitatieplicht wel direct vervalt. Dat moet echter wel eerst beoordeeld worden! Denk dat dat het verschil is!

Misschien een beetje off topic: vind het wel een bijzondere insteek dat er erg veel mensen zijn die adviseren om maar lekker in de WW te blijven omdat je daar meer geld van krijgt. Als je beter bent en kunt werken dan is dat toch veel prettiger? Staat ook echt veel beter op je CV hoor. *dit heeft dus niets te maken met het verhaal van de TS over gewoon echt ziek zijn en niet kunnen werken*

15. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    Gaat er niet om dat ze meer zou krijgen..

Maar gaat om deze situatie.. ze is nl niet beter toch?

16. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Nee, dat klopt. Zolang ze niet beter is moet ze ook zeker niet aan het werk gaan, luister naar je eigen lichaam!

Deel Deze Pagina