Hai allemaal. Even een vraagje. Ik vind het belangrijk om over bepaalde dingen alvast een beetje na te denken. Nou zei de man van mijn moeder gisteren dat ze mn werk mag weigeren accoord te gaan als ik na mn verlof minder wil gaan werken. Ik heb een jaarcontract, maar ze hebben wel toegezegd dat ik na de jaarcontracten voor vast mag blijven. Werk in een apotheek en daar is dit gelukkig nog vaak zo. Alleen verloopt mn contract 28 april 2010 en ik kom ergens in maart terug van verlof. Vanaf dan zou ik dus 2 of 3 dagen willen gaan werken. Ben benieuwd of ze echt mogen weigeren. Bedankt voor het lezen alvast
dat mag alleen als het schade zou brengen aan het bedrijf, in dit geval de apotheek. dat is haast nooit het geval, dus zou me er niet druk over maken. als je baas het liever niet heeft kan het natuurlijk wel je werksfeer naar beneden halen.
Dat mogen ze niet zomaar weigeren, alleen als het ernstige gevolgen heeft voor het bedrijf. Je hebt sowieso recht op ouderschapsverlof. Je zou dus ook kunnen overwegen om eerst ouderschapsverlof op te nemen en dan daarna pas contract uren vermindering.
Hallo dames, Nou, ik zit dus met een zelfde soort probleem, alleen hebben ze mij op het werk een brief laten ondertekenen dat ik niet minder dan 32 uur mag gaan werken als ik terug kom van mijn zw.verlof... terwijl ik dit nog niet wist... heb het opgezocht in de folder "Zwangerschap: veilig werken en verlof" van het Ministerie van Sociale Zaken en werkgelegenheid, en daar staat tot mijn grote verbazing het volgende in: In principe moet uw werkgever 'ja' zeggen als u vraagt of u meer of minder mag gaan werken. Alleen als het bedrijf daardoor in ernstige problemen komt, kan hij uw verzoek afwijzen. Het bedrijf waar ik werk is een mega groot bedrijf, dat echt niet zal omkiepen als ik parttime ga werken samen met een duopartner.... Ze hebben mij dat document laten tekenen, omdat ze niet willen dat leidinggevenden minder dan 32 uur per week werken. Wat ik me nu afvraag is of dat überhaupt mag?? Volgens mij mag het dus volgens de wet niet. Ik vind het echt enorm bezwaarlijk dat mijn werkgever me in deze positie manoeuvreert, want ze gaan gewoon tegen de wet in. Dus als je leidinggevende bent mag je zeker geen mama worden en parttime gaan werken? HOEZO vrouwen discriminatie? Ik moet er niet te lang over nadenken want dan word ik erg boos.... liefs mamatoB
PS: Ze wilden ook dat ik zei dat ik geen ouderschapsverlof op zou nemen want dan zou ik alsnog parttime gaan werken :S Heb net met de gratis telefoon van de SZW gebeld, maar die vrouw zei dat het een juridische kwestie was omdat ze me dat document hebben laten tekenen, dus moet nu bellen met juridisch loket of rechtsbijstand... pfff... had ik dat document maar nooit getekend... maar ja, je voelt je toch gedwongen in die beslissing als twee mensen van HR en de grote baas er bij zit...
PS: Lotte: Als je informatie nodig hebt: het telefoonnummer van het ministerie van sociale zaken is trouwens 0800-8051 en is gratis.
hmm dats lastig idd want je hebt het al ondertekend dus je bent ermee akkoord gegaan. maar hoezo voelde je je zo gedwongen dan? ..tjah ik snap wel dat de druk/spanning mischien wat groter was omdat de hoge mannetjes erbij zaten maaarrr jij was degene die op je dooie gemak even goed het contract had moeten doorlezen voordat je het ondertekende. je had bijv. kunnen vragen of je even de tijd kon krijgen om het goed doortenemen allemaal en in geeen geval mogen hun dan zeggen neeeeee dit staat erin dus teken maar hier.
Hoi Lenny, Ik wist wat er in stond, maar ik dacht toen nog dat ze dat mochten verlangen. Toen wist ik nog niet dat de werkgever je minder uren niet mag weigeren. Vandaar dat ik me 'gedwongen' voelde te tekenen.... groetjes mamatoB
Wat een toestanden zeg. Ik kom er net achter dat solliciteren en 3 dagen willen werken kennelijk ook een onoverkomelijk prpbleem vormt. Ik baal er een beetje van!
Ja, het lijkt wel alsof je zodra je zwanger bent, opeens een last bent voor sommige werkgevers... pfff !
Bedankt voor je reactie. Ouderschapsverlof is onbetaald toch? Weet je toevallig waar ik hier goede info over kan vinden?
Ik zit in precies dezelfde situatie als jij, alleen heb ik (gelukkig) geen document hoeven ondertekenen. Het hele management bestaat uit mannen, dus het is zowieso altijd al vechten met de bierkraan open , maar sinds ik zwanger ben is het helemaal een drama.... Parttime werken is in mijn bedrijf not done. 4 dagen werken kan niet in een leidinggevende functie is het motto (hoezo ouderwets?), maar ik zou het liefst zou ik 3 dagen gaan werken na mijn verlof..... Ik heb het onderwerp nu maar even laten rusten, ik heb geen zin om met stress en frustraties mijn verlof in te gaan, dus ik kom er halverwege mijn verlof nog wel een keertje op terug..... Desnoods bieden ze maar een andere functie aan.... Vraag me trouwens af of het document wat je hebt moeten ondertekenen wel rechtsgeldig is..... Succes!! Ben benieuwd hoe het bij jou afloopt!
@ juli2009, je hebt recht op ouderschapsverlof. Als jij na je verlof 1 dag ouderschapsverlof in de week opneemt, mogen ze je dit niet weigeren. En je hebt recht op 26 x je werkweek te mogen opnemen. @ mamotoB, ben je aangesloten bij een vakbond? Ik zou goed uitzoeken in hoeverre het ondertekende document rechtsgeldig is, via de vakbond en anders via rechtsbijstand. Succes ermee!
even over ouderschaps verlof hou het goed in de gaten hoe het geregeld is want bij ons op het werk is het zo. stel je gaat 3 dagen weken neem het eerst jaar 1 dan op en werk dus 2 dagen dan moet je daarna wel gewoon 3 dagen gaan werken. als je besluit dat het voor jou niet werk die drie dagen dan moet je een deel vanje oudersschaps verlof geld terug betaalen
Het is inderdaad vaak zo dat als je ouderschapsverlof gedeeltelijk doorbetaald krijgt, je daarna een bepaalde periode weer je aantal contracturen moet werken voordat je je contract mag aanpassen. Check je CAO of personeelszaken voor de details. Bij mijn man is het zo dat hij 3 maanden zijn oude uren moet werken voor contractvermindering, maar hij is al vakantieuren aan het sparen om het daarmee op te vullen (hij neemt 1,5 dag in de week ouderschapsverlof). Maar soms is dit 6 maanden of nog langer...
Nou in het bedrijfsleven (metalektro) wordt ouderschapsverlof niet betaald. Dus na het aflopen van deze dagen heb je geen risico over terugbetalingen ed. Ze mogen het ouderschapsverlof inderdaad niet weigeren, tenzij je bedrijf uit minder dan 10 werknemers bestaat. @mama2b Je moet contact opnemen met je rechtbijstand over dat formulier dat je hebt getekend. Het lijkt er wel op dat je werkgever er sowieso niet blij mee is als je parttime gaat werken (dmv aanpassing contract of dmv ouderschapsverlof). Ze kunnen je het heel moeilijk maken! En dan is je carriere over. Hou daar rekening mee. Ik heb ook jaren voor meer dan 100% me ingezet voor mijn werkgever. En nu werk ik 3 dagen (ouderschapsverlof) en nu maakt mijn (helaas nieuwe) baas me het leven zuur. Wil dat ik 4 dagen kom werken, roept me op op mijn vrije dag. Belt me thuis tijdens het eten etc etc. Allemaal steken onderwater (zo voelt het ook). En als ik hem daar op aanspreek heb ik zogenaamd mijn werk niet goed gedaan. Communiceer niet of slecht blablalba, hij snapt er zelf verder echt helemaal geen kont van. Maar de relatie is nu dusdanig verslechterd dat ik ziek thuis zit (zwanger) door de stress. Denk dus aan jezelf, want hoe ze het ook spelen, linksom of rechtsom, jij bent bent uiteindelijk de pineut. @Fenneke Ik weet dat als je parttime aanvraagt (schriftelijk) je dit 4 maanden vantevoren moet doen. Vermeld duidelijk in je aanvraag miv welke datum het wil laten ingaan en welke dagen/uren je wilt werken. Vraag anders ondersteuning bij je rechtbijstandverzekering/vakbond! In het geval van ouderschapsverlof: "U vraagt het ouderschapsverlof aan bij uw werkgever. Dit doet u minstens twee maanden voordat het verlof ingaat. U vraagt het verlof schriftelijk aan. Informeer bij uw werkgever of hier een speciaal formulier voor is. Als dit niet het geval is, schrijft u zelf een brief. Daarin zet u: op welke datum u het verlof in wilt laten gaan hoeveel verlof u wilt opnemen op welke dag u het verlof opneemt hoelang de verlofperiode gaat duren en of u uw verlof in delen wilt opnemen. "