Ik ben even benieuwd naar de hoeveelheid flessen van de andere dames die ook een baby hebben van rond hetzelfde gewicht/leeftijd. Ik gaf eerst 7x90 maar ben op aanraden van het CB naar 6x120 gegaan. Overdag gaat dat prima alhoewel ik wel merk dat hij sinds een paar dagen daarna wat meer krampjes heeft gekregen, maar dit hoort ook weer bij het termijn, ik heb het idee alleen dat hij 's nachts nu vaker eerder komt dan daarvoor..hij deed eerst meestal een slaapje van 5u en een tweede slaapje van 3/4u, vaak 4u. Nu is het eerste slaapje na laatste voeding rond de 4u en daarna 3u. Als ik het goed bereken (5 kilox150=750) mag hij nu dus nog 30cc, 1 schepje, omdat hij dus 6x120=720 krijgt. Bereken ik het zo goed?
Momenteel is er de discussie gaande (hier op het forum) of de richtlijn van 150cc voeding of water is. In mijn cb boekje van de jongste (oranje) en site van nutricia staat dat de richtlijn is 150cc per kg voeding. Dus tenzij je terug giet naar 120 geef je 6x135. Dat is totaal 810 cc Ik zou liever dan of volledig teruggaan naar kleinere flesjes of een paar kleinere flesjes geven. Overigens is alles tussen 120 en 180 cc goed...
Mijn dochter dronk toen 6x 120/ 4 schepjes en dat goten wij terug naar 120 ml. Bij 7 weken gooiden we het niet meer terug geloof ik. Wij gingen bij 9 weken al over naar 5x 150/ 5 schepjes, omdat ze niet meer voldoende had aan die 120/4. Rond deze termijn is het huilen sowieso op z'n hevigst en de krampjes horen er ook echt bij, hoeft dus niet van de voeding te komen.
Je moet het berekenen inclusief voeding. Mijn dochter krijgt nu bijvoorbeeld 4x 210/7...maar met 210/7 hou je uiteindelijk 230 over..dus ze krijgt aan voeding 4x 230 ml= 920 ml en 28 schepjes. Ik heb altijd begrepen dat je de totale voeding moet tellen, dus inclusief schepjes.
Wat gek dat het cb dat niet tegen mij heeft gezegd dan...ze zei je mag nu naar 6 flessen van 120, ze zei niks over afgieten...
Hier zei de arts dat ze uitgaan van 150-160cc per kg lichaamsgewicht. En in mijn boekje van het CB staat dat ze van water uit gaan. Maar hier verder niet over gehad. Maar arts zei dat als we uitgingen van 160cc we 800cc mochten geven. Ik geef zelfs 7x120cc en er blijft standaard een restje over door de nutriton. Hier werd niet moeilijk over gedaan dat het iets meer was. Maar als ik het goed begreep rekende de arts met de waterhoeveelheid. Maar geen idee hoe het komt dat je kindje eerder komt. Hier wil zoontje nog niet naar 6 voedingen. Hij heeft tussen de 2,5uur en 3,5uur elke keer toch echt honger.
Hier 5 x 150/5 en als ze 's nachts komt 90/3. Maar nu al paar x doorgeslapen dus 5 flessen. Met 120/4 was ze echt niet tevreden.
Hier zitten we op 6 flessen van 135 cc per fles (120+4) Soms komen we al op 5 flessen uit per dag omdat ze snachts zo lang slaapt. Dan bied ik wel meer aan per fles
Hoeveel uur slapen jullie kleintjes per nacht? En na hoeveel uur maak je ze zelf eventueel wakker na de nacht?? Die van mij heet gister om 23.45 fles gehad en slaapt nu nog!! (08.15 uur)
Hier 5x 150, tot voor kort precies verdeeld over 24 uur dus om de 4,5 uur ongeveer. Sinds een paar nachten wordt er langer geslapen dus tussen de fles 's avonds en 's nachts zit nu 6 a 7 uur, daardoor tussen de andere flessen korter, ongeveer 4 uur. Maar dat zijn gemiddelden, per fles verschillend. Hij laat ook regelmatig wat staan, zo'n 80 a 100cc per dag. Dus ongeveer 650 a 700cc vocht, 22 schepjes dus 700 a 750cc voeding. Zoals je ziet is het verschil tussen vocht en voeding niet zoveel. Oja, baby weegt 4,5 kilo nu.
Ik weet het eigenlij niet, ik wee talleen dat ze nog niet 12u mogen slapen vanwege bloedsuikerspiegel..
Wat ik me nu alleen afvraag....(zoals vandaag sliep hij toch opeens meer vannacht 6u, hij is ook enorm rustig vandaag en lijkt tot nu toe krampvrij) maar dan vraag ik me af als hij +-5u wakker wordt voor het eerst, of ik dan dus meteen 5x150 moet geven ipv 6x120..of moet ik wachten tot het een paar nachten zo gaat? Als ik namelijk naar 5 flessen ga terwijl hij zo vroeg in de ochtend voor een eerste fles komt kom ik op een veel te vroege avondfles uit..snapt iemand wat ik bedoel? Hoe pak je dat dan aan? Overdag mag er namelijk niet meer dan 4u tussen zitten, toch? Ook niet prettig anders voor baby lijkt mij, ik eet ook om de 4u een grote maaltijd..
Je kan ook 's ochtends een grotere fles geven na die lange nacht en kijken hoe lang hij daarmee doet. Hier zit er iets meer dan 4 uur tussen. Schema is hier ongeveer 20u-2.3o6u-10.30u-15.30u. Of iets in die richting, wisselt per dag. Dus midden op de dag wat langer ertussen en 's nachts ook. Overigens gaan de flessen van 150 niet allemaal op, maar welke wel of niet leeg gaan, daar is geen peil op te trekken en ook niet of hij daarna eerder of later weer wil eten. Vandaar dat ik ook 150 aanbiedt, 120 is niet altijd genoeg en dan an ik het alsnog gaan bijmaken. Vooral 's nachts en van huis niet erg handig.
Ik merk dat mijn zoontje echt hongerig is, 's avonds krijgt hij nu 1x150 (op advies van CB) en overdag 5x120 (dus zonder afgieten, 1x165 en 5x135), maar in de ochtend red ik het bijna niet te rekken tot 4u, hij heeft na 3u al trek.. CB zei dat het allemaal niet zo nauw luistert, met of zonder poeder, dat je meer naar je kindje moet kijken. Ik vraag me nu af als hij nu tussen de 5 en 6 kilo in zit of het teveel is als hij 2x 150 krijgt en 4x120..dus een grote fles in ochtend en in avond. Of geef ik dan achterlijk veel in vergelijking met andere kindjes rond deze leeftijd/gewicht?
Hier komt ze soms ineens na 2,5 uur alweer voor een fles En dam de hele dag door zo Dan kom in soms ineens op 6/7 flessen uit Nachten zijn nogsteeds lang hier Gister om 20.30 laatste fles (140+4,5 schep) Vanmorgen om 7.45 wakker! Ik voed te laatste 2 weken ook op "verzoek" Maar laat er max 4u tussen overdag (En soms 1x 5/5,5 uur als dat beter uitkomt met laatste fles) Vrijdag weer cb
Ik vind het niet zo raar dat je kind na 3 uur alweer trek heeft, ons zoontje is pas tevreden met 150cc. Daarmee bedoel ik trouwens 150 + 5 schepjes dus 165, ik giet niks af. Als hij qua gewicht 5,5 kg is, is dat ongeveer 825cc. Je geeft hem nu 780cc vocht of 860cc voeding, dat is volgens de richtlijn prima. De richtlijn zegt tussen de 130 en 180 cc per dag (voeding) dus dat zou voor 5,5 kg tussen de 720 en een liter per dag zijn. Dat is best een marge waar je mooi tussenin zit. Eerlijk gezegd denk ik dat je zoontje wat hongerig overkomt omdat hij - naar mijn mening - per fles wat weinig krijgt. Je zou ook 4x150 en 1x180 kunnen geven. Als je het aanbiedt en hij drinkt het niet op weet je ook wel genoeg.
ja ik heb besloten nu gewoon 3x 150 en 3x 120 te doen (dus 3x165 en 3x135), dan kom ik op precies 900 incl schepjes en dat is wat hij mag hebben als hij nu tegen de 6 kilo aan zit