Ik ga binnenkort beginnen aan een nieuwe baan. Hiervoor rijd ik 27 km heen en dezelfde afstand weer terug (dus alleen al voor woon-werkverkeer). Daar komen de ritjes naar de oppas in een andere stad bij, 2 a 3x per week, de bezoekjes naar mijn ouders die 200km verderop wonen (gemiddeld 1x per maand, op het moment iets minder door omstandigheden) en natuurlijk het gewone verbruik zoals grote boodschappen, regelmatig even weg en vakanties. Ik rijd nu al ongeveer 12000 km per jaar terwijl ik relatief dicht bij mijn werk woon (ongeveer 8km) en geen gekke autoritten doe (winkel rijd ik langs vanuit mijn werk, dus hoef ik niet speciaal heen etc). Ik heb nu een oude Daihatsu Sirion2 die tussen de 1:16 en 1:18 rijdt, maar ik zit te kijken of een diesel of hybride niet gunstiger is. Door een verhuizing vorig jaar heb ik niet veel financiele middelen over, dus mijn bijna 11 jaar oude auto afrijden is natuurlijk ook een hele serieuze optie. Volgens het fabrieksgebruik rijdt een hybride auto echter al zoveel zuiniger, dat ik een leasebedrag al bespaar aan benzine. Dan zitten er bij het leasen ook nog de verzekering en de meeste onderhoudskosten in, dus dat lijkt een hele interessante optie. Het is uiteraard ook leuk om zo'n nieuwe auto te rijden, want die ik tot nu toe kocht, waren minimaal 5 jaar oud . Alleen, hoe zuinig rijdt een hybride auto in de praktijk (snelweg/buitenwegen om stad zal ongeveer 70% om 30% zijn, aangezien ik vlakbij de snelweg woon)? Zijn ze echt zo zuinig? Ik verwacht niet 1:30 te halen, maar met mijn huidige auto haal ik gemiddels 1:17 en volgens de fabriek zou hij 1:20 rijden. Dat scheelt dus niet extreem veel met de fabriekstesten. Google kon mijn niet verder helpen helaas. Ik vind vooral een Yaris Hybrid mooi. Niet te groot, niet te klein en Toyota staat erom bekend erg betrouwbaar te zijn, maar ervaringen met andere auto's hoor ik ook graag.
Mijn man heeft een Toyota Auris station hybrid en die rijdt gemiddeld 1 op 25 volgens mij, zal het straks nog eens aan mijn man vragen. Hij is 2,5 jaar oud.
Wij private leasen een kia niro en die rijdt gemiddeld 1 op 25 dacht ik. Soms zelfs zuiniger. Mijn vriend heeft vorige week getankt en na auto regelmatig gebruikt te hebben, zit tank nog helemaal vol. Heerlijke auto!