Hoeveel verdienen jullie per maand als alleenstaande mama?

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door Assi, 10 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jojo32

    jojo32 Fanatiek lid

    26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    de koophuis hebben we al 9 jaar helaas door een grote fout van een instantie is onze hypotheek erg hoog wat het huis dus niet waard is normaal was het wel te doen maar in oktober zijn de renten omhoog gegaan van de hypotheek we konden er niet tegenin gaan en nog geen maand later gaat de boel failliet en zit mijn vriend zonder werk solliciteert tig keer per week maar hier in het noorden is niet zoveel werk dus we kijken verder ooit komt er weer wat de zomer komt er ook weer aan
     
  2. jojo32

    jojo32 Fanatiek lid

    26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    het huis kunnen we niet verkopen want dan hebben we even dik 70.000 euro schuld erbij
     
  3. Tjilpje

    Tjilpje Fanatiek lid

    3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje hoe krijg je dat dan voorelkaar? lijkt me moeilijk hoor pfff

    Kan jij geen werk krijgen? schoonmaken ofzo? sterkte.
     
  4. sitara

    sitara Bekend lid

    16 jan 2009
    528
    0
    0
    Ik ben blij dat ik dit topic gevonden heb
    relatie gaat ook niet zo denderend en ben aan het uitkijken naar een eigen huisje

    ik verdien 1300 euro en 110 euro aan maaltijdcheques/ maand
    ik werk 6 dagen op 7 als verzorgende (dus 1 weekend op 2)

    de huur is 425 euro, dan betaal ik ng een auto af en de verz erbij (350 euro), dus zou er ng 525 euro (en ng 110 euro aan maaltijdcheques) overschieten om de rest van de rek te betalen

    helaas loopt mijn vervangingsconbtract binnenkort ten einde en ben ik op zoek nr ander werk, maar of ik er ook zal vinden??? men loon zal wss zakken nr 1200 euro per maand (zou willen als kinderverzorgster werken)

    heb 1 kindje

    haalbaar? i don't know
     
  5. ichtus

    ichtus VIP lid

    5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Bijstand heb je sowieso recht op wanneer je kids hebt die nog niet leerplichtig zijn. Dan kun je als je dat wenst volledige bijstand krijgen zonder dat je hoeft te werken..

    Wanneer ze allemaal naar school gaan Moet je gaan werken (iig proberen werk te vinden) en die inkomsten worden dan gecompenseerd met je bijstandsuitkering (dus je loon wordt aangevuld zodat je iig op bijstandsniveau zit) Bijstand is hier max 780 euro per maand.. ook praktisch niks dus..

    Iemand had t over huis verkopen en gaan huren..

    HUREN is niet goedkoper dan KOOPhuis hoor.. juist vaker niet..
    Omdat je hypotheekrenteaftrek (ja ja.. bestaat nog steeds) vaak best aantrekkelijk is kom je op netto hypotheek lasten veel lager uit dan een gemiddeldde maandhuur.. bijv. de huurhuizen in mijn straat kosten 610 euro kale huur.. per maand.
    wij betalen 457 euro per mnd nettehypotheeklasten. (dan hebben we de teruggaaf dus al gehad)...
    Een huurhuis wordt ieder jaar duurder..qua huur
    een koophuis blijft gelijk of juist minder.. is maar net wat voor een hypotheekvorm je hebt.. aflossingsvrij / spaar / beleggingshypotheek.. maar meer wordt t iig niet...

    Natuurlijk zijn er uitzonderingen en is het soms wel verstandiger puur qua maandlasten om te gaan huren.. maar krijg je huis maar s verkocht in deze tijd.. das niet te doen...en idd..vaak zit je dan nog met een enorme schuld omdat t huis minder opbrengt dan dat je aan hypotheekschuld hebt..

    Buiten dit al is een koophuis natuurlijk wel een mooi onderpand.. t wordt meer waard met de jaren.. goede investering..

    Andere kant van de medaille is natuurlijk dat t onderhoud wel volledig voor eigen rekening komt.. bij een huurhuis wordt dit door de woningbouw geregeld en betaald.. das dan wel weer ideaal.. maar goed..
     
  6. prrrsam

    prrrsam Bekend lid

    1 jan 2009
    987
    1
    18
    Ja, als je ál een koophuis hebt is dat wel voordelig. Maar als alleenstaande moeder kan je echt geen huis kopen hoor :D.

    Kind of geen kind, je bent in de bijstand VERPLICHT om iets van scholing/cursussen te doen. Het is dus onzin dat je bijstand krijgt en verder niets hoeft te doen tot de kinderen naar school gaat. Degene die dat wel hebben, zijn óf niet eerlijk geweest of hebben daar een erg goede reden voor. Bovendien is de bijstand nog geen 800 euro, dus daar wordt je ook niet gelukkig van. Plus, wordt in veel gemeentes ook bekeken wat je ex kan betalen. Bij geen erkenning heb je dan gelijk gezeik. Kan je net zo goed gaan werken, volgens mij kan je dan nog meer verdienen. Het UWV is niets aan hoor, als het even kan; gaan werken/studeren!

    En bij het huren van een woning via de SOCIALE woningbouw, krijg je meestal een behoorlijke huurtoeslag. Zoiezo lijkt het me met een minimaal inkomen erg raar om particulier te wonen. Dat zijn altijd woningen boven de 650 euro en je krijgt geen huurtoeslag.
     
  7. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Als ik een alleenstaande moeder zou zijn dan zou ik best een huis kunnen kopen hoor. Het hangt er maar vanaf hoeveel je verdient.
     
  8. prrrsam

    prrrsam Bekend lid

    1 jan 2009
    987
    1
    18
    Ja, maar alsnog.. Ik denk dat je als alleenstaande moeder (tenzij je een erg goed betaalde baan hebt) het je niet kan permitteren een hypotheek te hebben van een ton of meer. Ik vind het een te groot bedrag met de zorg voor een klein kind, dat in mijn geval compleet afhankelijk van mij is. Je moet ook in de toekomst kijken en alle scenario's nagaan, met een sociale huurwoning is de kans VEEL groter dat, als je werkloos wordt (je bent wel de enige met een inkomen, dat vaak niet veel is), je lange tijd een dak boven je hoofd hebt. Bovendien betaal je naast de huur (die vaak écht niet meer is dan 500 euro), vrij weinig kosten aan het wonen.
     
  9. ichtus

    ichtus VIP lid

    5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    @PRRRSAM.. ik bedoelde ook met de voordelen van een koophuis wanneer je er al 1 hebt en dan alleen komt te staan..

    en wat het solliciteren betreft bij bijstandsuitkering.. heb ik WEL gelijk..
    er is een ontheffingsregeling.. zie hieronder:

    Moet u solliciteren als u een bijstandsuitkering hebt?

    Als u een bijstandsuitkering ontvangt, bent u verplicht te solliciteren naar alle soorten normaal werk. U moet ook solliciteren naar banen die niet direct aansluiten bij uw opleiding en ervaring. Uw gemeente kan u tijdelijk ontheffen van deze sollicitatieplicht.

    Tijdelijke ontheffing sollicitatieplicht

    In sommige gevallen hoeft u tijdelijk niet te solliciteren. Uw gemeente geeft u dan een ontheffing van de sollicitatieplicht. Zij kan dit doen in de volgende situaties:

    U kunt als gevolg van individuele omstandigheden tijdelijk niet werken bijvoorbeeld omdat u moet zorgen voor een ernstig ziek familielid of omdat u zelf ziek bent;
    Als er volgens de gemeente andere dringende redenen zijn;
    Als u alleenstaande ouder bent en één of meer kinderen jonger dan 5 jaar hebt, kunt u een ontheffing bij de gemeente aanvragen. De ontheffing duurt zolang uw jongste kind nog geen 5 jaar is, maar nooit langer dan 6 jaar.
     
  10. ichtus

    ichtus VIP lid

    5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    #30 ichtus, 7 apr 2010
    Laatst bewerkt: 7 apr 2010
    en ik had ook niet gezegd dat men in de bijstand NIETS hoeft te doen.. ik heb t over werken niet over scholing of cursus of iets dergelijks...

    Maar ik ben t wel met je eens dat een bijstandsuitkering ook praktisch niets is.. ik zou er denk ik niet van rond kunenn komen met 4 kids in mijn eentje.. Ook ik zou (meer) gaan werken als ik die mogelijkheid zou hebben..
     
  11. prrrsam

    prrrsam Bekend lid

    1 jan 2009
    987
    1
    18
    Mja, ik snap je wel, maar die ontheffing krijg je niet zomaar. Ik moest met 8 maanden maar gaan solliciteren bij het uitzendbureau. Zie je het voor je? Wie neemt een hoogzwangere vrouw aan? Gelukkig had ik een tijdelijke geldschieter. Ik wou alleen even duidelijk maken dat het UWV een enorme bureaucratie is, waar ze van elkaar niet eens weten waar ze mee bezig zijn. Hier in de gemeente krijg je in ieder geval geen ontheffing, zonder bijzondere reden. Twaalf weken na je bevalling kan je hier gewoon solliciteren naar (bijna) fulltime banen.
     
  12. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Er zijn genoeg (alleenstaande) vrouwen met die erg goed betaalde baan dus het kan wel. Ach, het maakt ook niet uit hoor.. het gaat mij erom dat hoe iedereen met z'n centjes omgaat HEEEEEEL verschillend kan zijn en dat het dus lastig is om in deze echt juist te adviseren van het internet.
     
  13. ichtus

    ichtus VIP lid

    5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    @prrrsam.. nou dat is dan wel heel onmenselijk vind ik van jullie gemeente.. hier geven ze die mogelijkheid gelukkig wel.. scheelt een boel stress.. zou voor mij ook niets uithalen.. als ik alleen zou zijn met 4 kinderen en afhankelijk van bso en kdv dan kost me dat per uur meer dan dat ik zou kunnen verdienen dus wanneer ik zou gaan werken zou ik nog minder hebben..
    maar goed.. wettelijk is de optie er dus wel.. jammer dat niet alle gemeenten hier standaard in mee gaan..
     
  14. mvhvr

    mvhvr Lid

    13 jul 2008
    23
    0
    0
    Nou ik begrijp die opmerking wel! Ik kan me namelijk best wel kwaad maken over dit soort dingen. De samenleving BETAALD namelijk heeeel veeeeel geld per maand voor mensen in de bijstand. De samenleving draait er dus voor op. Ik ben blij dat het niet meer zo makkelijk is om in de bijstand te blijven. En wat mij betreft hoeft dat ook geen vetpot te zijn. Ook ik betaal namelijk iedere maand een enorm bedrag. Ik heb veel respect voor de alleenstaande moeders hier die werken en in hun eigen levensonderhoud voorzien. Zo hoort het ook.
    Niet alleen maar denken dat instanties jouw problemen maar op moeten lossen. Kijk ook wat je zelf kunt doen. Ben erg voor een eigen verantwoordelijkheid.
    Maar dat is mijn mening. Ik snap die opmerking dus maar al te goed.
     
  15. nicole26

    nicole26 Niet meer actief

    Je betaald niet alleen voor de bijstand hoor , dat doen we allemaal maar ik heb er echt totaal geen problemen mee dat ik betaal voor een alleenstaande moeder die de touwtjes maar net aan elkaar kan knopen en heb er ook geen moeite mee als ze op de een of andere manier thuis blijven of parttime werken en wat aangevuld krijgen , jij of jou man kunnen ook zonder werk komen te zitten en dan moet het ook jullie eigen verantwoordelijkheid zijn om de vaste lasten te betalen ? Ik ben blij dat we zoiets hebben als sociale zekerheid en als jij dat niet bent moet je misschien toch maar verhuizen dan hoef je er niet voor te betalen ( waar je schijnbaar zo mee zit ) maar nadeel is dat je het ook niet krijgt als je zonder werk komt te zitten ;)

    En de samenleving betaald wel voor heel wat meer dingen hoor dan alleen maar de alleenstaande moedertjes waar je zo mee zit , maar goed ik hoop voor jou dat je nooit alleen komt te staan en zonder werk ( want dit kan iedereen gebeuren ) en dat als je je baan verliest je zo snel mogelijk ander werk vind ( wat natuurlijk in deze tijd voor het oprapen ligt ;) ) en anderen niet verantwoordelijk zijn voor jou levensonderhoud ( want de vaste lasten moeten gewoon betaald worden als je geen baan meer hebt of dat moet bij jou anders zijn )
     
  16. prrrsam

    prrrsam Bekend lid

    1 jan 2009
    987
    1
    18
    Ja, je snap het? Je kan het helemaal begrijpen? Je hebt beide kanten van dit onderwerp bekeken? Je kan je tevens ook inleven in het leven van, bijvoorbeeld, een alleenstaande moeder die om wat voor een reden dan ook in de bijstand zit (en dat zijn echt niet alleen maar aso's, zoals jij dat ziet)? Heb je enig idee hoe moeilijk het is om uberhaupt een (bijstands)uitkering te krijgen? Die krijg je echt niet zomaar.

    En, betaal ik ook niet voor jouw ziekenkosten? Je zorgtoeslag? Je kinderopvangtoeslag?

    Dus als jij ernstig ziek wordt, dan ben je ook voor eigen verantwoordelijkheid? Ga je dan zelf die rekening betalen? Fijn!

    Denk toch eens na voor je wat roept.

    (Ignorance is bliss, zullen we maar zeggen, hè?)
     
  17. tweemeisjes

    tweemeisjes Niet meer actief

    Volgens mij moet jij eerst leren lezen waar je de centjes per maand voor betaald ;)

    Mocht je ooit zelf in zo'n situatie komen piep je wel ff anders!! Verschrikkelijke opmerking.
     
  18. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Oh, ik geloof dat ik het een beetje anders lees. Ik ben erg voor ons Nederlandse solidariteitsprincipes maar ben ook van mening dat een ieder de (morele) verplichting heeft zijn eigen broek te proberen op te houden als je dat kunt. Ik werk zelf in de psychiatrie en zie daar genoeg mensen die werkelijk ernstig ziek zijn en niet voor zichzelf kunnen zorgen. Graag betaal ik voor hen net zoals voor een heleboel andere mensen. Maar er zijn ook zat zaken waarvoor ik eigenlijk liever niet zou betalen...
    Als ik mijn moeder hoor (coördinator Centraal Schriftelijk eindexamen) wat er allemaal georganiseerd moet worden om iemand met een zeer ernstige beperking voor één vak eindexamen te laten doen zonder dat hij of zij ooit die kennis verder in praktijk zal brengen. We hebben het dan over halen en brengen met een taxi MET begeleider. Twee examinatoren, een apart zaaltje (vanwege prikkels of welke reden dan ook) extra tijd. Met de taxi weer terug (ook al is het 200km)... Dit was voor iemand met een zeer hoge dwarsleasie die aan de beademing ligt. Ontzettend naar natuurlijk maar wat moet die knul met een HAVO deelcertificaat Aardrijkskunde?
    Ik denk dat we dan de redelijkheid kwijt zijn en dat we in Nederland doorslaan in ons solidariteitsbeginsel... maar misschien dat iemand het me kan uitleggen?

    Sorry als ik te ver off topic ben
     
  19. paloe

    paloe VIP lid

    13 jan 2010
    7.473
    1
    0
    werkende student
    cygnet, ik ben van mening dat iedereen recht heef op onderwijs, hoe gehandicapt (lichamelijk of geestelijk) ook. Die jongen geniet er waarschijnlijk van dat hij iets kan leren, dat is een van de weinige dingen die hij wel zal kunnen! En vergis je niet, er zijn mensen die werkelijk waar geniaal zijn, professoren, die niet eens kunnen praten en met speciale computers moeten communiceren, mijn god als die niet hadden kunnen leren, waren er een hoop dingen op de wereld misschien niet ontdekt of uitgevonden!
     
  20. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    @Paloe.. ik begrijp je helemaal maar de waarschijnlijk daarvan is zeer klein en het uitgangspunt dat iedereen dezelfde rechten heeft kost ongelofelijk veel geld. Ik denk dat we op een punt in NL zijn aanbeland dat we ook zullen moeten kijken of een investering iets zal opleveren. We moeten 35 miljard bezuinigen... Het is een heel lastige.
    Opereer je op iemand van 89 met een overlevingskans van 10%... etc etc.. Zo lastig.
     

Deel Deze Pagina