Goedenavond dames, Heb jullie hulp nodig. Ik heb op de laatste schooldag 2 planten mee genomen naar huis van de school van mijn zoontje. Ter verzorging gedurende de zomervakantie. Ik heb geen groene vingers maar dacht dat dit wel moest lukken. 1x per week een beetje water. Omdat het zulk mooi weer was dacht ik dat ze wel buiten konden staan. Ik denk dat de echte hitte en felle zon toch iets te veel van het goede was... Ik schaam me dood om deze planten volgende werk weer terug te geven aan de juf! Ze zagen er heel goed uit toen ik ze 6 weken geleden mee naar huis nam. Nu zou ik graag 2 nieuwe dezelfde planten willen kopen. Ik heb alleen geen idee hoe de planten heten. Ben al naar Intratuin geweest maar daar zag ik deze niet staan. Iemand een idee??? De foto is dus hoe de plant er nu uitziet . De andere is nog veel erger...
Ik kan je helaas niet helpen, maar moest stiekem wel een beetje lachen. Grote kans dat ik over een paar jaar ook zo'n topic moet openen Edit: Mijn vriend geeft trouwens aan dat het misschien een orchidee kan zijn, sommigen groeien zo qua bladeren...
Een clivia? Denk het wel. Een uit de kluiten gegroeide clivia, waar je te goed voor gezorgd hebt ben ik bang. Ze hebben niet zoverl nodig die dingen. Als je ze verwaarloost dan geven ze bloemen.
Anders even de foto laten zien aan iemand van de bloemenwinkel. Die weten het vast wel en kun je eventueel gelijk nieuwe kopen.
Ok een clivia dus. Zou deze clivia nog te redden zijn? Kan ik deze in dit formaat kopen of krijg je dan zo'n klein stekje? Zie t al voor me dat de juf deze al 10 jaar in haar klas heeft staan en erg verdrietig is als ze ze zo terug krijgt...
Clivia idd. Hebben wij ook gehad. Deed het hier als enige plant super!! Maar we hebben ze bij het krijgen van de kids weggegeven omdat...... a. ze giftig zijn of b. omdat onze kinderen allebei plantenmishandelaars zijn.
Wat je koopt is denk ik ongeveer half zo groot. Al is dat lastig inschatten op de foto. Dit lijken overigens verschillende clivia's in 1 pot te zijn. Onze clivia had zeg maar 4 bladeren aan elke kant. Als een soort scheiding zeg maar. (Probeer even een plaatje op te zoeken)
Mijn man zegt; Dode bladeren sterven vanzelf af en komen vanzelf weer nieuwe voorin de plaats. Gewoon zo terug geven en nueven niks meer mee doen. Komt goed. Hij vind wel dat de clivia een grotere pot mag hebben. (Ik heb geen groene vingers, hij wel)
Ok ja dan lijken het er inderdaad meer dan 1 in een pot. Ik zie er 1 op mp staan, daar vragen ze 50 euro voor. Ik ga het maandag maar opbiechten aan de jud. Misschien heeft ze zelf groene vingers en kan zij ze nog redden. Weet t anders ook niet.
Dan had ze de planten echt niet zomaar mee gegeven aan een ouder hoor. Als ik jou was zou ik op de eerste schooldag direct vertellen wat er is gebeurd. Foto's laten zien en vragen of ze wil dat je nieuwe clivia's aanschaft, deze komt terugbrengen of dat ze een hele andere plant wil omdat het eigenlijk gifitig is (wat ik hier begrijp). Ze zal heus wel redelijk blijven toch, ik zou het raar vinden als je hier boos of verdrietig over wordt.
Ohoh, in de felle zon gehad! Hoe krijg je bloeiende Clivia in de huiskamer? De truc met het watergeven om te forceren Ik zou hem even voeding geven en dan maar sorry zeggen tegen de juf. Misschien een bloemetje erbij doen?
Kun je niet doen alsof je er juist wel verstand van hebt? Bedoel dan de plant/kluiten splitsen en de de planten die niet aangedaan zijn door de zon in een nieuwe pot zetten. Mooi verhaal erbij, dat de plant veel te groot was voor de pot etc. Is immers niet gelogen
Mwa kan toch gebeuren. Ik zou er geen probleem van maken. Je kunt je gesprek met juf het beste beginnen met: 'er is echt iets heel ergs gebeurd...'. Dan schieten alle horror scenario's door haar hoofd en blijkt het gelukkig maar om een verkleurd plantje te gaan
Haha ja dat kan ik doen. Zou ik ze nog op kunnen knappen? De lelijke bladeren er van tussen knippen? En dan kijken wat er overblijft.