Hallo, ik moet even iets van me af schrijven... Vandaag ging ik voor de nacontrole naar de (klinisch) verloskundige. Ik had er heel iets anders van verwacht dan het uiteindelijk was... Ik verheugde me er zelfs wel een beetje op, klinkt raar misschien, maar even terug naar het ziekenhuis waar ik onze prachtige dochter op de wereld heb gezet én nog even terug komen op de bevalling, enerzijds een geweldige ervaring waar ik nog even met de verloskundige op terug wilde kijken, aan de andere kant had ik ook nog een aantal vragen over de bevalling waar ik nog graag antwoord op wilde. Maar de nacontrole ging helemaal niet over de bevalling. Ik trof een verloskundige die daar net werkte, dus had haar nog nooit gezien. Ze vroeg hoe het met onze dochter ging en schreef uiteindelijk in mijn dossier: 'dochter slaapt al door'... Daarna wilde ze naar mijn hechtingen kijken (ok, dat was wel even fijn dat er iemand nog even naar keek) en daarna meette ze mijn bloeddruk. Deze was wat hoger dan normaal... dus ze ging met haar supervisor overleggen wat ze daar mee moest... Daar hoeft dus niks mee en toen zei ze: 'nou veel geluk toegewenst en tot ziens'... en daar stond ik perplex weer buiten... Had echt verwacht dat we even terug zouden kijken op de bevalling en dat ik mijn vragen kon stellen... Zou het raar zijn als ik nog een nieuwe afspraak maak met de (klinisch) verloskundige die mijn bevalling heeft gedaan?? Of kan dit niet nogmaals? Ik merk dat ik daar echt behoefte nog aan heb. Heb o.a. als vraag hoe het komt dat ik na 4 uurtjes heftige weeën (van 2 naar 10 cm in 4 uur tijd), ineens geen (pers)weeën meer had.... de weeën waren ineens helemaal weg Heb toen weeënopwekkers gekregen en toen was onze dochter er ook binnen een half uur maar hebben jullie misschien antwoord voor mij waar het aan zou kunnen liggen dat de weeën ineens weg waren? Mocht ik ooit nog eens bevallen, krijg ik dan weer geen persweeën? Of is elke bevalling echt anders? Alvast bedankt, dat ik hier even mijn verhaal kwijt kon!
Hallo Mausi. Ik kan mij goed voorstellen dat je nacontrole tegen is gevallen. Omdat de verloskundige die je had, jou niet kende en dus ook niet kan terug kijken op jou bevalling. Kan je niet bij je verloskundige bij jou in de buurt op nacontrole gaan of ken je die alleen van het kraambed? Ik ben zelf verloskundige in een praktijk en vind de nacontrole altijd erg gezellig ook omdat je de dames begeleid tijdens de zwangerschap, bevalling en kraambed. Dit is voor een klinisch verloskundige toch anders, deze zie je vaak alleen bij de bevalling. Vaak is een nacontrole terugkijken op de zwangerschap, bevalling, kraambed, vragen beantwoorden en evt. bloeddruk meten en naar het onderkantje kijken. En natuurlijk jullie trots showen! En nu de antwoorden op je vragen, je lichaam heeft zo snel de ontsluiting gedaan, dat de baarmoeder daarvan weleens moet bijkomen waardoor je weeen wegvallen. Voor een volgende bevalling wilt dat niet zeggen dat het weer gebeurd. Je mag altijd nog een keer een afspraak maken voor een nacontrole en helemaal als je nog vragen over de bevalling hebt. Groetjes Ineke