Bijvoeden met 4.5 maanden

Discussion in 'Voeding' started by Mamalief, Jan 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamalief

Mamalief Actief lid

Jun 14, 2010
    490
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje huilt al een 2 weken heel erg veel en wilt vooral niet slapen. Ik ben hier gisteren ook mee naar de huisartsenpost geweest, want ze was niet meer te houden. Ik had niet het idee dat ik te weinig melk had (bv), want ze is na het eten wel verzadigd. Nu heeft hij ons geadviseerd om toch met het bijvoeden te beginnen, omdat ze er aan toe is. Ze bijt veel op der handjes, en grijpt ook onze handen om er huilend op te bijten. We zijn dus gisteren avond begonnen met een aantal lepeltjes fruithapje en dat vond ze erg lekker. Ze at het met plezier en huilde als we eventjes te langzaam waren. Ze heeft daarna heerlijk geslapen!!!!!! En geloof me, dat is echt heeeel lang geleden dat ze dat heeft gedaan!
    Nu lees ik overal dat 4 en een halve maand wel wat aan de vroege kant is vooral ook omdat ze eczeem heeft.. maar ze heeft het blijkbaar dus echt nodig. Overdag sliep ze al helemaal niet.. en net heb ik haar een groentehapje gegeven (aantal lepels) en is daarna als een blok in slaap gevallen. Ze slaapt ondertussen een uur.. terwijl dat voorheen niet langer was dan 10 minuten na een uur met haar rond te hebben gelopen!

Ik zit dus een beetje met gemengde gevoelens.. omdat ze nog best jong is.. maar aan de andere kant denk ik dat ze t gewoon nodig heeft.
    Wat denken jullie??

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Lichamelijk is het mogelijk om vanaf 4 maanden bij te voeden. De darmen hebben echt voldoende rijping gehad. In principe heeft een baby qua voedingstoffen tot 6 maanden niet anders nodig dan melk maar het ene kind is het andere niet. Sommige kinderen zijn er gewoon eerder aan toe. Goed slapen en niet gestresst zijn, zijn net zo belangrijk als voeding! Werkt dit dus voor jou kindje dan zeker niet schuldig over voelen. Doe het rustig aan met de bijvoeding en heb vooral niet veel haast. Beperk het tot milde groenten en fruit tot 6 maanden.

Geniet vooral lekker van een tevreden kindje!

3. Blue Eyes

Blue Eyes Bekend lid

Jul 30, 2010
    985
    0
    0
    Gelderland
    Zo te lezen doet je kindje het heel goed op kleine hapjes fruit en groente. Ze slaapt! En rust is ook belangrijk voor zo'n kleintje. Dus ik zou zeggen doorgaan met wat je al ingezet hebt. :)

4. Mamalief

Mamalief Actief lid

Jun 14, 2010
    490
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties!
    Dat is dus ook wat ik denk, de rust heeft ze hard nodig.

Welke groente/fruit is dan aan te raden op die leeftijd?
    Ik weet dat op potjes wel leeftijden staan, maar ik zou graag ook "vers" eten willen geven.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat was nou echt een borstvoedingsondermijnend advies.

Bijvoeden tijdens regeldagen (die kunnen bij verkeerde aanpak echt wel 2 weken duren) is een regelrecht afbouwadvies.

Daarnaast, eczeem is een uiting van atopie (allergische aanleg). Dan is het echt beter om met 6 maanden te beginnen met bijvoeden.

Waarom bel je niet gewoon (gratis!!!) met de advieslijn van VBN of LLL? Dan krijg je borstvoedingsvriendelijke tips.

6. Mamalief

Mamalief Actief lid

Jun 14, 2010
    490
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb ik ook al gedaan.. Ook zij konden alleen zeggen dat ik veel moest aanleggen en moest kolven. Dit heb ik ook gedaan.. en heb nu echt geen melk meer te weinig. Als ze drinkt, drinkt ze ook gewoon tot ze vol zit. Maar erna lijkt ze niet verzadigd genoeg. Ze slaapt niet, al weken lang niet. Ik ga natuurlijk door met het voeden, en vervang geen bv-momenten door fruit of groente hapjes. Ze zal uiteraard daardoor wel wat minder drinken, maar ik ga er van uit dat het lichaam dat vanzelf regelt, dus genoeg maakt voor mijn kindje.

Overigens bedankt voor je raad en je reactie!

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#7 Cygnet2, Jan 8, 2011
    Last edited by a moderator: Jan 8, 2011
    ik lees terug en pas iets aan...

Ik vind dat je impliceert dat eczeem wordt veroorzaakt door een allergische reactie op voeding en dit is dus niet waar.. Van een zeer groot aantal eczeemuitingen weet men helemaal niet waardoor ze veroorzaakt worden en is uitgesloten dat ze veroorzaakt worden door voeding!

Ik baal ervan dat je toch regelmatig onwaarheden verkondigd. Je adviezen zijn vaak goed maar zo stellig dat onwaarheden wel heel veel kans krijgen. Let een beetje op je woorden en probeer ook eens te bedenken of je nu iemand wel echt helpt!

8. adi

adi Niet meer actief

Je haalt me de woorden uit de mond :D

Er zijn zat kinderen (en volwassenen) die 'gewoon' een hele gevoelige huid hebben.

9. fafje

fafje Niet meer actief

ja ik heb 10 mnd bv gekregen maar had al vanaf geboorte een gevoelige huid en eczeem...dmaakte dus ehct niet uit of mn moeder met 4 of 6 mnd bijvoeding gaf...het was hoedan ook zo...

en het is toch niet zo dat bv de allergie geneest?? alleen maar kan voorkomen?? of heb ik dat verkeerd

10. adi

adi Niet meer actief

Beide niet, als een allergisch kindje bv krijgt moet de moeder op dieet, anders heeft de baby last van de voedingsstoffen die via moedermelk binnenkomen.

Moedermelk maakt de darmen uiteraard minder kwetsbaar voor allergenen, en zorgt ervoor dat de voedingsstoffen beter en makkelijker verteerd worden, maar voorkomen of genezen kan het helaas niet.

11. tulip

tulip Niet meer actief

je kan met 4,5 maand geven: banaan, appel, peer, worteltjes, sperzieboontjes, courgette, bloemkool

Je kan nog meer geven, maar dit zijn een paar voorbeeldjes.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

kijk eens op www.borstvoeding.com voor een introductieschema groenten en fruit. Het is een behoudend schema maar prima om te hanteren zeker als je vroeg begint met bijvoeding in combinatie met bv.

Share This Page