Onzekeker; mijn dochter heeft geen rem

Discussie in 'Voeding' gestart door Stefanie78, 28 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    #1 Stefanie78, 28 nov 2011
    Laatst bewerkt: 28 nov 2011
    Ik effe wat advies nodig. Mijn dochter is een heerlijke makkelijke eter en ondanks haar heftige reflux gaat het bijvoeden heel erg goed. Ik moet zeggen dat sinds we de kinderstoel hebben staan, nu twee weken, ik soms het gevoel heb dat ik een klein meisje heb en een beetje afscheid moet nemen van mijn baby ;). maar ja nu mijn vraag; Elise heeft altijd heel goed gegeten, ze heeft nog nooit een drup in haar fles laten zitten tenzij ze zo moe was dat ze in slaap viel. Ook bijvoeden hetzelfde, wat ik maak gaat op. Ze geeft nooit aan mama ik zit vol, het mondje gaat open als een klein vogeltje en als ze de laatste stukje niet meer van tafel kan pakken gaat ze met haar open mond op zoek over de tafel :D.
    Nu mijn onzekerheid; ik ben zelf best te zwaar en merk dat ik mijn dochter dit graag wil besparen en me dus nu als druk maak over haar gebrek aan rem. Omdat zij geen ho aangeeft moet ik het gaan bepalen en aangezien het mijn eerste is weet ik dus niet wat goed is. We zijn bijvoorbeeld deze week met broodkorsten begonnen en dat is zo'n hit dan ik haar al een hele boterham in stukje kan geven (paar tegelijk) en zij verwoed probeert alle stukje te pakken (best lastig eten als het eten in je vuist zit en je nog niet weet hoe je dat in je mond moet krijgen ;)).

het schema is nu zo:

8:15 opstaan, wassen en aankleden
    8:45 180cc friso comfort 2 met bambix fijne granen uit een bordje
    10:00 babyrijstewafel en wat kruidenthee
    10:30 naar bed, 12:00 wakker
    12:30 1 boterham zonder beleg en een paar stukjes fruit (zelf eten) en daarna 150 cc opvolgmelk (was eerst 180cc dat drink ze op als ik het geef)
    14:00 naar bed, 15:00 wakker
    15:30 fruit (ongeveer 150 gram) gedeelte gepureerd en gedeelte in stukjes daarna 120 cc opvolgmelk (was 180 cc en dat drinkt ze op als ik het haar geef)
    17:00 naar bed tot 18:00
    18:15 groentehap (ongeveer 150 gram) en vandaag voor het eerst een eetlepel griekse yogurt als toetje.
    19:30 fles 180 cc opvolgmelk

Ze is nu 8,5 kg en 71 cm, volgt mooi haar +1 lijntje qua gewicht en +2 qua lengte. ik weet niet, misschien ook mijn onzekerheid dat het allemaal zo snel gaat en dat mijn kleine baby nu groot wordt :)

Kortom een heel verhaal maar doe ik het goed? Moet ik haar voeding geven (en dan met name moet ik haar flessen op 180cc houden) tot ze zelf ho zegt of moet ik haar begrenzen omdat zij het niet doet? Ze reageert overal goed op en ik vind het ook wel gezellig samen aan tafel te eten maar ben gewoon beetje zoekende

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Het is niet teveel vind ik. C en D krijgen meer.

3. adi

adi Niet meer actief

Het is hartstikke netjes wat ze eet.

Ten aanzien van bijvoeding zou ik haar lekkere gezonde dingen aanbieden, geen toegevoegde suiker, groente en fruit in stukjes, en zelf laten bepalen. Geef haar de kans om haar grens te vinden. Als ze haar hoofd omdraait, stop je.
    Daar kan ze moeilijk te veel van eten.
    Door zelf te eten kan ze beter haar grens aangeven, daar kun je mee oefenen.

Flessen zou ik zo houden, en dan na ong 7-8mnd verlagen naar 500-600cc.

4. Mlien

Mlien Fanatiek lid

24 jun 2010
    3.756
    0
    0
    In een klein dorpje
    Mijn kleine man is nog iets langer dan jouw dame met ongeveer het zelfde gewicht en krijgt 3x 180cc opvolgmelk, 1x een fruithap van 200 gram, 1 boterham met appelstroop, 1x maaltijd (groente, aardappel, vis of vlees) en tussendoor nog een beker sap of thee.

Denk dus dat je het ook prima doet hoor!

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mooi lijstje.

Het mooie aan kinderen is dat ze heel goed kunnen aangeven dat ze voldoende hebben. En ook dat ze honger hebben. Jij als ouder moet er alleen voor zorgen dat wat je aanbiedt gezond is. Je moet ook niet gaan beknibbelen op vet ofzo, daarvan heeft een kind heel veel nodig ot 4 jaar. Je kan dus ook gewoon die boterham met roomboter gesmeren. Dingen met suiker kan je beter laten staan, dat voegt niks toe.

Je baby'tje is 6 maanden. Je moet je eigen gevoelens omdat je zelf te zwaar bent niet projecteren op je kind! Overgewicht bij kleine kinderen (>+ 2-lijn) komt zelden voor!

6. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik ben me er ook bewust van dat mijn eigen gevoel meespeelt daarom doe ik hier ook effe een check ;) Ik vind het lastig omdat ze geen ho heeft en dat in combinatie met een CB en KA die zeggen..nou ze groeit wel goed he, krijgt ze niet te veel. Dat helpt dan niet. Maar 2 maand geleden was het nog gewoon 4 keer 180 cc en daar ging ze ook als een speer op :D En nu lijkt het zoveel ineens....en over een weekje of wat als ze wat gewend is aan haar broodje idd maar effe roomboter aanschaffen.
    Maar ze is echt ook heel tevreden. Huilt nooit om eten, zolangik het lekker in het ritme doe is zij blij. Heerlijk eigenlijk ;)

Dank, ik kan gewoon lekker verder gaan

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja, je kan gewoon verder gaan, je doet het goed zo!
    Kijk; kleine kindjes hebben wel een rem hoor; buikje vol = stoppen. Hun gevoel van honger en een vol gevoel is heel basaal; het is uitzonderlijk dat kleine kindjes zichzelf overeten.

Laat dat cb maar l*llen, het is toch nooit goed. Zolang jouw kind haar eigen lijntje volgt en tevreden is, is er niks aan de hand!

Ik vind het niet veel hoor wat je nu geeft. Het zijn veel eetmomenten, dat klopt. Je krijgt het idee dat ze nu niks meer doen dan eten en slapen he! Maar wat ze nu binnenkrijgt valt best mee hoor!

Heerlijk idd, geniet er maar van en maak je geen zorgen!;)

Deel Deze Pagina