Hoe te leren eten van een lepel?

Discussie in 'Voeding' gestart door Mowtom, 3 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ik ben bezig Jesper te leren eten van een lepel. Ik gebruik de zachte lepels van Nuby maar hij vind het maar niks. Hij laat het wel toe dat de lepel in zijn mond komt maar alles wat er vanvoeding in zijn mond komt tuft meneer weer even vrolijk uit en trekt er een gezicht bij?!?!?! Ik ben begonnen met fruit, dat was niks. Toen groente geprobeerd, ook geen succes. Nu dus maar verder gegaan met pap dat krijgt hij immers al in de fles en kent hij de smaak van....ook die wil hij niet van een lepel en trekt er een even vies gezicht bij als bij fruit of groente....
    Iemand ideen hoe ik hem kan laten wennen aan eten?

Oja, liever geen berichten van...hij is te jong bla bla bla, hahaha

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Bla bla bla...

Grapje :p

Sorry, ben in een melige bui.. :)

Nu dat uit de weg is.. Ik zou hem een lepel in zijn hand geven om mee te spelen. Dan kan hij er vast aan wennen. Misschien dat het dan ook beter gaat met groente en fruit na een poosje.

De techniek om van een lepel te eten is heel anders dan uit een fles drinken. Bij de fles komt het eten achter op zijn tong en maakt hij daarmee een golvende beweging. Als je dan een lepel met groente in zijn mond doet maakt hij die golvende beweging en spuugt hij alles uit.. Min of meer per ongeluk... Een kwestie van oefenen dus.

En het is natuurlijk erg vreemd om een andere structuur in je mond te krijgen... Vandaar waarschijnlijk dat rare gezicht.. Jelle kan dat ook zo goed.. :)

3. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    euh ja, kan wel zijn dat je dat niet wilt horen maar dat Jesper het eten weer uit zijn mond werkt zou natuurlijk een teken van hem kunnen zijn dat hij er nog niet aan toe is? maargoed, het is inderdaad ook een kwestie van oefenen, hier werden de eerste hapjes na 5,5 maand ook wel een beetje naar buiten gewerkt. je hebt in ieder geval nog de tijd om te oefenen :)

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    De eerste 2 hapjes van de lepel kijkt ze ook altijd even vreemd, maar als ze de smaak te pakken heeft, gaat het er lekker in. Gelijk dat mondje open als ze die lepel ziet.
    Maar ik heb verschillende lepeltjes en er zijn er eigenlijk maar 2 die lekker happen, die zijn best smal. Misschien dus een ander lepeltje proberen dat lekkerder eet.
    Oh ja, en in het begin deed ik na een hapje mijn pink er nog wel eens in, zodat ze even alles weg kon sabbelen.

5. twinny

twinny Fanatiek lid

4 jul 2006
    2.822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    wij begonnen ook toen Zoƫ 4 mnd was, maar ze wilde niet. We hebben het steeds een dag of 4 geprobeerd en niet gedwongen. Dan weer een paar dagen niet en dan weer proberen. Met 5mnd1wk begon ze langzaam met pap, inderdaad de bekende smaak, van het lepeltje te slurpen, daarna lepeltje verder in de mond. Met 5mnd 2 1/2 wkn at ze langzaam van het lepeltje, liever groente dan fruit, is warmer namelijk. Nu eet ze perfect en bijna alles.
    Kan dus best zijn dat hij er echt nog niet aan toe is, bij sommige kindjes duurt het gewoon wat langer

twinny

6. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Ja ik blijf gewoon idd proberen en dan zien we het wel. Ik dwing hem niet hoor dat vind ik zielig. Ik bied het gewoon aan en dan zien we het wel. Ik blijf in ieder geval wel bij de pap om te proberen.

7. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Daar dacht ik ook aan.

En nog even 'blabla': je weet toch hopelijk wel dat door het geven van bijvoeding je bv terug kan lopen? Of ben je al gestopt?

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    alicia vind het super om van een lepel te eten :D haar mond gaat al open als het er aankomt. en ze eet het ook erg snel :) en als ik niet snel genoeg ben laat ze dat wel even weten :). gister had ze voor het eerst een paar lepeltjes bloemkool, da kopje trok erg vies weg maar na dat ene schepje was ze verkocht

9. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    mijn bv loopt nog niet terug gelukkig. Ik geef volgens mij nog genoeg. Ik kolf me suf op het werk...wat ik echt niks aan vindt bah. Maar Jesper krijgt ook al 1x per dag kv (in de papfles dus). Ik blijf gewoon oefenen en ja als ie t niks blijft vinden geef ik het vanzelf op...hahaha ik ben niet zo'n volhoiuder

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat naar buiten werken is de kokhalsreflex die nog voorin de mond zit. Die hebben kinderen van nature om alles wat geen melk is niet naar binnen, maar naar buiten te werken.
    Als kinderen aan iets anders dan melk toe zijn verdwijnt die reflex vanzelf naar achteren in de mond, en gaat het geven van een lepeltje verder zonder moeite.

Iets anders is het wennen aan een lepeltje.
    Om daarvoor te zorgen kun je hem gewoon elke dag een poosje een plastic lepeltje geven om mee te spelen. Hij zal het dan vanzelf in zijn mond doen om te onderzoeken. Op die manier leert hij aan het gevoel van een lepel.

Deel Deze Pagina