Hoe bijvoeren vanaf 6 Mndn ?

Discussie in 'Voeding' gestart door Maysa86, 15 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maysa86

Maysa86 Actief lid

17 jan 2011
    280
    0
    0
    #1 Maysa86, 15 feb 2012
    Laatst bewerkt: 15 feb 2012
    Hai dames

Mijn dochter is nu ruim 4 maanden maar ik heb besloten te wachten met bijvoeden tot 6 maanden.
    Nu ben ik mij alvast aan het verdiepen in dit onderwerp en vraag ik mij het e.e.a. af. De meeste schema's waar de opbouw over bijvoeden in is opgenomen gaan er vanuit dat je daar mee begint als de baby 4 maanden jong is. Ik wil daar dus van afwijken.

Dit zijn mijn vragen:

-Hoe bouw je de bijvoedingen op? Waar begin je mee en hoe vaak is dat dan?
    -Hoelang mag daar over gedaan worden? (hoeveel tijd neem je alvorens je de volgende stap zet)
    - Volg je dan met 6 maanden het schema van 4 maanden en met 7 maanden dat van 5 maanden of moet je kind versneld leren eten?
    - Wat is beter de Rapley methode of het 'ouderwetse' pureren en geven?

Ik hoop dat jullie het snappen en ik hoop op wat voorbeelden en eigen ervaringen .

Ook vraag ik mij af vanaf wanneer ik moet rekenen op het minder geven van melk (dat haar behoefte afneemt en zij minder vaak komt voor de borst). Is het trouwens zo dat als je melk terug loopt je borstvolume ook minder wordt (en daar ineens twee theezakjes komen- hihi..)?

Alvast vriendelijk bedankt!

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Bijvoeden allereerst, dat klinkt een stuk vriendelijker.;)

Je geeft borstvoeding begrijp ik? Wat bedoel je dan met schema's en inhalen?

Het is heel simpel: vanaf 6 maanden ga je wat fruit, groente en granen introduceren. Voorlopig geef je eerst borst- en dan de bijvoeding.
    De borstvoeding blijft het eerste jaar de hoofdvoeding.

Of en wanneer er een voeding afvalt, merk je vanzelf. Hoe vaak voed je nu nog?

3. Maysa86

Maysa86 Actief lid

17 jan 2011
    280
    0
    0
    Bedankt zogelukkig!

Ik heb even mijn OP veranderd. Ik stoorde mij ook aan het e.e.a. (had in eerste instantie gepost vanaf mijn telefoon die een sterke eigen wil heeft).

Wat ik bedoel is dat er schema's zijn op het internet waarin staat aangegeven hoeveel een kind 'moet' krijgen als bijvoeding. Dit staat maand voor maand aangegeven.

Aangezien ik later begin met bijvoeden en het schema daar geen rekening mee houd staat er bijvoorbeeld dat een kind van 6 maanden al meerdere ' maaltijden ' per dag krijgt (groente en fruit en granen etc).
    Als ik net begin met bijvoeden lijkt mij dat erg veel, zo in een keer, toch?

Wat wordt er bedoeld dat het eerste jaar melk voldoende is?
    Betekend het dat de behoefte aan borstvoeding en de hoeveelheid (mijn productie) gelijk blijft vanaf nu tot aan de 12 maanden?

Ik heb geen idee hoeveel ml ze nu drinkt. Ik voed op aanvraag en soms is dit elke 2 uur (kortere drinkmomenten) en soms 6 uur lang niets (sommige nachten).

De keren dat ik weg ga en zij thuis blijft is een fles van 120 ml wel voldoende mits ik haar niet te onverzadigd achterlaat en ik na 3 uur weer terug kom.

4. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Haha ja ik kreeg van het CB te horen dat ik best een voeding mocht laten vallen voor een boterham (hij was toen een maand of 8 en at 2 hapjes ofzo haha).
    Rustig beginnen op twee logische momenten. Ik heb nooit op schema gevoed maar mijn zoontje was altijd vrij voorspelbaar. Ik gaf hem fruit na een voeding en na een slaapje zodat hij uitgerust was. Groente gewoon bij ons mee aan tafel.
    Vanaf 7 maanden at hij ook mee met ontbijt (eerst bv, en dan aan tafel een boterham). Vanaf 8 maanden pasta, en vanaf 9 maanden vers ei, vis en vlees. Vanaf 9 maanden ging hij ook écht eten.

Rapley of prak: net wat je zelf prettiger vind. Zelf heb ik voor rapley gekozen omdat dat bij ons past (geen druk erop, gezellig samen aan tafel, motoriek ontwikkelen, zelf regie) en dat kan ook goed bij bv. Maar combineren kan ook als je dat zou willen (al mis je in mijn opinie dan een deel van de voordelen).

Heb het introductieschema van Kleintjes aangehouden en vooral mijn kindje gevolgd (en dus niet die vage schema's waar jij het over hebt). Ik weet nog steeds niet hoeveel hij eet in grammen of ml, dat heb ik nooit geweten en dat boeit me ook niet.

Deel Deze Pagina