slaaptijden veranderen? --> voedingstijden hierop aanpassen

Discussie in 'Voeding' gestart door Zoon, 6 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoon

Zoon Actief lid

14 jan 2010
    241
    0
    0
    @ home
    Om gelijk maar met de deur in huis te vallen

Het schema van onze zoon:
    08:00 papfles 180 +6 +4
    09:30 fruithap (met water)
    09:30-11:30 slapen
    12:00 boterham en fles 150 +5
    13:00-15:00 slapen
    16:00 liga (met water)
    17:30 groentehap met aardappel/rijst (met water)
    18:00-19:00 slapen
    19:30/20:00 fles 210 +7

Niks geen klagen hoor. We hebben een heerlijk makkelijk mannetje, maar het valt me op dat hij de laatste dagen rond 07:00 echt wakker word en blijft. Voorheen gebeurde dat ook wel eens, omdat mijn man dan opstaat, maar slaapt dan altijd binnen een kwartiertje weer in tot 08:00. Nu dus niet meer. Ik heb eerst nog aan het verzetten van de klok gedacht, maar de eerste dagen na het verzetten van de klok sliep hij gewoon tot 8 uur (en of moest ik hem zelfs wakker maken), Kan het dit alsnog zijn? Ik vraag me eigenlijk gewoon af of dat meer mensen dit herkennen van hun kindje en of dat jullie de voedingstijden er op aanpassen? Ik kan hem rustig in zijn bedje laten liggen/spelen tot 08:00, want hij vermaakt zich wel, maar is het niet beter om hem dan gewoon om 07:00 een fles te geven? Voor dat de klok werd verzet merkte ik wel dat hij steeds later aan zijn slaapjes begon. Pas rond 10:00 op bed, omdat hij dan pas aangaf moe te zijn. Ja dan leg ik hem ook niet om 09:30 al weg... En dus later wakker aan het eind van de ochtend, waardoor hij automatisch ook 's middags later er weer even in gaat. Is het misschien een teken dat hij minder slaap nodig heeft en misschien zelfs binnenkort een slaapje laat vervallen? Het hazenslaapje 's avonds doet hij nog wel, mar geeft zich daar steeds moeilijker aan over (vecht om wakker te blijven, maar geeft wel signalen dat hij moe is). Misschien als dat slaapje er af is dat hij wel weer iets langere nachten maakt?

Ben benieuwd naar reacties/ervaringen/advies.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als hij honger heeft als hij wakker wordt, dan zou ik hem niet laten wachten op zijn ontbijt. Anders zou ik het gewoon lekker zo laten.

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Het blijft kijken naar je kind in wat hij aangeeft nodig te hebben. Je kunt er voor kiezen om de dag iets eerder te beginnen (bijvoorbeeld half 8 de eerste fles) en dan het laatste slaapje te laten vervallen, late fles iets eerder geven en hem dan dus ook iets eerder op bed te leggen. Misschien heeft hij op die manier iets meer slaap als je hem op bed legt, en maakt hij z'n nacht mooi rond! Als hij aangeeft dat hij rond 6 uur nog wel erg moe is, kun je hem altijd nog even op bed proberen te leggen, maar ik merk zelf ook dat dat een lastig tijdstip is om ze nog te laten slapen. Julia wil dan lekker op schoot, groente eten, fles drinken en dan pas naar bed ;)

Volgens mij heb je prima door wat je zoontje wil hoor, dus gewoon je gevoel volgen en een keer uitproberen hoe hij het zelf regelt!

4. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Mijn zoontje is ook zo aan het `klooien´ met zijn ritme. Volgens mij doen ze dat gewoon af en toe omdat ze zelf op zoek zijn naar een nieuw ritme. Ik ga er gewoon maar lekker in mee.
    Mijn zoontje doet inderdaad het hazeslaapje in de namiddag niet meer en blijft dus vanaf ongeveer 14.00 tot 18.30/19.00 wakker. Vaak geeft hij wel aan dat hij moe is, maar gaat dan niet slapen.
    Ik ga hem dan rond 18.00/18.15 wassen en pyjama aantrekken en dan rond 18.30 de laatste fles en dan slaapt hij tot de volgende dag 8.00.

5. Zoon

Zoon Actief lid

14 jan 2010
    241
    0
    0
    @ home
    Hier breekt mijn klomp :D

Neem nou gister:
    07:00 uur wakker
    08:00 uur papfles
    09:15 uur fruithap
    09:30-11:30 slapen
    12:00 uur boterham en fles
    13:15-15:30 slapen
    16:00 uur liga
    17:30 uur groentehap
    20:00 uur fles
    20:30-08:00 slapen

Meneertje heeft gewoon zonder morren/jengelen zijn avondslaapje van gisteravond dus overgeslagen :$ en vannacht weer heerlijk doorgeslapen tot vanmorgen 8 uur! Snappen jullie het nou? Na de groentehap gaf hij niet aan moe te zijn, dus hup babytv aangezet en meneer mocht zich even vermaken terwijl wij gingen opruimen/afwassen en rond 19:00 ging hij in bad en heeft al die tijd plezier voor 2 gehad! :D
    Ben onwijs benieuwd hoe het vandaag zal gaan!

Het is trouwens niet zo dat hij perse wakker word van de honger, want de afgelopen dagen dat hij dus opeens een uur eerder wakker was dan zijn normale ritme heeft hij heel lief in bed liggen spelen/kletsen en heeft niet gehuild om een de fles.

@ Gentle: wat jij adviseerd houd ik zeker even in mijn achterhoofd! Is wel een advies waar ik iets mee kan mocht hij nu toch opeens weer het idee in zijn hoofd halen voortaan rond 07:00 te ontwaken ;)
    @ Boefjesmama: wat jij zegt over het er in mee gaan vind ik dus ook belangrijk :) Ik blijf ook gewoon kijken naar de signalen die mijn kind afgeeft en speel daar op in.

Deel Deze Pagina