Hoe een goed voedingsschema opbouwen en tegelijkertijd nog moeten introduceren?

Discussie in 'Voeding' gestart door frannie82, 16 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Al eerder mijn verhaal eens gedaan over de kma van mijn dochter.
    Nu zijn we op het punt dat ze sinds 31 januari aan de Neocate is en dat gaat super goed.

We mochten deze week eindelijk gaan beginnen met de bijvoeding. Gestart met broccoli, toen rijstebloem en nu worteltjes.

Dat wordt allemaal goed verdragen.

Morgen nog 1 dag worteltjes en dan ga ik bloemkool geven.
    Had dus niet begrepen dat je dan tijdens de introductie van nieuwe groente de groente die ze al verdraagt moet blijven geven.

Vandaag bij dietiste geweest en zij geeft aan dat ze toch wel achter loopt (vind je het gek :x het heeft allemaal veel te lang geduurd voordat ze de Neocate eindelijk kreeg)

Maar ze drinkt dus sinds net 3 weken de Neocate en we merken dat ze daar erg snel van verzadigd is. Ze is nu elke ochtend rond 4u wakker. We proberen haar te laten wachten tot 6u en dit lukt wel, maar ondertussen ben en blijf ik ook wakker.

Nu gaf de dietiste aan dat we rap door moeten gaan met alles introduceren maar het vervelende is dat we dus eerst alles 3 dagen moeten proberen. Ze is al bijna 7 maanden en is zo ontzettend toe aan de hapjes. Papflessen doen we niet want ze wilde het niet en het is nu ook beter om te lepelen en dit vindt ze het einde :D

En ze zit nog op 5 flessen. Eergisteren wilde ze haar fles maar half om 18u en heb ik van de andere helft pap gemaakt die ze helemaal op at. Vervolgens sliep ze als een blok en hebben we haar niet wakker gemaakt voor de laatste fles. Ze heeft de hele nacht doorgeslapen.

Maar nu was het weer beter om de dag te starten met pap en dan wat later. Maar ja die kleine is nu al maanden gewend rond 6u de eerste fles te krijgen. En dan dat ze om etenstijd rond 17-18u groente krijgt en straks mee kan eten met ons.

Hoe komen we nou tot een volwaardig dagmenu?
    Heeft iemand tips die ook de ervaring heeft met het 1 voor 1 introduceren van nieuwe dingen?

Eerst alle groentes doen en dan fruit?
    Wanneer dan starten met vlees en zetmeelproducten?
    Mijn tijd was om bij de dietiste en ik ging weg met deze vragen...
    Hopelijk hebben jullie wat tips voor ons....!! Op dit moment hebben wij allebei zoiets van hellup :$!

Ik heb wel een boekje met wat nu mag en waar we mee moeten wachten maar echt tips voor een menu staan daar niet in.

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik heb er even een nachtje over geslapen of beter gezegd over nagedacht ;)..

Vanmorgen loste zich in ieder geval voor vandaag het probleem 6u voeding zich op, daar ik zag dat ze nog helemaal niet echt wakker was en een beetje lag te miemelen omdat ze haar speentje kwijt was.

Dus laten liggen ze viel weer in slaap om 6.15u en uiteindelijk de fles om 7.30!

Wat ik verder bedacht had:

7.00-7.30 fles

tussendoor groentehapje nieuwe soort en volgende week fruit

11.00-11.30 bordje rijstebloempap

tussendoor een rijstewafel proberen

15.00-15.30 fles

18.00-18.30 groentehap van de groente die ze al verdraagt

en dan de avondfles rond 19.30-20.00 maar weet niet of ze het al volhoudt om zo lang wakker te zijn.

anders eerst slapen en dan rond 21.00-21.30 de avondfles

Fles 5 komt dan niet meer terug is dat al verstandig?

Dan heb ik nog steeds als vragen:

- wanneer zetmeelproducten en vlees geven en moet ik ook eerst kijken of ze op de aardappel en het vlees reageert?
    De rijst zal meteen kunnen aangezien ze ook de rijstebloem verdraagt?

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Net heeft ze de bloemkool met smaak op maar had duidelijk meer trek. Heb de pap gemaakt met 200 cc Neocate. Die heeft ze voor 3/4 op denk ik. Toch nog straks een klein flesje geven?

4. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb je berichtjes nu net pas gelezen. Haal even diep adem en doe rustig aan! Je dochter is pas 6 maand en 3 weken. 6 maanden is een hele normale tijd om rustig aan bijvoeding te introduceren, dus je dochter is helemaal niet laat, waar baseert je dietiste dat op??

Ik zou gewoon rustig beginnen. Laat haar de flessen drinken zoals zij dat wil. Die rijstebloempap en rijstewafel voegen niks toe aan haar menu, dus die zou ik lekker weg laten, is alleen maar opvulling.

Geef haar 's morgens bij het ontbijt (als zij wakker is dus) lekker een fles. Je zou haar daarbij over een week of wat een broodkorst kunnen geven van kma-geschikt brood. Dan in de loop van de ochtend wat fruit (volgens mij kun je nu prima beginnen met fruit wat niet als allergeen beschouwd wordt). Dan tussen de middag een fles, 's middags ergens een fles, dan met jullie tegelijk avondeten (groente) en dan 's avonds nog een fles.

Vlees en aardappels hoeft voorlopig echt nog niet hoor. Op borstvoeding.com vind je het voedselintroductieschema van Stefan Kleintjes. Ook prima te gebruiken als je flesvoeding geeft en die is best heel voorzichtig: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden

5. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Ik sluit mij aan bij wat kruimel zegt. Je dochter is helemaal niet laat. Bouw het gewoon rustig op en het komt vanzelf wel. Wij zijn 1 week voordat ze 7 maanden werd pas begonnen. In het begin wilde ze er niks van hebben en inmiddels is het een klein vreetzakje en liet ze vanzelf flessen vallen. Vlees krijgt ze nu sporadisch eens.

6. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Rustig aan inderdaad!!
    Als je nu te snel gaat introduceren en ze gaat reageren op dingen dan sla je jezelf voor je kop...
    Neem rustig de tijd en laat je zeker niet opjagen door een diëtiste. Je doet het prima. Flessen gaan er vanzelf af.
    Sluit me aan bij mijn voorgangers!!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lieve help, laat je niet zo opjagen!
    Je kind is nog niet eens zeven maanden.
    Hier zaten we toen nog midden in de wenfase, ze aten niet eens elke dag vast voedsel!
    Tot een jaar blijft de melkvoeding gewoonweg een heel belangrijke voedingsbron. Relax even, wees blij dat je nu de melkvoeding gevonden hebt waar ze het goed op doet! Bouw rustig op.
    Lees het artikel over voedselintroductie op borstvoeding.com eens, haal diep adem, en luister vooral aar je kindlief.

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Bedankt allemaal.... We zien het weer helder nu..!
    Het was even heel frustrerend hoe het liep.
    We hebben maanden getobt en er werd niet geluisterd, nu was ze qua lengte en gewicht achter en de dietiste maakt zo'n opmerking.

De groentes bevallen super goed ze vindt alles lekker.
    We maken 1x pap om 11.00u en dat kan dan tzt brood gaan worden.

Maar nu wil ze eigenlijk overdag de fles niet meer die van 15u wilde ze echt niet. Van de resterende 150cc weer pap gemaakt net en dat eet ze wel. Die lepel is het helemaal! Ze heeft dan twee flessen als pap à 200, 1 fles van 150 en vanavond nog eentje. Als laatste. Dan komen we vandaag uit op 4 flessen. Voor 18.00 heb ik bloemkool voor haar.

Weet een van jullie of als je pasta en rijst gaat geven dit volkorenpasta mag zijn of meergranen? En zilvervliesrijst? Dit eten we zelf altijd nl.

9. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wij geven juist volkoren of meergranen pasta en zilvervliesrijst.
    Lijkt mij prima!
    Gelukkig dat het weer wat meer rust geeft... Lekker genieten van het bijvoeden en steeds weer wat nieuws proberen.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Gelukkig weet je ondertussen dat je je niet hoeft te haasten.

Doe rustig aan en bij ziekte even niets nieuws. Ik heb vlees heel lang gelaten voor wat het was en ben pas met 9 maanden de 'ontbijtpap' voor 6 maanden gaan geven. Dan krijgen ze wat gluten binnen en als dat goed gaat pas brood. Met gluten kun je beter wat voorzichtiger zijn, ivm kans op glutenallergie, net als soya (wat bijv in andere ontbijtpap zit).

Ik heb eerst 3 groente soorten gedaan, toen 3 fruit soorten, erna aardappel en toen weer verder.

Kindjes met kma lopen nu eenmaal net iets achter op kindjes die voor de 6 maanden bijvoeding hebben gehad, is mijn ervaring. Jammer dat. Als ze het nu goed doet is dat het belangrijkste.

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Het is gewoon even wennen als je 5 flesjes gewend bent :D...

Maar nu het volgende:

We hebben rond 11u (2e fles) nu een bordje rijstebloempap gedaan die maak ik met 210+7 en 6 eetlepels rijstebloem. 180+6 en 6 eetlepels wordt te dik en met 5 eetlepels heeft ze niet genoeg.

Flesje van 15u wil ze eigenlijk niet dan stopt ze demonstratief.
    Gisteren bij 40cc en vandaag na 90cc.
    Maak je van het restant dan weer pap dan gaat het schoon leeg.

We hebben echt het idee dat ze die fles zat aan het worden is.

De 1e fles gaat goed en voor de laatste moeten we haar wakker maken. De dietiste vond dat we haar kunnen laten liggen.
    Gisteravond toch maar geprobeerd en toen dronk ze 70cc.

Ze krijgt dus nu:

200cc flesvoeding, 235 rijstebloempap, groentehapje (om te proberen) 200cc flesvoeding en wat ze niet opdrinkt eet ze als pap en een grotere groentehap en de laatste fles is verschillend wat ze drinkt.

Dit is dus van de Neocate.
    Ik vraag me af of ze, als we de laatste fles weglaten wel genoeg flesvoeding krijgt.

Nu slaapt ze trouwens al sinds 16u en ze moet de groentehap nog krijgen. Ik zit nu te denken om haar dus de groente te geven en daarna nog een beetje flesvoeding als ze dat wil en daarna lekker laten slapen tot morgen ochtend...

12. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Je kan zeker de laatste fles laten vervallen als ze dit zelf zo aan geeft.
    Hier wilt ze absoluut nog de laatste fles. Zij liet overdags melk staan. Krijgt nu 's ochtends 180, 's middags 150 en 's avonds 240.

13. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Dus jouw dochter komt ook niet aan de aanbevolen hoeveelheid van 700 ml..

Die van mij heeft vandaag in totaal nog maar 595 op waarvan 235 als pap.
    Vanmiddag een groentehapje van 3 ijsblokjes bloemkool toen ze van de middagfles maar 130 had gedronken (op het kdv)

Ik wilde haar rond 17u wat broccoli geven maar ze wilde liever een fles.
    Prima heb ik gedaan en ze dronk de helft.

Dit is geen goede bodem voor de nacht lijkt mij en om 17u kan ze echt niet genoeg hebben gedronken voor de hele nacht.

We gaan haar dus toch maar rond 21.00 wakker maken (als ze niet zelf wakker wordt) en dan toch een flesje proberen. En als ze dat weer niet goed drinkt probeer ik of ze het restant dan als pap wil.

Sinds we zijn gaan bijvoeden met een lepel wil ze de fles niet goed meer drinken, terwijl als je er pap van maakt ze het wel helemaal wil.
    Vandaar dat we de 2e voeding een bordje pap geven.

We zitten te denken om terug te gaan naar 1x groente per dag.
    Het fruit dan met hapjes te proberen en als ze dat kan verdragen dan of 1x fruit of 1x groente.

Als we pap maken van de Neocate krijgt ze dat toch genoeg binnen.

Het is hier dus een lekker zootje op het moment maar het hoort een beetje bij het uitproberen dat weet ik maar ik word er wel gek van.

Ik hoop binnenkort ook niet meer steeds op te schijven hoeveel ze drinkt!

Aan de andere kant is ze wel tevreden tot nu toe ze heeft overdag geen honger, huilt amper.

Zo ben je stiekem weer de hele dag bezig met haar voeding....!

14. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Ze hoeven toch ook geen 700cc te krijgen, wel? Dacht dat het 500 was.

Met 7 / 8 maanden kreeg ze wat meer. Schema was toen ongeveer:
    Tussen 5 en 7 fles 210
    10.00 uur brood
    11.00 uur fles 150
    14.00 uur fles 180
    16.00 uur fruit
    17.30 / 18.00 uur warm eten
    19.00 / 20.00 uur fles 210

Sinds vandaag krijgt ze zelfs nog minder melk. De fles van 150 hebben we nu laten vervallen en daar krijgt ze nu soja yoghurt voor in de plaats.
    Ze krijgt dus alleen ' ochtends en 'savonds nog melk. Verder heeft ze 2 broodmomenten, 1 fruit moment, warme maaltijd en haar yoghurt momentje 's middags.

Ik vind / vond groente introduceren in de ochtend lastig. Vooral nu ze eigenlijk mee draait met het eetschema van het hele gezin. Ik introduceer dan gewoon in de avond. Alleen fruit en sterk allergeen producten introduceer ik in de ochtend. Tot nu toe gaat alles goed, zelfs soja.

Deel Deze Pagina