Hoi, Onze zoon Robin is nu bijna 3 weken oud. De eerste week heb ik hem borstvoeding gegeven. Omdat me dit heel erg tegenviel (aanleggen, stuwing, tepelkloven) heb ik al snel besloten over te gaan op flesvoeding. De productie was wel al goed op gang, dus ik ben toen begonnen met afbouwen dmv voedingen afkolven, en dan elke 2 dagen 1 voeding minder kolven. De afgelopen 2 weken heeft Robin dus nog steeds borstvoeding gehad, alleen afgekolfd in een flesje. Nu zit ik nog op 1 x kolven per dag, dus heb ik niet meer genoeg moedermelk voor alle voedingen. Ik heb nu nog 2 voedingen moedermelk per dag en de rest is kunstvoeding (Nutrilon standaard 1), waarmee we gisteren gestart zijn. Nu reageert Robin niet goed op de kunstvoeding. Hij drinkt wel heel goed, maar misschien iets te gulzig, want of tijdens de voeding al, of daarna komt er heel veel melk weer terug! Hij heeft nu al een paar keer gehad dat er echt een 'vloedgolf' terugkomt (en zelfs via zn neus). Is dit omdat hij moet wennen aan de nieuwe voeding (hij heeft dit bij de moedermelk niet!) ? En wat kan ik doen om hem zsm te laten wennen? (omdat de bv bijna helemaal afgebouwd is) Bij het voeden zit hij al redelijk rechtop, en ik houd hem ook daarna nog zeker 20-30 min rechtop, maar dan komt het er vaak al uit....
Hoi, Spugen/voeding teruggeven kan verschillende oorzaken hebben. Wanneer het er echt met kracht uit komt, in een boogje, kan het een allergische reactie zijn. Deze kans is groter wanneer Robin naast spugen ook andere klachten heeft of als er allergie/klachten in het gezin (bij jezelf/partner, ander kindje?) voorkomen. Dit kan je ook met je huisarts/consultatiebureau bespreken. Het kan ook te maken hebben met gulzig/snel drinken. Een goed drinktempo voor een voeding is 15-20 minuten, dan gaat het niet te snel maar ook niet te langzaam. Je kan evt. kijken voor een kleiner speentje en als je al het kleinste speentje/gaatje hebt evt. de voeding wat indikken met johannesbroodpitmeel. Mocht je nog wat afgekolfde moedermelk hebben dan kan je dit evt mengen met de flesvoeding om je kindje hier verder aan te laten wennen. Groetjes Angelique
Bedankt voor je antwoord! Ik heb nu een Avent fles ipv Difrax, en hier lijkt hij rustiger uit te drinken, en heeft nu 4 voedingen op rij niet gespuugd...ik hoop dus dat het hieraan heeft gelegen