Aarrgghh, die kledingmaten..... (Herkenbaar?)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Miss Appletree, 9 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Soms dan heb ik echt geen idee welke maat ik nu voor mijn dochter moet kopen. Met kerst heeft ze een jurkje van jubel gekregen in maat 98, eigenlijk was dat toen al wat aan de korte kant. Onlangs een vestje van jubel in maat 92 gekocht, deze is nog te groot.
    Van Name it heeft ze een strak broekje in maat 92, deze is eigenlijk te klein. Een andere slimfit van hetzelfde merk in maat 98 zit ook wat aan de strakke kant. Echter past ze van dit merk nog een t-shirt maat 86 en een rokje ook maat 86 die ze volgens mij over een jaar nog aan kan. :(
    Bij de hema een spijkerbroekje (baby afdeling) gekocht in maat 92, maar deze is veel te groot. Ook h&m 92 is te groot en van Prenatal een slimfit broekje maat 98 is meer een enorm oversized baggy-model.
    De spijkerbroekjes van beebielove en noppies in maat 92 heb ik een halfjaar geleden al verkocht op mp, omdat het niet meer paste.

Ondertussen weet ik niet meer welke maat ik voor mijn dochter moet nemen. Vooral qua broek niet. Hebben jullie af en toe ook van die frustratiemomentjes als het op kleding aankomt? En als jullie nog kledingtips van merk of non-merk wat wel op de juiste maat valt, dan lees ik dat heel graag uiteraard. :D

2. adi

adi Niet meer actief

Kledingmaten zijn per merk enorm verschillend. Zelfs binnen dezelfde merk ;))

Gewoon niet zo nauw naar de maten kijken, maar de kleding in de winkel omhoog houden en beoordelen of deze wel of niet past.

Mijn dochter heeft nu kleding in haar kast met maten tussen 104 en 128 (dus 5 verschillende maten), En al die kledingstukken passen haar prima. Het is maar welk merk en wat voor model het is.

3. fl01

fl01 Actief lid

28 jun 2011
    277
    24
    18
    NULL
    NULL
    Ja heel herkenbaar en frustrerend!!! Zit rond dezelfde maten en mn dochter heeft echt geen zin om vanalles te gaan passen. Bestel vaker wat via internet (en dan soms maar 2 maten tegelijk..) en dan pak ik een broekje of shirt dat nog goed past en dan leg ik het maar een beetje op elkaar om in te schatten of het past.

4. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Tot 86 ging het goed, kon gewoon de maat kopen en prima. Maar nu ze naar 92 gaat kan ik niks meer kopen zonder te passen. Heel vervelend want passen kost veel tijd en tijdens het winkelen is ze al niet op haar best hihi.

5. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik koop nu eigenlijk alleen bepaalde merken die haar goed staan. Ook dus waarvan ik de maatvoering weet.
    De merken die ik koop hebben dubbele maatvoering en dat vind ik juist erg handig. Ze vallen meestaal als eerste maat en iets groter.
    Ze is nu 86 cm en draagt 86/92 van alle die merken en dat past precies. 98/104 is dan iets voor komende jaar.
    Nono, flo, chaos and order, quapi, z8(86 maat), bobbi ravioli.

Het blijft wel een puzzel om goede te kopen zoiezo maar ik koop altijd vooruit. Tot nu toe altijd goed gegaan.
    Legging koop ik gewoon groter altijd als ik twijfel (ze kan nu maat 98/104 aan ) nono als ik de kleur wil bij die niet in kleinere maat is. Zijn erg elastisch waardoor maat maakt niet veel uit.
    Trumble and dry bijv draagt ze nu 92 maat en imps elfs maat 86.

Hm, hema, next, zara vind ik in algemeen te breed vallen wat gewoon niet staat (lijkt te groot maar dan in mauwen kort). Met uitzonderingen na heb ik hier weinig van op dit moment hoe schattig en mooi design ik het vind..

Wat smalle jeans/broek betreft vind ik retour, imps elfs de mooiste. Qua maat gewoon zou ik in lengte kiezen hoe lang ze is, de band kan je altijd smaller maken

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Erg irritant inderdaad..
    Ik weet van de meeste merken die ik vaak koop wel hoe ze vallen dus daarvan kan ik het aardig inschatten.
    Daarnaast koop ik vaak kleding op de groei, dan gaat het vanzelf een keer passen ;)

7. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Hier ook wisselend qua maten. Ze heeft nu shirts in de maten 86/92/98/104 geloof ik. Moeilijk kopen zo. Je kan het beste een kledingstuk meenemen van iets wat ze nu goed past om te vergelijken. Dat vergeet ik nog wel eens hoor en dan koop ik toch weer verkeerd...

Laatst heb ik een 2e hands broekje maat 92 of 98 van de Hema en bij de pijpen zit die heel strak maar hij zakt af ook al zit het elastiek bij de taille op z'n strakst. Terwijl ze best een flinke bips en beentjes heeft. Zo apart! En ik had een shirt maat 98 gekocht en dat is toch alweer te klein.

Wat ik ook vervelend vind is die combimaten. Rompers 86/92 zijn te klein, maar 98/104 nog te groot....er zullen best maten 92/98 zijn van andere merken maar als die van weer groot of klein vallen....

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Hema is helemaal raar.
    86/92 van de meidenafdeling is te klein, 98/104 zit goed alleen de mouwen te lang. Broeken 98/104 verzuipt ze weer in....
    92 van de babyafdeling past weer wel trouwens.

Mijn dochter draagt nu vaak broekjes van HenM maat 92, shirts van de hema 98/104 en Terstal 98/104.

9. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier heb ik ook last van ja. Maar niet alleen die baby en kindermaten, ook voor mezelf.

Ik doe bijna alles op de gok, meestal gaat dat het beste. passen in de winkel is geen optie. Soms houd ik wel eens een jurkje op haar rug om te kijken hoe lang ie valt.

10. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

#10 Pluisje88, 9 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 feb 2015
    Zonder te passen kopen vind ik ook lastig, zowel voor de kleintjes als voor onszelf. Zelfs binnen 1 kledingmerk kunnen de kledingstukken nogal verschillen van pasvorm, dus wat dat betreft vind ik het soms een hele uitdaging.

Onze oudste dochter is een slank meisje, broeken zijn al snel te wijd bij de taille maar dan is de lengte prima, zijn ze goed bij de taille dan is de lengte net te kort. Zelfde met shirtjes/vestjes. Vind het soms zo jammer dat ik haar niet even kan laten passen in de winkel, want zo op de gok is het vaak dat ze het even aan kan en dan is het alweer te klein. Zo gaat het best snel met kleding, soms denk ik dat ik bij kan blijven kopen.

Zelf koop ik niet zo vaak kleding, maar als ik kleding koop pas ik ook pas thuis. Vind dat zo'n gedoe in de winkel, heb er echt een hekel aan. Maar dan gebeurt het wel eens dat iets niet past of mooi zit. Het gebeurt niet vaak, hooguit 1 keer per 2 jaar en soms ga ik terug, maar soms ook niet. Vaak gebeurt me dat met broeken, ik ben niet zo heel groot dus de lengte is vaak (veel) te lang en mijn taille vrij slank maar heupen weer een stuk breder (en geen heel grote achterkant). Is lastig, vind ik, met broeken kopen!

Ik heb me er een beetje bij neergelegd eigenlijk, nu koop ik ook niet echt hele dure (merk)kleding dus vind ik het nog niet zo'n punt. Onlangs is onze tweede dochter geboren dus hopelijk kan zij bepaalde kleding van onze oudste aan die zij nooit gedragen heeft. Ik ga nu ook (denk ik) sneller terug met kleding als het niet past, anders heb ik straks helemaal een berg (ongedragen) kleding met 2 kinderen!

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    ja moeilijk he! Mijn oudste draagt nu ook vanalles tussen 104 en 122..
    en mijn jongste zit ergens tussen 68 en 86 ;)
    Gelukkig heb ik 2 jongens dus voor mijn oudste koop ik vrij makkelijk iets, want als het maar even past kan het toch nog door naar zn broertje.

12. Babystew

Babystew Niet meer actief

Het klinkt misschien een beetje raar, maar als ik bijvoorbeeld een kledingstuk zoals een broek of trui omhoog hou dan kan ik eigenlijk altijd wel prima inschatten of mijn dochter daar in zou passen of niet, gewoon door te kijken. Dat klopt dan eigenlijk bijna altijd. Mocht ik twijfelen dan koop ik het een maat groter.

Verder zou je een kledingstuk van je dochter die op dit moment goed past mee naar de winkel kunnen nemen en de andere kledingstukken daar tegenaan houden?

13. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Helaas hebben wij hier weinig winkels die kinderkleding verkopen, dus ik ben genoodzaakt veel online te bestellen. Het ging best goed met de babykleding, alleen de overgang naar kinderkleding loopt dus wat spaak omdat ik de maatvoering toch anders vind.

Gister in de uitverkoop toch nog een passend broekje in maat 92 gescoord. :D

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Het is vaak even zoeken inderdaad. Ik houd ook van websites waar je gratis kunt retourneren. ;)

Enige broekjes die ik online bestel zijn de super skinny's van de H&M (kan ze nu online niet vinden trouwens) voor de jongste. Die heb ik eerst ook eens in de winkel gekocht, dus ik weet dat die goed zitten. Andere broeken durf ik online niet aan, ook niet voor de oudste. Jurken en shirtjes ed vind ik dan toch weer iets makkelijker.

15. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Ja! Herkenbaar en irritant inderdaad. Dat de maten per merk verschillen kan ik nog mee leven, maar dat het soms binnen een merk zo verschilt, daar erger ik me groen en geel aan. Hier in de stad alleen Hema en C&A, of hele dure winkels, dus veel koop ik online, maar soms doe je dan zulke miskopen. Heel vervelend :x.

16. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Heel irritant idd, nu bij de 2e weet ik hoe het valt en gaat het vaak goed (passen doen we thuis als ik twijfel)

Jubel moet je idd een maat groter kopen, h&m (losse maten) een maat kleiner. Name it valt goed op maat over het algemeen.

Maar dan moet je ook weer rekening houden met het postuur van je kind. De oudste is hier breder dan de jongste.

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind het ook altijd heel lastig.
    De ene maat 92 is te klein en de andere verzuipen ze in.In de winkel kan ik het vaak ook moeilijk beoordelen.
    Ik neem of mijn dochter mee of bij twijfel neem ik 2 maten mee haha.Wat niet goed is breng ik naar de winkel terug.

Deel Deze Pagina