Zoon 1 jaar eet nauwelijks

Discussie in 'Voeding' gestart door Marjo38, 4 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marjo38

Marjo38 Actief lid

25 jun 2014
    117
    0
    16
    Fotografie
    Mijn zoon is nu bijna 1 jaar. Tot 9 maanden heeft hij borstvoeding gehad en daarna netjes afgebouwd en over naar kunstvoeding. Vanaf 6 maanden zijn we begonnen met vast voedsel aanbieden, maar mijn zoon is nogal kieskeurig. Gepureerd wil(de) hij niets en een lepel slaat hij gewoon uit je hand. Hij stopt werkelijk alles in z'n mond, zolang het maar niets eetbaars is. Ze zeggen vaak 'food under one is just for fun' en onder dat motto heb ik me er tot op heden niet zo druk om gemaakt.

Ik heb echt van alles geprobeerd, maar nu na een jaar eet hij niet veel meer dan brood met roomboter, rijstwafels, soepstengels, mandarijnen, druiven, bruine bonen en soms met een beetje mazzel een stukje appel of peer. Op het CB zeiden ze dat ik de hoeveelheid flesvoeding terug moest schroeven en dat heb ik nu een week gedaan. M'n zoon is in deze week flink afgevallen en je merkt goed dat hij trek heeft (als z'n fles leeg is huilt hij onbedaarlijk), maar z'n eten blijft hij gewoon weigeren. Ik zit nu een beetje met m'n handen in het haar. Wat doe ik? Het advies in de wind slaan en 'm lekker weer z'n melk geven (terwijl ik wel doorga met dingen aanbieden) in de hoop dat hij op zijn eigen moment begint te eten of doorgaan met het advies van het CB? Pfff... lastig :(

2. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Ik zou doen wat je voorstelde. Gewoon terug z'n fles, maar dan eerst z'n vaste voeding geven. Misschien heeft hij wat meer tijd nodig.
    Heb je al verschillende structuren, temperatuur geprobeerd? Misschien anders kruiden of juist naturel...
    Strijd met of om eten heeft geen zin en zeker zo klein niet. Je kunt t alleen aanbieden en voordoen (samen eten). Later kun je vertellen dat hij ook moet proeven oid....
    O en vaak moeten kindjes iets heel veel proeven. Het moet gewoonte worden en niet vreemd zijn zeg maar. Dus stel hij eet wel bruine bonen misschien lust hij ook wel zwarte bonen of kikkererwten.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou wel even doorgaan. Dat hij honger heeft moet hem motiveren om beter te gaan eten.

4. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    onze jongste was ook altijd kieskeurig. ook eigenlijk altijd wel een beetje gebleven. Toch maar blijven aanbieden en een tijdje ema een flesje. op zich is het best wel wat als ik het zo lees toch?
    en steeds maar wat uitproberen. Ook zelf eten in zijn bijzijn en als hij wil laten proeven.
    je kunt het toch niet dwingen. en zodra ze wat groter zijn en voelen dat het je dwarszit kan het een machtspelletje worden. Je kunt niet bepalen dát ze eten maar wel wát ze eten denk ik altijd maar. gezond en gevarieerd aanbieden. En ook af en toe iets minder gezond, het hoort er allemaal bij.

5. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Ik zou weer de melk wat extra opschroeven, afvallen lijkt me ook niet goed. Hij heeft het tweede jaar gewoon nodig om meer smaken te ontwikkelen. Het cb kan wel zeggen terugschoreven de melk, maar een kindje moet er ook klaar voor zijn.

Hoeveel brood krijgt hij op de ochtend en middag? Brood en roomboter is gewoon een gezonde keuze dan.
    En elke keer fruit aanbieden wat hij lust en daarnaast ook een nieuw stukje fruit leggen.
    Misschien een eitje geven, vult ook als tussendoor.

Deel Deze Pagina