We zijn een beetje aan het rommelen met de voeding van yoshua. Hij krijgt nu 5x 130+4 en 1x 100+3 (extra water ivm moeilijke ontlasting) 6.00 130cc 10.00 130cc 14.00 130cc 18.00 130cc 22.00 130cc snachts 100cc lijkt op zich een prima schema, maar hij is tussendoor vaak onrustig. Meestal vanaf 17.00 tot hij zn fles krijgt en na 20.00 ook. Hij geeft ook meer voeding terug dan eerst dus ik heb het vermoeden dat 130cc teveel is, maar met 100cc komt hij al na 2,5 uur. Vandaag heb ik hem om 14.00 100cc gegeven en dan krijgt hij zo nog 30cc en dan hoop ik dat hij me rustig laat koken. Het is trouwens niet dat ik het erg vind om meer flessen te geven, maar meer dat ik niet weet hoe ik de voeding moet verdelen en dan niet teveel of te weinig geef. Wie kan me op weg helpen? Het cb zegt dat hijb750cc per 24uur mag en dat ik maar moet kijken hoe ik dat verdeel. En laat daar nou net de uitdaging zitten.
Heb je al eens een paar dagen geprobeerd in een regelmaat (bijvoorbeeld na ieder slaapje) voeding aan te bieden en je baby zelf te laten beslissen hoeveel hij wil? Misschien zie je dan een patroon in de hoeveelheden die hij op bepaalde tijden graag drinkt. Misschien heeft hij in de avond wel veel meer honger dan overdag. De flesjes hoeven niet allemaal even groot te zijn.
Hij drinkt ongeveer een kwartier. Na ieder slaapje gaat niet werken, want hij doet veel hazenslaapjes ook heb ik nog een dochter van 7 en een zoon van 5 dus een beetje ritme wat voeden betreft is wel handig. Dat de flessen niet allemaal even groot hoeven te zijn weet ik, maar daarin loop ik dus vast en van het cb wordt ik ook niet wijzer. Mn andere 2kids waren wat dat betreft veel makkelijker. In het begin iedere 3uur en bij het ophogen van de fles gelijk iedere 4uur en dan bijna altijd slapen of rustig zijn tot de volgende fles. Huilen was bij hun meestal een teken van honger of buikkrampjes. Yoshua is wat lastiger te begrijpen.
Ik weet niet hoe lang de hazenslaapjes duren, maar zou de onrust niet van vermoeidheid kunnen komen? Minder dan 45 minuten slapen is geen volledige cyclus.
Op die leeftijd had Dafne nog 7 flessen. Kun je dat niet doen? Misschien heeft ie gewoon eerder honger.
De ene keer slaapt hij een half uur, dan weer een uur soms ook wel 2uur. Heel verschillend dus. Als ik ga wandelen dan slaapt hij wel lang, maar ik moet het niet proberen om hem dan over te leggen want dan wordt hij wakker. In de draagdoek slaapt hij binnen 5minuten, maar ik ben dat voor mezelf nog aan het opbouwen ivm bi dus als ik hem dan slapend uit de draagdoek haal wordt hij weer wakker. 7flessen geven vind ik geen probleem, ik weet alleen niet goed hoe ik het moet verdelen. Hij krijgt nu 690cc per 24uur. (Zonder het extra water mee te tellen)
Maar je kan hem dan toch lekker in de wagen laten slapen? Kan je niet proberen om hem in het weekend, als je andere kinderen niet naar school zijn, eens volledig op verzoek te voeden? Dus zelf laten bepalen wanneer hij drinkt en hoeveel. Misschien ga je er dan een soort logica in zien. Dat hij dus (zoals hierboven ook al aangegeven), misschien 's morgens wat langer tussen de voedingen laat en 's middags de flesjes wat dichter op elkaar wil? Hier kon mijn zoontje 's morgens ook soms best 4 uur tussen de fles laten, maar later op de middag werd 3 uur al lastig. Je kindje is pas 5 weken, dus om nu al te verwachten dat hij netjes om de 4 uur drinkt is denk wat te hoog gegrepen. Hier dronk hij toen echt nog om de 3 uur. Gemiddeld 6-7 flesjes per 24 uur van 120cc.
Die van mij drinkt als hij 's nachts een keer wakker wordt nog steeds 7 flesjes, en hij is drie maanden... Hij vindt het fijn, ik vind het geen punt en het CB deed ook niet moeilijk. Weer een potentieel onrustmomentje wat ik van mijn lijstje af kan strepen
ik lees dat veel kindjes op die leeftijd op 7x90 zaten, maar hoe groot waren jullie kindjes? yoshua was bij zn geboorte 4210 en 52cm en vorige week op het cb 5040 en 56cm. misschien dat dat ook uitmaakt? het is mn 3de kindje en ik voel me hier toch wel weer onzeker over. komt ook door het cb denk ik want die zeiden dat hij te hard groeit, maar dat ik zelf maar moest kijken of ik de voeding ging ophogen en hoe ik dat dan moest doen. lekker tegenstijdig dus.
Hier woog hij met precies 1 maand 4610 gram en was 56cm. Geboren met 3735 gram en 53cm. De eerste 3 maanden groeide hij een kg per maand, daarna ging het langzamer. Hij is in 1 jaar 6kg gegroeid, waarvan de eerste 3 kg in de eerste 3 maanden en de andere 3kg in de rest van de tijd.
Je geeft nu in totaal per 24 uur 23 schepjes. (5x 4 en 1x 3) Ik gaf 7x 90/3, dus 21 schepjes. Dat zijn maar 2 schepjes verschil. Ik vind dat niet raar of schokkend. Maar wel goed dat je erover nadenkt! Te vaak voor voeding komen kan bijvoorbeeld een teken zijn voor reflux, maar dan moet je wel meer klachten hebben. Daarom vroeg ik of er meer onrust aanwezig is. Kindjes met reflux laten heel vaak hongersignalen zien omdat drinken de pijn verzacht. Het vele drinken kan dan weer voor te snelle groei zorgen. Te veel drinken zorgt uiteindelijk juist voor meer pijn en dus meer klachten. Ik zou dus eerst gaan kijken of het mogelijk reflux kan zijn. Signalen zijn vaak; spugen (ook tot aan de volgende voeding) of juist veel slikken (voeding die wel in de slokdarm/mond komt, maar weer terug geslikt word), vies kijken, zuur ruiken, moeite hebben met plat liggen, bellen blazen of vaak de hik hebben. Als je dit vermoed is stap 1 de leefregels voor reflux gaan opvolgen. (Die kan en wil ik je zo geven, zeg het maar). Denk je dat het geen reflux is en zit je nog niet aan de max kwa voeding dan kun je wat ophogen. Lukt dat niet dan kan je nadenken om bijv voeding voor hongerige babys te gaan geven.
Verborgen reflux heb ik wel aan gedacht, maar ik denk niet dat dat het is. Hij slikt wel veel en heeft regelmatig de hik, maar hij spuugt weinig (af en toe een dagje wat meer maar nog niet veel). Hij wil wel veel bij ons zijn, maar hij vind het niet erg om te liggen op schoot. Ik heb toevallig in het groeiboekje van mn zoon gekeken omdat ik daar een keer een schema in heb gezet dat kk van de wijkverpleegkundige had gekregen en hij kreeg idd 6flessen overdag en eventueel nog 1 snachts. (Al sliep hij vrij snel door op dag schema met 150cc per fles. Hij was toen een week of 9) 6.00 100+3 9.00 130+4 12.30 130+4 16.00 130+4 19.00 130+4 22.00 130+4 en dan snachts 100+3 hij krijgt dan wel meer als nu, maar er zit minder tijd tussen de flessen en dat ging prima toen we nog op 7flessen zaten.