Hoeveelheid flesvoeding voor 4 maanden oude baby

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Nonamenononsense, 10 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Hoi!
    Mijn zoontje is bijna 4 maanden, morgen 17 weekjes en weegt zo'n goeie 6,2 kg.
    Groeit als een tierelier na een lastige start en begint eindelijk met smaak flesjes te drinken. Alleen doet hij dat nu zo enthousiast dat ik een beetje het idee krijg dat hij wel meer zou willen.

    Omdat hij reflux klachten heeft (krijgt nexium) geef ik overdag zoveel mogelijk op verzoek en na een slaapje. Doordat hij nog korte rukjes slaapt zijn de flesjes vaak 60/2 of 90/3. Savonds krijgt hij eentje van mij van 120/4 en mijn man had stiekem de laatste fles opgehoogd naar een enorme 180/6 (ik zou dat zelf dus niet zo gauw gedaan hebben, maar mijn man vond dat hij onverzadigd leek na het drinken en heeft dus meer gegeven)
    Hij komt per dag rond de 900 a 950 ml, hij geeft wel mondjes terug maar meer van de 60 en 90 ml flessen overdag, dan savonds en snachts. Hij drinkt uit een dr brown fles met prematuur speen en doet echt een goeie 20 minuten over de fles.

    In hoeverre beslis je nou of je ophoogt? Ik heb vaak wel het idee dat hij meer in de fles zou lusten, hij is soms boos en moet huilen als de fles leeg is. Met afleiding en speen kan ik hem sussen. Maarja om nou maar over die liter heen te gaan...

    Ik geef overdag dus de flessen na een dutje, dus tien dutjes betekent 10 flesjes en 2 dutjes betekent 2 flesjes. Nou gebeurd dat nooit hoor, we zitten nu op de 9 flesjes per dag. Het waren er 7,maar ik denk dat de sprong waar hij nu in zit mee helpt met de hoeveelheid dutjes en flesjes (hij slaapt veel korter)

    Ik dik niet in, en geef geen bijvoeding. Pas vanaf 6 maanden, rijstebloem twijfel ik nog over.
     
  2. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Maar doet hij geen korte ditjes omdat hij honger heeft dan? Ik zou eens een paar x 120.4 proberen en kijken wat er gebeurd
     
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Dat denk ik inderdaad ook. Met name onze dochter ging slechter slapen als ze niet genoegd verzadigd was. Dus ze sliep zeg maar met flessen van 120/4 perfect, na een paar weken werd dat rommeliger, dan hoogde ik op naar 150/5 en dan sliep ze weer als een zonnetje.
    De oudste deed dat iets anders, maar hij sliep gewoon 2 korte slaapjes tussen de voedingen in. Is het noodzakelijk dat hij altijd na z'n slaapje een fles krijgt?
    Flesjes van 60/2 en 90/3 passen in mijn ogen meer bij een baby van 4 weken dan van 4 maanden.
    Wat merkte je aan je zoontje na de fles van 180/6 die je man had gegeven. Was hij erg onrustig? Sliep hij langer/korter? Ik zou ook zeker op gaan hogen, ik ben erg van voeden op verzoek en kijken naar je kindje, maar ik zou hier wel erg moe van worden geloof ik.
    Hier dronken ze met 4 maanden allebei 4-5 flessen van 180/6. De oudste slurpte alles tot de laatste druppel leeg, de jongste liet geregeld 50-75cc staan, maar had ook niet eerder dan 4 uur na de vorige fles weer trek en liet er soms zelfs 5 uur tussen.
     
  4. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Ik heb niet goed uitgelegd dat ik overdag ook wel eens 120/4 geef! Maar het slapen maakt niet uit wbt de voeding helaas, na de grootste fles slaapt hij ook maar 4 uur. En het is echt brullen tot hij een fles krijgt. Hij zit nu wel in een sprong, dus hoop dat er hierna meer lijn in komt.

    Als hij na een slaapje geen flesje krijgt, gaat hij de hele tijd jengelen helaas
     
  5. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Hij heeft net maar 45 minuten geslapen op 120 helaas. En als ik na elk slaapje 120 geef.... Oef

    Zijn schema is nu 1 uur en 15 minuten wakker en dan 45 minuten of 90 minuten slapen.
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik voedde ook altijd na een slaapje. 45 min slapen en 90 min wakker.
    Maar omdat ik bv geef had ik geen idee hoeveel het was.
    Dochter ging met 6 maand langer slapen. Het aantal voedingen ging toen ook rap naar beneden.

    Ik vind het niet zo gek klinken allemaal. Maar het is net even anders dan met kv vaak gedaan wordt.
    Bij bv zie je heel vaak dat er max 100 per flesje wordt gegeven. En dan lekker vaak flesjes.

    Ophogen hoeft niet als hij tevreden is.
    Ik lust vaak ook wel meer, zeker als het lekker is, maar dat betekent niet dat ik met kleine(re) beetjes niet genoeg heb gehad.
     
  7. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw

    Bedankt, je bent 1 van de weinigen die dit een beetje snapt! Ik moet het thuis ook continue verdedigen en doen tegenover familie. Maar wij hebben speciale coaching gehad om hem te leren slapen, en dit is gewoon 1 van de punten om herkenning te geven aan een dag. Ik bleef toen af dwingen dat hij langer zou slapen, wat nooit het gewenste resultaat had hoor. Behalve een hysterische baby en ik huilen.

    Nu gaat het zoveel beter, alleen even twijfel over de voeding dus!!!
     
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Idd, je hebt nu eindelijk een beetje rust gevonden. Lekker zo doorgaan dus.
    Hij laat heel natuurlijk gedrag zien, hij liet zich niet in een schema dwingen. Wat niet zo makkelijk is in onze maatschappij helaas. Daarom wordt het soms ook als gek gezien.
    Kijk eens in de richting van natuurlijk ouderschap. Daar zullen meer mensen zijn die het snappen.
    Zoals ik je nu een beetje heb leren kennen hier zal niet alles bij jou passen, maar misschien wel meer bij je kleine man.

    https://kiind.nl/voeden-op-verzoek-vuistje-vol/
    https://kiind.nl/let-your-monkey-do-it/

    :thumup:
     
  9. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Haha klopt helemaal, ik heb er best wel moeite mee gehad. Ik ben wat dat betreft een regelmaat mens en soms denk ik wel eens... Ah mijn eerste was zo makkelijk. Anderhalf uur wakker, anderhalf uur slapen.. Zucht!
    Maar aan de andere kant, het gaat nu goed en het werkt. Dus ik heb het los kunnen laten, en ga nu zoveel mogelijk mee in zijn wensen!

    Het lukt niet altijd, want straks moet ik naar de Psz en dan moet ik helaas zijn dutje onderbreken. Tja das het lot van de tweede helaas. Maar hij overleeft het wel, en wordt vanzelf ouder en minder afhankelijk van dutjes overdag.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina