Hallo dames, Mijn kleine krijgt volledige borstvoeding en sinds hij 5.5 maand is zijn we begonnen met hapjes. Eerst 2 weken groenten en vervolgens fruit. Ik stoom (groenten) en prak het, alles gaat er gelukkig met smaak in! Ik twijfelde heel erg over de hoeveelheden, want of ik nou een halve peer of een hele gaf, alles ging er prima in en daarna was hij ook gewoon tevreden. Ik wachtte dus de afspraak bij het cb af in de hoop dat zij met schema's zouden komen, maar helaas.. De cb-arts moest zoeken en kwam vervolgens aanzetten met een folder voor 1-4 jaar van het voedingscentrum. Ik moest hier naar toe werken zei ze. Op dit moment zitten we op ongeveer 80 gram fruit en 120 gram groenten (helft aardappel, helft andere groenten). In de folder staat voor 1-4 jarigen over fruit '1-2 keer, 150 gram in totaal'. Als ik hier op ZP lees dan zie ik dat er heeeeel veel kinderen ontzettend veel fruit krijgen. Gerust 3-4 stuks per dag. Dat is dan toch te veel?? Ik geef kleine uk bewust niet meer, want ik denk dat hij die 150 gram gerust op kan. En ik maak alles vers maar als ik me niet vergis zit er in zo'n potje voor baby's van 4 maanden al 125 gram fruit, dat zou dan toch ook veel te veel zijn? Hij zit nog op zeker 6 bv-momenten en de hapjes geef ik gemiddeld 2 uur na een bv. Fruit om 11 uur, groenten rond 18 uur. Iemand die weet hoe dit precies zit en of het wel klopt wat ik van het cb heb gekregen? Ik vind het erg belangrijk om goed op de voeding van ons zoontje te letten omdat overgewicht erg veel voorkomt in beide families. Ik wil hem vanaf het begin goede en gezonde voeding aanbieden en de juiste porties zijn daarbij niet geheel onbelangrijk dacht ik zo..
Tja, het CB... dan wil je eens advies en dan komen ze met een oudbakken foldertje aanzetten. Ik zou die folder niet zo serieus nemen en kijken naar het voedselintroductieschema van Stefan Kleintjes (staat gewoon op internet, heel handig!), ook omdat je BV geeft. Wat hoeveelheden betreft heb ik altijd gekeken naar wat mijn dochter lust. Ik heb nooit afgewogen of gemeten, gewoon uit de losse pols gegeven en me er ook niet druk om gemaakt. Jij bepaalt wat je kind eet, maar je kind bepaalt hoeveel. Daar heb je veel meer aan dan aan zo'n folder die spreekt over 80 gram van dit en een halfje van dat...
Onze zoon at met 6 maanden één stuk fruit 's ochtends en 's avonds ongeveer 200gram warm eten. Dat was ongeveer 2/3 groente, 1/3 aardappel/pasta en vlees. Het was/is een grote eter Ik was eerst ook wel een beetje bang dat ik hem teveel zou geven, maar ik denk dat ze zelf heel goed aan kunnen geven wanneer ze genoeg hebben. Dat gaf ons CB trouwens ook aan.
Die van mij krijgt nog 3 melk voedingen, sochtens een fruithap of een halve/heel stuk fruit. Smiddags een boterham en savonds geprakte groente en een aardappel. Als het te beel word geeft hij het zelf wel aan
Bedankt dames! Hij geeft echt niet aan wanneer het genoeg is of dat ie nog honger heeft. In de 3 weken dat we nu bezig zijn met bijvoeding is hij van 3 babylepeltjes groenten naar 120 gram gegaan! Ik laat het dus maar zo.. Ik twijfel alleen over het aanbieden van vlees/vis. CB zegt dat het nu al wel kan, maar borstvoeding.com heeft het over 9-10 maanden.
In mn eigen gemaakte potjes zit geen vlees. Maar in de potjes van olvarit zit ook al wel vlees en vis. Ik heb mn zoontje vorige week al wel wat vis gegeven toen we zelf een visje aan het etenwaren. Hij vond het heerlijk
Zelf heb ik het schema van Stefan Klijntjes aangehouden en soms iets naar eigen wensen aangepast maar niet heeel erg... Ik heb het heel rustig opgebouwd, eerste weken alleen een beetje groeten en daarna wennen aan fruit. Daarna kwam er pas een aardappel bij (waren we zeker een maand verder). Pas rond 8 maanden granen (en dus gluten) gaan introduceren omdat dit best zwaar te verwerken is voor die darmpjes die zich nog moeten ontwikkelen. Vlees ook pas rond 8 mnd, begonnen met kip, kalkoen en toen rund. En Varkensvlees pas na een jaar, en nu nog beperkt maar dat eet ik zelf ook maar heel weinig. Zelf vond ik het belangrijk om vaste voeding rustig op te bouwen zodat de darmen rustig eraan kunnen wennen. Wbt de potjes, ik gaf alleen de potjes waar spul in zat die ikzelf al had aangeboden aan mijn dochter.