Hallo, Ik heb een vraag: Onze zoon is nu ruim 8 maanden. Zijn schema is als volgt: 7.30u fles 180/6 + ontbijtgranen 10.30u fruithap 12.00u boterham + fles 120/4 15.30u geprakte banaan 17.30u warm eten + ca. 1,5 of 2 flinke eetlepels kwarkyoghurt 19.30u fles 180/6 Soms vervalt de ochtendfruithap omdat hij dan lang slaapt, dan doe ik fruit op brood.. Krijgt hij nu genoeg vocht en melk binnen? Wat is de richtlijn? Ik lees namelijk van alles.. Ik zal de fles van 120/4 weer gaan ophogen naar 180/6, die fles dronk hij eerst een tijd maar voor de helft leeg, maar gister dronk ie m weer helemaal leeg, dus die zal ik weer op gaan hogen. En de geprakte banaan ga ik afwisselen met een ligahapje met wat fruit erdoor En hij krijgt nu nog door alle flessen nutriton, zou ik dat al af kunnen gaan bouwen? Dat heb ik pas al ns geprobeerd, maar toen kwam alles er heel snel weer uit, dus volgende fles gelijk maar weer nutriton door gedaan.. Is dat een kwestie van wennen of kan ik die nutriton gewoon blijven geven? Lastige is dat als ik hem een beetje roosvicee of water of thee o.i.d. wil geven, dat dat er dus ook heel snel weer uitkomt omdat het zo dun is.. Maandag op het cb zal ik het ook wel ns vragen, maar als jullie nu zeggen dat ie te weinig drinkt, zal ik het alvast proberen op te hogen, weet alleen niet goed waar en hoe.. Sorry voor het lange verhaal, maar wil niet dat mn ventje te weinig drinken krijgt en ben dus ietsje onzeker geworden.. Gr, Joriet Ps. Als de richtlijn bijv 600cc is, reken je dan per fles 180/6, 180 of 200 dus incl de poeder...?
Hoi Joriet, Tussen de 8-10 maanden mag je gemiddeld 600 ml opvolgmelk per 24 uur geven. Je komt nu op 535 ml opvolgmelk en nog wat zuivel. Dat is prima. Tussen 7-9 maanden kun je qua vocht ongeveer 120 ml per kg lichaamsgewicht aanhouden. Ongeveer 0,5-1 liter is prima. Van een fles 180 ml/6 schepjes kun je inderdaad rekenen met 200 ml. Verder kun je inderdaad kijken of het nog nodig is om Nutriton te geven. Door langzaam af te bouwen merk je dit vanzelf hoe het gaat. Misschien dat je dan ook de speen moet aanpassen, minder groot gaatje, zodat het drinktempo wel ongeveer 15-20 minuten blijft. Groetjes Angelique
Gister op het consultatiebureau geweest en daar zeiden ze dat hij meer dan genoeg melk/vocht binnenkrijgt. We mogen evt de laatste fles laten vervallen (als hij dan overdag wat ander drinken aangeboden krijgt), maar zolang hij die fles nog leegdrinkt, mogen we hem blijven geven. Dus we zijn weer helemaal gerustgesteld, hij krijgt genoeg vocht binnen, we kunnen lekker zo doorgaan