Beste voedingsdeskundige, Graag uw advies voor een baby van 7 maanden. Ons dochtertje is gehaald bij 38 weken omdat ze vanaf 29 weken steeds 3 a 4 weken achterliep in de groei (vooral haar buikje) Ze dachten dat ze met 2200 gram geboren zou worden maar gelukkig was ze 2900 gram! Ze groeide eerst goed maar na 2 maanden niet meer, er werd KMA geconstateerd. Ze kreeg borstvoeding en vanaf 2 maanden zijn we af gaan bouwen en overgegaan op pepti. Sindsdien groeit ze beter maar elke maand moet ik haar laten wegen bij het bureau. Nu weegt ze 7150 gram, ze is 7 maanden en rond de 70cm. Bij 6 maanden woog ze 6900 gram. Ze vinden haar afgelopen maand weer niet genoeg gegroeid, de curve wijkt nu ook iets af. Volgens de arts kan dat ook komen omdat baby's rond deze leeftijd beweeglijker worden. Nu is ze altijd al super beweeglijk geweest maar de laatste paar weken rolt ze juist veel minder dan eerst. Ze is nu vooral met geluidjes bezig: dada, baba, lidelidi, heel grappig Dit is haar voedingsschema: 7.15u: 200ml Pepti 2 9.15u: 60/70 gram groente 11.15u: 200ml Pepti 2 13.15u: 60/70 gram groente 15.15u: 200ml Pepti 2 17.15u: 60/70 gram fruit met 1 lepel rijstebloem 20.00u: 200ml Pepti 2 Tussendoor krijgt ze soms nog wat lauw water (30ml) en een paar druppels lijnzaadolie omdat ze vaak wat harde ontlasting heeft. Af en toe laat ze wat Pepti staan, ik denk dat ze ongeveer 725ml totaal binnenkrijgt. Nu dus mijn vraag: moet ik haar meer geven van het een of ander? Echt proberen alle Pepti erin te krijgen? Meer dan 800ml per dag mag ze niet hebben. Ze slaapt nu door vanaf 20.15u tot 's ochtends 7.00 of soms wel 8.30u. Misschien 's avonds om half elf pas de fles van 20.00u geven? Dan drinkt ze hem wel helemaal leeg en zit er niet zo lang tussen. Of het fruit verdubbelen? Ze lust een heleboel, de groente en fruit gaan altijd helemaal op. Een papfles met rijstebloem geef ik niet meer want die krijgt ze lang niet op dus dan krijgt ze minder binnen. Verder vraag ik me af hoeveel rijstebloem ze per dag binnen moet krijgen, haar darmen moeten toch wennen aan vezels. Ze krijgt nu 1 schepje door haar fruithapje. Granenproducten mag ze ivm evt glutenallergie pas met 9 maanden. Alvast hartelijk dank! NB CB arts vind vooral dat ze wat aan moet komen om reserves op te bouwen voor als ze evt een keer ziek zou zijn want dan vallen baby's vaak af. Ze is nu 1x 2 dagen ziek geweest met koorts boven 38 maar toen dronk en at ze wel goed.
Beste Annemeis, Om je kindje net iets extras te geven zou je misschien wat rijstebloem kunnen toevoegen aan bijvoorbeeld de laatste fles Pepti 2. En als je denkt dat het beter werkt om de laatste fles wat later te geven, moet je dat zeker doen. Kijk gewoon goed waar jouw kindje het beste op reageert en ga er met het voedingsschema in mee. Groet, Anne