Baby 5 weken oud en elk uur BV willen

Discussion in 'Borstvoeding' started by Boordevol, Dec 12, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Mijn baby wil bijna elk uur de borst.
    Hij draait dan continue met zijn hoofdje en opent zijn mondje (echt zoekend naar de tepel).
    Huilt en wil de speen dan niet meer.
    Voorheen dronk hij steeds om de 3 uur. Je kon er de klok op gelijk zetten. Hij dronk dan 5 minuten heel gulzig en was dan met een borst voldaan. Hij liet dan gelijk de tepel los.
    Nu blijft hij zeker 10-15 minuten per borst drinken en geeft niet meer aan wanneer hij genoeg heeft.
    En komt dan dus een uur later weer.
    Moet ik hier nu aan toegeven?
    Gaat dit weer over?
    Ik geef gem dan steeds 2 borsten.
    Heeft hij gewoon niet genoeg en maak ik dus te weinig melk aan?

Wie herkent dit?

2. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

Aug 27, 2007
    2,961
    0
    36
    Mijn zoontje deed dat ook rond die leeftijd. Ik denk dat het regeldagen zijn. Wanneer je hem aanlegt op zijn verzoek dan stemmen vraag en aanbod vanzelf weer op elkaar af. Ik zou dus wel gewoon eraan toegeven zodat jouw productie toeneemt.
    Succes ermee!

3. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Ik geef ook gewoon toe omdat ik het niet over mijn hart verkrijg hem te laten. Maar is er na dat uurtje wel voldoende melk? En dit duurt nu al een paar dagen en kunnen die regeldagen lang duren? Hij is trouwens 4 weken, stomme fout gemaakt.

4. brendat

brendat Bekend lid

Jun 6, 2008
    964
    1
    18
    Rotterdam
    Ja hoor,dat kan best een paar dagen duren. Ik kan me nog goed herinneren dat ik "verontwaardigd" was dat de kraamverzorgster me wel had gewaarschuwd voor regeldagen, maar niet voor een regelWEEK! Uiteraard bij voorkeur te beginnen als papa een nachtje niet thuis is...

Heel normaal dus. Je kindje heeft behoefte aan meer melk, en zal vaker vragen zodat jouw productie stijgt. Na een paar dagen zal je dan ook merken dat je borsten wat voller zitten. Zodra zijn behoefte en jouw productie weer in balans zijn, gaat je kleintje op zoek naar een nieuw ritme, en gaat er weer wat meer tijd tussen zitten.

Laat het gewoon over je heen komen, en zorg dat je lekker niks hoeft van jezelf, anders worden het zware dagen... Succes!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Gewoon met je kind meegaan is inderdaad de beste aanpak, je doet het helemaal goed!

Regeldagen kunnen inderdaad een paar dagen duren hoor, je hebt ze vaak ergens rond de 4 a 6 weken, dus klopt precies bij jullie.

Zodra je kind begint te drinken beginnen je borsten met melk maken, dus je hoeft je echt geen zorgen te maken of er na een uurtje wel voldoende melk is. Er komt zelfs meer, want het hele idee van regeldagen is de productie afstemmen op de vraag!

6. appeltje

appeltje Niet meer actief

Je zou ook na de tweede borst, weer de eerste borst geven, dan de andere weer etc. Dat heet wisselvoeden en is goed voor je productie. Tijdens het drinken wordt er de meeste melk aangemaakt, dus dan profiteert je kindje daar meteen van.
    Blijf goed drinken en pak wat extra rust, dat helpt ook wel. Oh ja, van anijs ging mijn productie altijd erg omhoog, dus als je nog muisjes over hebt! :D

7. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Dames, jullie zijn helemaal geweldig. Ik maakte me zo een zorgen en dacht dat de regeldagen pas rond 6 weken zouden plaatsvinden. Maar ik geef er inderdaad aan toe en geniet er ook van alleen was ik bang dat hij te weinig binnen kreeg en dat ons ritme helemaal verstoord was. En ik wist ook niet dat ze tijdens het voeden zich weer vullen ;), beetje stom maar dan is alles goed. Ga eens kijken hoe het vandaag gaat.

8. appeltje

appeltje Niet meer actief

Geen dank hoor, daar zijn we hier voor!
    Regeldagen kunnen eigenlijk altijd optreden. Bij mijn oudste had ik ze niet op de standaard momenten en nu bij de jongste nog geen regeldagen gespot (heb overproductie, dus verwacht ze ook nog niet moet ik zeggen). Hopelijk gaat het vandaag beter. laat je het nog weten?

Oh ja, je zou ook borstcompressie kunnen toepassen, dan komt je kindje sneller aan de vettere melk toe. Hier kan je lezen hoe dat werkt. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borstcompressie - handleiding

9. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Hij wil nog steeds om het uur/anderhalf uur ('s nachts gelukkig niet) maar hij wil bijna niet boeren en merk dat er veel melk terug komt (wat hij overgeeft). De ene keer is dat waterig, de andere keer korrelig. Is dat normaal? Dat overgeven doet ie meer als hij niet geboert heeft.

Ik ga even die link bekijken. Bedankt.

10. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Inmiddels blijkt dat het inderdaad regeldagen waren. Maar merk nu ook het verschil. Toen waren mn borsten gewoon en nu voelen ze voller en gespannen vlak voor een voeding. Toen helemaal niet. Hij drinkt nu varierend met een minimum van 2 uur en een maximum van 4,5 uur melk.

Nog een vraag. Mijn baby krijgt gemiddeld 10-12 voedingen. Maar bij iedereen lees ik maar max 8 voedingen. Is het echt vaak dat hij aan de borst wil of geef ik teveel voedingen?

Hier een lijstje van tijden waarop ie drinkt van 24 uur:

01:15 - 4:45 - 07:15 - 8:45 - 09:15 - 11:45 - 14:15 - 16:30 - 19:30 - 23:45 (en dan weer om 03:00 maar dat is meer dan 24 uur later)

22:30 - 01:45 - 4:40 - 07:45 -10:00 - 13:00 - 14:30 -16:00 - 19:15 - 21:30

Jullie zien, er zit totaal geen ritme in.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij wie lees je dan maximaal 8 voedingen?
    Voor een kind van 1 maand is alles tussen de 8 en de 12 voedingen 'normaal'. Ietsje minder mag, ietsje meer mag, maar het gemiddelde aan de borst ligt echt tussen de 8 en 12 voedingen hoor!

12. wendyp

wendyp Niet meer actief

Mooi dat je regeldagen weer over zijn! Inderdaad aan toegeven, ben je er zo vanaf.

BV kun je nooit teveel geven (heb ik gehoord :D )

Sasha is 1.5 jaar oud en die krijgt ook nog best wel vaak voeding. 4 echte en daarnaast nog paar keer een paar slokjes.

Toen ze zo oud was, kwam ze ook best wel vaak.

13. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Dames bedankt. Ik lees hier allemaal mooie tijden waar echt regelmaat in zit en elke keer denk ik 'waarom moet ik zo vaak aanleggen'. Maar misschien zie ik dat gewoon verkeerd plus mijn onzekerheid natuurlijk.

14. wendyp

wendyp Niet meer actief

Regelmaat hebben wij hier nooit eigenlijk gehad in die 1.5 jaar tijd.

De ene dag wilde ze 8 keer drinken, de andere dag 12 en de andere dag 15. Er was hier geen peil op te trekken. Heb vaak gedacht, dat ik het een 'wonder' vond, dat mijn borsten het aankonden. Niet betreft zo vaak, maar wat betreft zo onregelmatig.

Qua gewoon eten en slapen, heeft Sasha dat ook. Altijd al gehad, maar wij leven ook zo.

Onzekerheid, ik ken het! Dat had ik ook onwijs in het begin. (vraag maar aan jingels en de andere dames, hihi) Dat is logisch toch? Er komt van alles nieuw op je af! Schaam je niet en vraag maar raak hierzo, is mijn motto ;) :D

15. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    In het begin kreeg ik ook een punthoofd van al die voedingen hoor. Ach, ik heb gedeeltelijk een soort 'schema', maar tussen 9 uur 's ochtends en 5 uur 's middags rommel ik maar wat aan.
    Met mijn dochtertje had ik al veel sneller een soort 'schema' en die kreeg ook gewoon op verzoek. Het verschilt gewoon per kind.
    Mijn zoontje is nu 5 maanden en krijgt nog zo'n 7 voedingen per dag (waarvan 2 fv en de rest bv).

Share This Page