voedingadvies ziekenhuis lijkt te weinig

Discussie in 'Prematuur' gestart door zjenka, 28 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zjenka

zjenka Nieuw lid

28 aug 2009
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 zjenka, 28 aug 2009
    Laatst bewerkt: 28 aug 2009
    Wegens pre eclamsie en hellp syndroom is onze baby geboren met 33 weken. hij woog 1775 g en toen hij naar huis Na 5 weken in het ziekenhuis woog hij vorige week 2265. na 6 dagen woog hij gisteren 2465. gisteren hadden we een eerste afspraak bij het ziekenhuis. Dat was een dooddoener , we kwamen daar gestrest aan en dachten eindelijk feedback van de kinderarts te krijgen over voeding etc. Na 5 weken heel intensief de baby te volgen werden we nu afgescheept in een hokje naast de kinderarts, een verpleegkundige woog, mat en stelde wat vragen, voor vragen aan de kinderarts liep ze even naar het kamertje ernaast. De bay moest eten dus huilde hard, de zuster kraste daar met haar stem bovenuit en wij gingen gestrestre weg dan we kwamen.

We werden naar huis gestuurd met de baby met het advies 7x 50 cc voeding. in de nacht gaven ze niets in het ziekenhuis maar namen ze hem even aan de borst. In het ziekenhuis had hij erg veel last van spugen , diverse voedingen gehad. Nu gebruiken we thuis frisolac prematuur. Thuis was hij net als in het ziekenhuis soms erg onrustig en lijkt hij erg veel krampjes te hebben en schreeuwt hij het uit. 50 cc bleek al snel veel te weinig, wij gaven altijd 60, zelfs dat leek veel te weinig. we maakten 90cc en gaven tot hij stopte , vaak een aantal keer 80 , om 23.30 uur was hij dan niet wakker te krijgen of dronk hij 30 cc. om 00.30 uur huilen en om 2.30 uur 60cc en 5.30 30 cc. totaal zeker 520 cc

zij zeiden nu dat hij 60 moet en max max 70 cc en dan 7x

dit hebben we geprobeerd maar hij schreeuwt na 1 dag 60cc moord en brand , heeft krampjes en is niet stil te krijgen.

We hebben nu de fles gegeven en hij dronk in een keer 90cc. ik begrijp het advies en geloof dat het slecht is om mer te geven maar het lijkt gewoon voor hem beter te werken.

het huilen is niet om uit te houden zo zielig en het geluid gaat door merg en been maar dat hoef ik op dit forum niet uit te leggen :)

ons schema was na thuiskomst 8x 60cc een paar dagen wennen en er achter komen dat het strakke vertrouwen na alle ellende in het ziekenhuis niet klopte maar we probeerden zelf aan te voelen wat goed is. hij huilde een dag flink en wij pasten het aan naar het volgende we boden aaltijd 90 aan en hij dronk:

8.30 uur - 60 cc
    11.30 uur - 80cc
    14.30 uur - 80 cc
    17.30 uur - 70 cc
    20.30 uur - 80cc
    23.30 uur - 30 cc (helemaal slaperig,wakker moeten maken)
    2.30 uur - 60 cc
    5.30 uur - 30 cc

Dit was dus niet goed volgens het ziekenhuis en te veel, maar vandaag was weer zon moeilijke dag dat we net toch weer meer gaven. hij vraagt gewoon zo duidelijk om voeding

we zijn extra onzeker wegens hellp ellende en couveuse tijd. nu hebben we eigenlijk geen enkel vertrouwenspersoon meer. te veel voeding misschien niet goed , maar hij lijkt er veel beter op te gedijen. op bovestaand schema is hij savons heel slaperig. een voedingspatroon creeren of laten ontstaan is ook heel moeilijk. 7x van het ziekenhuis slaat nergens op. eerste nacht twee uur vastgehouden tot het eindelijk 2.30 uur was.

nu wordt hij met bovenstaand patroon wakker rond 1 even , 14,30 echt om te eten en om 5.30

met minder eten 60cc vandaag van 7.00 tot vanavond onrustig

sorry voor het lange verhaal maar schrijven helpt ook even. graag wat tips wat te doen met voedingshoeveelheid en tijden.

ziekenhuis zei , laat 23.30 uur maar slapen en dan langzaam redt hij misschien van 9 tot 2.30 o3 en daarna langzaam proberen te verleggen naar 23.30 tot 5.30

2. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    mijn dochter is met 35 weken geboren en is ook met 7x50 naar huis gegaan en eventueel mochten we 60 geven. Ze woog toen geloof ik iets van 2300 gram. Nou ze heeft echt honger geleden bleek achteraf want ze viel hardstikke af en krijste moord en brand om eten maar van het ziekenhuis mocht ze niet meer.
    Later met het cb overlegt en die vond dat we gewoon moesten geven wat ze wilde. Al snel zaten we op 7x90+3 en hadden we een tevreden babytje... inmiddels drinkt ze nu alweer 6x150+5 en gaat het hardstikke goed met haar. Ze komt ook bij.

3. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    die onzekerheid vanwege de couveuse en alles uit handen moeten geven ken ik trouwens ook. Leer op je eigen gevoel te vertrouwen! Jij bent de moeder en wat jij denkt dat het beste is, is het vaak ook!

4. zjenka

zjenka Nieuw lid

28 aug 2009
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vertrouwen op mijn eigen gevoel valt niet meer mee. niets lijkt goed
    Of ik laat hem hartverscheurend huilen als hij te weinig eten krijgt naar zijn zin of ik geef meer, naar wat hij vraagt, zoals ik hier lees en dan ook is het huilen en onrust ook gelijk na de voeding. Hij heeft dan weer vaker krampjes lijkt. De kinderarts zegt dat hij 7x60 en maximaal 7 x 70 mag krijgen maar hij vraagt echt om eten tot de 120 aan toe. de afgelopen twee dagen ging het zo:

2.30uur 60 60
    5.30uur 60 55
    8.30uur 60 75
    11.30uur 70 80
    14.30uur 60 70
    17.30uur 60 100
    20.30uur 100 120
    23.30uur 70 xx
    -----------
    540 560

de eerste drie voedingen vandaag was 50 , 75 en 75

Hij was dus donderdag 2465 , nu dus waarschijnlijk wel meer

Hoeveel woog jouw (of andere lezers hun) baby toen hij na het ziekenhuis veel meer ging drinken.

gisteren vanaf de 20.30 uur voeding (die tot 21.45 uur duurde) alleen maar gehuild en daarna die van 23.30 overgeslagen

Ik weet ook dat bij darmkrampjes meer zuigreflex komt , maar het is echt alleen of / dat hij wil eten

Het voelt nu dat we geen goed kunnen doen, 60 of 70 geven en huilen of te veel misschien geven en ook huilen

we weten het niet meer....

5. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

#5 Ons Kleintje, 30 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 aug 2009
    bij thuiskomst kregen we couveusenazorg en die vrouw heeft ons vrij goed op weg geholpen. in het ziekenhuis kreeg hij 8 keer daags 60 cc. Maar hier in huis ging het vrij direct anders.
    Hij ging proberen de nacht door te slapen (net als de jouwe, want je moet hem wakker maken). We hebben gekeken naar wat HIj aangaf. Als hij ging huilen om eten gaven we het hem en dan meestal iets meer dan we verwachtten, zodat hij kon bepalen hoeveel hij dronk.
    Hij dronk al gauw 6 keer per dag ipv 8 keer per dag en sliep ook al vrij snel de nacht door.
    Mijn man is vroeger ook als baby in zijn eerste weken ondervoed geweest, omdat zijn moeder zo nauwkeurig het advies van het consultatiebureau opvolgde. het was een echte huilbaby totdat ze hem iets meer te eten gaven, toen was het snel over. Hij is ook vrij lang, dus ik had vantevoren al wel bedacht dat we onze baby nooit te weinig aan eten zouden geven.
    Ons advies is
    1)om hem absoluut niet te wekken voor eten. ze worden echt wel wakker als ze honger krijgen. Volgens mij is er wel een regel: niet langer dan 7 uren achterelkaar laten slapen als ze nog zo klein zijn.
    2)dus iets meer te geven dan je denkt dat hij wil drinken zodat hij het zelf kan regelen. als hij meer drinkt kan dit betekenen dat hij een bodempje creëert zodat hij door die bodem wat langer zonder eten kan (bijvoorbeeld de nacht). Dat zie je ook wel aan het schema dat je laat zien: aan het eind van de avond wil hij meer drinken..zodat hij de volgende voeding kan overslaan.
    en dat verleggen.. Dat doen ze uiteindelijk zelf, dat hoef je niet voor ze te regelen. makkelijk praten van een ziekenhuis.
    3)Toch echt gaan vertrouwen op dat je kindje het echt zelf wel aangeeft als hij honger krijgt. en bedenk dat het een gemiddelde is wat het ziekenhuis heeft aangegeven. als jouw kindje veel meer wil (hier ook het geval) dan gewoon meer geven! Van borstvoeding kunnen ze niet teveel krijgen maar van kunstvoeding mag je maximaal per dag 1 liter geven (maar daar komt die van jou lang nog niet op;))
    wij hebben ons kindje nooit laten huilen (max 5 minuten voor het slapen gaan) en het resultaat is dat hij een heel tevreden kindje is, dat alleen huilt als er echt wat is. Dat is ook een visie natuurlijk, sommige ouders denken er anders over.
    die van ons woog drie kilo toen hij thuiskwam met 37 zwangerschapsweken, hij was toen 8 weken oud en kreeg pas 3 dagen borstvoeding per fles, en daarvoor kreeg hij in het ziekenhuis alleen sondevoeding en aan de borst borstvoeding.
    Ik heb nog wel een vraag voor je:
    - laat je je kindje wel goed `boeren` nadat je eten gegeven hebt?
    een opgewarmd warmteBeertje op zijn buik als hij krampjes heeft, doet wonderen!

Groetjes

6. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

MIjn zoontje woog bij thuiskomst 4114 gram (hij was toen 3 maanden oud) en hij kreeg in het ziekenhuis 7 x 100 cc.
    Hij had echt veel meer behoefte en ik vond dat ik hem dat niet langer hoefde te ontzeggen en heb hem (twijfelend, dat wel) meer gegeven na overleg met het cb. Hij kreeg toen 120 cc en dat vond hij beter!
    Ik kreeg steeds meer vertrouwen en heb vanaf toen zelf zijn voeding verhoogd en toen ging er ineens een fles af, en toen nog 1.

7. spotlight

spotlight Actief lid

18 mrt 2008
    437
    0
    0
    Een dag voordat mijn zoontje naar huis mocht, is het ziekenhuios overgegaan van Nenatal naar Nutrilon standaard. Hij kwam thuis met 2250 gram en 7x50. Hij had hier gewoon niet genoeg aan. De prematurenvoeding is dikker en calorierijker en vulde dus meer. I.o.m. de couveuse nazorg hebben we hem aangebonden wat hij in 20 min. op kon. Dat is altijd goed gegaan.

Deel Deze Pagina