dit antwoord heb ik bij Zjenka gezet, die had ook een vraag over voeding van het ziekenhuis. bij thuiskomst kregen we couveusenazorg en die vrouw heeft ons vrij goed op weg geholpen. in het ziekenhuis kreeg hij 8 keer daags 60 cc. Maar hier in huis ging het vrij direct anders. Hij ging proberen de nacht door te slapen (net als de jouwe, want je moet hem wakker maken). We hebben gekeken naar wat HIj aangaf. Als hij ging huilen om eten gaven we het hem en dan meestal iets meer dan we verwachtten, zodat hij kon bepalen hoeveel hij dronk. Hij dronk al gauw 6 keer per dag ipv 8 keer per dag en sliep ook al vrij snel de nacht door. Mijn man is vroeger ook als baby in zijn eerste weken ondervoed geweest, omdat zijn moeder zo nauwkeurig het advies van het consultatiebureau opvolgde. het was een echte huilbaby totdat ze hem iets meer te eten gaven, toen was het snel over. Hij is ook vrij lang, dus ik had vantevoren al wel bedacht dat we onze baby nooit te weinig aan eten zouden geven. Ons advies is 1)om hem absoluut niet te wekken voor eten. ze worden echt wel wakker als ze honger krijgen. Volgens mij is er wel een regel: niet langer dan 7 uren achterelkaar laten slapen als ze nog zo klein zijn. 2)dus iets meer te geven dan je denkt dat hij wil drinken zodat hij het zelf kan regelen. als hij meer drinkt kan dit betekenen dat hij een bodempje creëert zodat hij door die bodem wat langer zonder eten kan (bijvoorbeeld de nacht). Dat zie je ook wel aan het schema dat je laat zien: aan het eind van de avond wil hij meer drinken..zodat hij de volgende voeding kan overslaan. en dat verleggen.. Dat doen ze uiteindelijk zelf, dat hoef je niet voor ze te regelen. makkelijk praten van een ziekenhuis. 3)Toch echt gaan vertrouwen op dat je kindje het echt zelf wel aangeeft als hij honger krijgt. en bedenk dat het een gemiddelde is wat het ziekenhuis heeft aangegeven. als jouw kindje veel meer wil (hier ook het geval) dan gewoon meer geven! Van borstvoeding kunnen ze niet teveel krijgen maar van kunstvoeding mag je maximaal per dag 1 liter geven (maar daar komt die van jou lang nog niet op) wij hebben ons kindje nooit laten huilen (max 5 minuten voor het slapen gaan) en het resultaat is dat hij een heel tevreden kindje is, dat alleen huilt als er echt wat is. Dat is ook een visie natuurlijk, sommige ouders denken er anders over. die van ons woog drie kilo toen hij thuiskwam met 37 zwangerschapsweken, hij was toen 8 weken oud en kreeg pas 3 dagen borstvoeding per fles, en daarvoor kreeg hij in het ziekenhuis alleen sondevoeding en aan de borst borstvoeding.
Ja hij moet ook aankomen. Hij woog bij zijn geboorte 1875 gram, dus hij is al best flink gegroeid toch? Verder iedereen bedankt voor de adviezen. Ik vraag morgen voor alle zekerheid ook nog advies aan het consulatiebureau, en dan kijken we wat we gaan doen. Nu hebben mijn man en ik besloten dat ie niet méér dan 60 cc per keer krijgt.