Ik wil even wat ervaringen van andere moeders met een kindje met koemelkallergie dat kunstvoeding krijgt. Onze oudste dochter heeft ook een koemelkallergie, maar altijd BV gehad waarvoor ik destijds zelf ook op dieet ben geweest. Deze keer om allerlei redenen gestopt met de BV op dag 5, overgegaan op HA, maar dat leverde steeds meer krampjes op. Bovendien dronk Caitlyn erg slecht, (vaak maar 30 cc), en groeide ze nauwelijks. Ze had ook enorme krampen bij het poepen en hele zure ontlasting, waardoor haar billetjes na een paar dagen HA helemaal open lagen Afgelopen zaterdagavond overgestapt op pepti om die reden, wat direct erg veel verbetering gaf: geen krampjes meer, ze ging beter drinken, de ontlasting ging weer beter lopen en de kapotte billetjes herstelden zich. Op dit moment loopt het echter weer minder en ben ik dus even aan het zoeken wat nou handig is... Caitlyn drinkt namelijk steeds slechter weer, met name 's ochtends en eind van de dag: pakt dan 20-30 cc (doet hier ongeveer 10 minuten over), heeft wel zuigbehoefte, maar wil niet meer drinken dan. Boeren gaat moeizaam, (heb om die reden gisteren infacol gehaald, daarmee gaat het boeren nu wel goed). Daarnaast heeft ze last van verstopping en ligt ze dus echt te persen en te krampen bij de ontlasting. Gisteravond een hele vreemde poepluier die pas loskwam nadat ik haar even getempt had. Zie foto... Sindsdien geen ontlasting meer gehad, terwijl ik haar darmpjes wel hoor borrelen, (boven het geluid van de TV uit zelfs ). Na een voeding, ook als dat dus maar 30 cc was, kan ik haar niet wegleggen, omdat ze dan direct de hik heeft en er voeding terugkomt. Ze slikt dit weer terug dan, maar moet hiervan huilen. Ik moet haar dus bij me houden, rechtop, voor ongeveer 10-15 minuten, voor ze terug kan in de wieg of de kinderwagen, (ze valt namelijk ondertussen meestal wel bij me in slaap). Ik vraag me dus af of anderen dit herkennen en wat jullie eraan gedaan hebben?
Bij mijn jongste hetzelfde verhaal! Begin van de Pepti ging het wat beter echter was van korte duur. Toen overgestapt op nutramigen en na een fles een wereld van verschil! Eerste avond dat dochterlief in haar eigen bedje sliep, ipv bij ons op de arm.. sindsdien elke dag meer rust in huis!
Ik had het zelf geschreven kunnen hebben. Hier ook met ongeveer 7 weken begonnen met pepti op aanraden van de ka. Meteen een wereld van verschil, maar helaas na een week weer terug bij af. Op aanraden van de dietist en ka overgestapt op Nutramigen en kreeg echt een compleet ander kindje ervoor terug. Alle klachten verdwenen......eczeem, windjes die gruwelijk stonken, diarree, hik, krampen, huilen, niet willen drinken etc. Vanaf dat moment hadden we echt een heel vrolijk en tevreden meisje. Tot op de dag van vandaag doet ze het super en we zijn sinds gisteren onder begeleiding heel voorzichtig begonnen met koemelk introduceren. Tot nu toe gaat dit goed, maar is dus nog even afwachten. Tip, weet niet of je al via een ka of dietiste loopt, maar zorg voor een machtiging van de voeding, want het ziekenfonds vergoed de dieetvoeding volledig. Het is namelijk echt super dure voeding.
Heb inmiddels de huisarts gebeld, die zou sowieso een machtiging voor de pepti gaan geven, maar ga dus even overleggen of zij een machtiging voor nutramigen wil geven. 't Is op dit moment nog niet dat ik zeg dat het echt slecht of niet goed gaat, (afgelopen weekend was dat op de HA echt veel slechter en ook met onze oudste dochter waren de drama's veel groter), maar gewoon meer dat ik zie dat we weer afglijden van een lekker tevreden meisje op de pepti de eerste dagen naar een kind dat steeds wat minder weer in haar velletje zit Maar goed, herkenbaar dus. Fijn, want dat betekent dus dat er hier ook wat aan te doen is hopelijk en dat ik niet gek ben Ga op een gegeven moment toch aan mezelf twijfelen dan, of ik niet gewoon overal beren op de weg zie...
Hier heeft mijn dochter tijdelijk nutramigen AA gehad, dat ging al snel heeel veel beter, maar ze raakte na twee dagen oid flink verstopt. Volgens de ka was dat een kwestie van darmpjes die aan de nieuwe voeding moeten wennen. Dat wennen duurt een week of twee. (Hier daar echter niet op gewacht; kma was duidelijk gezien haar reactie op Nutramigen AA, dus ik kon zelf weer bv geven en op dieet.)
wat je op de foto ziet, is volgens mij een hoopje ontlasting met daarin onverteerde melk. ik heb weleens gehoord dat ze de melk die ze niet nodig hebben, onverteerd weer uitscheiden... je hoort vaker dat de Pepti tijdelijk verbetering geeft, maar dat het toch niet sterk genoeg is voor de klachten van KMA. ik zal naar de huisarts gaan en voor Nutrimagen vragen (mijn huisarts staat daar voor open, ik weet dat dit verschilt per ha). daarbij zit je kindje ook nog wel echt in de krampjes periode. ook dat borrelende geluid is herkenbaar, hadden wij ook hier. ook ik dacht de eerste 6 weken dat mijn kindje KMA had (net als haar broer) maar na de 6 weken is het echt beter gegaan, zijn de krampjes gestopt en is het nu een vrolijke baby waar ik mij op dit moment geen zorgen over maak (behalve haar droge vlekkerige gezicht..eczeem?) daarbij geeft het overstappen van andere melk altijd klachten ong. 2 weken...dus hoelang geef je de pepti al?
De klachten van de HA-voeding zouden trouwens ook kunnen komen doordat ze echt nog aan die HA-voeding moet wennen. Van bv naar kv is vaak echt een flinke stap voor de darmpjes. Ik zou toch proberen nu twee weken pepti te geven en te kijken of het dan beter gaat.
Meiden, bedankt voor de reacties. Maandag komt de wijkverpleegkundige nog even wegen om Caitlyns gewicht goed te monitoren en dan kijk ik dan even. Kijken we het dit weekend nog even aan dus. Huisarts had liever dat ik dit met CB oppak, omdat die qua voeding beter onderlegd zijn, dus dat doen we dan maandag even. Het gaat nog steeds wisselend: gistermiddag en avond hele tijd krijsen van de krampjes, vannacht ineens rustig na de avondvoeding en vanochtend wel krampjes maar gelukkig ook gewoon willen slapen na een half uurtje bij ons zitten. Drinken doet ze nog steeds niet geweldig, maar ik schrijf nu even alle hoeveelheden op, kan de WVK maandag aangeven wat ze ervan vindt.
Ik zou dan alleen wel denken dat ze ook vrij snel al met kramp zouden moeten reageren als je met die nieuwe voeding begint en dat het daarna beter wordt. Hier is het dus andersom: eerste dag ging zowel op HA als met pepti goed. Op HA daarna al snel oplopend klachten, met pepti gaat het beter, maar lopen de klachten nu dus ook weer op... Nouja, wat ik al zei: ik pak het maandag even op met de WVK.
Pepti kan nog niet genoeg zijn voor haar. Hier werkte uiteindelijk nutramigen wel. Die is nog meer verknipt dan pepti.
Hier met Nutramigen AA hetzelfde hoor, dat ging ook eerst een stuk beter (dan bv-met-koemelk), maar na twee dagen dus oplopende klachten (voornamelijk dus verstoppingsgerelateerd). Ze reageerde zeker niet direct met kramp oid. Maar ik zou in jouw situatie ook zeker een meer verknipte voeding willen proberen (zoals Nutramigen AA dus), als dat goed gaat en ze is daar aan gewend na 2 weken, kun je altijd nog proberen hoe ze reageert op HA door langzaam en voorzichtig te provoceren (in geval van dieetvoeding moet dat ook meestal van de verzekeraar omdat die het anders niet meer vergoed, alleen wordt het dan waarschijnlijk een dubbel-blinde provocatie).
Dat is een typisch allergiepatroon. In het begin niet reageren en dan bouwt de allergie zich op. Pepti is waarschijnlijk niet sterk genoeg. Krijgt ze nog van jouw melk?
Misschien kun je geitenmelk van nannycare proberen onze dochter krijgt dat ook en doet het super daar op, nooit geen last van darm krampjes. Onze dochter heeft trouwens geen last van KMA. Maar omdat geitenmelk lichter te verteren is en ook geen gluten in zitten hebben wij hier voor gekozen. Het is wel best prijzig maar als je Lieve baby erg geen last van heeft en het goed doet is het wel waard toch? NANNYcare geitenmelk - hét alternatief voor koemelk
Geitenmelk bevat niet de vitaminen die koemelk bevat he? En 92% van de mensen met een koemelkallergie is ook allergisch voor geitenmelk. Dus het is om die beide redenen niet direct het alternatief waar ik aan denk @Dirksmama: dat was dus ook mijn logica. Maar gisteren ging het toch weer beter en ze is voor het eerst ook aan de hoeveelheid voeding gekomen die ze hebben mag/moet... Ze krijgt geen BV meer, ik was ook maar deels op dieet uit voorzorg, dus dat zou ook weer een tijd duren voor de BV geen punt meer zou zijn dan... Nouja, we kijken het dit weekend nog even aan en maandag overleg ik dan even met de WVK. Na alle drama's met Thirza zijn ze wel goed met ons mee gaan denken, dus dat zal wel goed komen
Rozemarijke, ik meen me te herinneren dat jij je oudste hebt laten testen dmv bioresonantie. Waarom doe je dat nu niet opnieuw? Neem zowel de pepti als nutramigen mee (als je nog geen machtiging hebt kun je het bij de apotheek gewoon kopen, kost dik 20) naar de therapeut en dan ben je er binnen 2 minuten achter of de voeding het probleem is.
Ja, dat moeten we idd ook gewoon maar even weer doen... Inmiddels via het CB de machtiging voor nutramigen binnen, dus dat kunnen we gaan testen nu. Dit weekend toch weer toenemende onrust, dus het leek verstandig om de nutramigen maar te gaan proberen, vond de WVK. Maar eens even kijken hoe dat valt dus.
Wow, Brabant is een beetje ver reizen, maar kan ik niet ook naar jouw CB? Wat ik hier voor moeite heb moeten doen om een machtiging los te peuteren, niet normaal gewoon. (en dat terwijl zuslief ook al KMA had en kleine zus het overduidelijk nog véél erger heeft - maar nee hoor, we moesten pertinent provoceren ) Geef de nutra wel even tijd hè. En vlak ook niet uit dat ontlasting bij FV, óók bij zeer licht verteerbare nutramigen, toch echt lastiger voor de darmpjes is dan de BV. Ik weet er helaas alles van... Maar ik verwacht eigenlijk wel dat die gekke slijmerige ontlasting snel verdwenen zal zijn op de Nutramigen. Sterkte met alle onrust.
Bij Thirza heb ik wel behoorlijk moeten 'vechten' voor erkenning, maar zodra ze eindelijk mee gingen met mij en vervolgens zagen dat ik gelijk had en daarna de rust stapsgewijs terugkeerde, elke keer dat ik iets te pakken had wat weer aan de hand was, konden ze dus gewoon meegaan in wat ik inzette. En dat doen ze nu weer, (je hebt hier een vaste WVK en arts, dat helpt wel natuurlijk, die kennen we nu wel en weten wel dat ik niet voor Piet Snot aan de bel trek...). Maar WVK zei ook dat als pepti voldoende zou zijn, de onrust af zou moeten nemen, in plaats van toch weer toenemend. Dat het in eerste instantie goed ging op pepti en nu toch weer toenemend onrustig, zou toch echt moeten duiden op een allergie waarvoor de pepti dan dus niet voldoende verknipt is. Ik twijfelde zelf nog even, dus mocht kiezen tussen nog even afwachten en aankijken, of toch al over. Ik neigde eerst naar de eerste optie, maar vervolgens ging de dame de hele ochtend niet slapen, krampen van de pijn, maagzuur teruggeven anderhalf uur na een voeding en verder niet willen drinken, (8 uur voor het laatst nu ). Ze ligt nu te slapen, van pure vermoeidheid ws, omdat het de hele nacht onrustig is geweest en ze het grootste deel van de ochtend niet geslapen heeft. Dus ik had zoiets: kan het maar beter in huis hebben, (onze huisarts werkt niet op dinsdag, dus dan zou woensdag pas weer de eerste mogelijkheid zijn geweest om over te gaan stappen). Mocht het nou vanmiddag rustig blijven, kan ik altijd nog besluiten om het toch nog even aan te zien. Maar zoals het nu gaat, wil ik toch zo snel mogelijk kijken hoe het op nutramigen gaat.
Heftig hè... Dat arme kleine ding... En ook voor jezelf, ik had bij de 3e echt zoiets van: oh nee hè, niet wéér!!! Ik zou maar niet te lang wachten met de nutramigen als ik jou was. Hou er rekening mee dat het heel vies ruikt en ook duidelijk anders smaakt. Overigens is dat voor die hele kleintjes meestal geen probleem, die maakt de smaak nog weinig uit en pakken het in 1x. Ik denk trouwens dat het hier ook wel scheelde dat we verhuisd zijn dus dat ik een nieuw CB had dat ook nog eens niet met vaste wijkteams werkt. Oja en misschien weet je het al, maar KMA en (verborgen) reflux gaan erg vaak samen. Dus als de darmen rustiger worden op de nutra maar het slikken en het omhoog komen van de voeding blijft voortbestaan, dan zou je daar ook nog naar kunnen laten kijken.