Hoeveel voeding is normaal voor mijn dochtertje?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Alexandra30, 1 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alexandra30

Alexandra30 Nieuw lid

1 apr 2007
    4
    0
    0
    Utrecht
    Hallo,

Mijn dochtertje Anna is 6,5 week te vroeg geboren en is nu bijna 10 weken oud. Ik heb een paar vraagjes over de hoeveelheid voeding en ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Anna verliet na 4 weken (3000 gram) het ziekenhuis en dronk 7 voedingen van 60 ml per dag. Inmiddels weegt ze ong. 4200 gram en drinkt nu 7 voedingen van 100 ml. Na de laatste paar voedingen huilde ze en had ik de indruk dat ze nog honger had. 's Nachts komt ze nog elke 3 - 3,5 uur. Ik heb haar net 120 ml gegeven en die dronk ze zo op.

Hoeveel voeding is normaal voor haar?
    Vanaf wanneer ga je over naar 6 voedingen?

In het ziekenhuis adviseren ze 150 ml per kg per 24 uur. Op het pak Nutrilon staan bij een bepaald gewicht een hogere hoeveelheid.

Wat is jullie ervaring? Ik ben benieuwd....

2. Setteke

Setteke Niet meer actief

Bij mijn cb gaan ze uit van 150 ml tot 180 ml voeding per kg lichaamsgewicht per dag. Dat zou voor Anna 600 tot 750 ml (grofweg geschat) Verdeeld over 7 voedingenkom je inderdaad op ongeveer 100 ml per voeding. Maar dit is uiteraard een richtlijn. Ik zou mijn kindje meer geven als het honger heeft. Datheb ik dus ook gedaan, omdat mijn zoon ook altijd honger had. Volgens het cb prima, want hij had nog wat in te halen vanwege zijn vroeggeboorte en lage geboortegewicht.

Je kunt ook kijken wat er op het pak staat. Dit is ook afgestemd op je kindje haar behoeften.

Kun je misschien ook bijna over op 6 voedingen? Dan kun je haar per voeding wat meer in de fles geven.

3. Natas26

Natas26 Bekend lid

2 dec 2005
    504
    0
    0
    prov. Utrecht
    Hoi Alexandra,

Colin drinkt op dit moment nog steeds 6 voedingen van 135 ml. Als ik merk dat hij meer trek heeft maak ik nog wat bij maar meestal heeft hij er voldoende aan. Hij is trouwens nu 5600 gram. Als ze meer trek heeft zal ik haar gewoon meer aanbieden. Je mag niet boven de liter per dag komen, dat is slecht voor de niertjes. De 150 ml per kg is een advies maar alle kinderen zijn anders, de een heeft nou eenmaal meer nodig als de ander.

Colin was 10 weken te vroeg en is ook met 7 voedingen van 60 mee naar huis gekomen. Hij was toe 8 weken oud (gecorrigeerd -2 weken) Ik mocht het iedere week met 5 ml ophogen. Na 4 weken was de nacht voeding eraf en zaten we op de 6 voedingen. Omdat de voeding eraf ging hebben we wel iets snellen moeten verhogen. Hij zat op 7x80= 560 ml dus hebben we ieder 2 dagen 5 cc opgehoogd tot 95 cc.(6x95 = 570 ml) Dat ging goed. Al deze stappen hebben we trouwens iom de kinderarts gedaan. Zij gaf ook aan wat hij minimaal moest drinken, geen maximum eigenlijk. (tja niet boven de liter maar dat wist ik zelf) Hij moest met 6 voedingen dus minimaal drinken wat hij met 7 voedingen ook kreeg. Daarna zijn we gewoon weer 5 ml per week op gaan hogen. Nu staan we al een hele tijd op 135 ml. Meer drink hij niet, dus over naar 5 voedingen (wat we van de week weer geprobeerd hebben) zit er nog niet in. Ik zal gewoon de kinderarts eens bellen, of misschien advies in winnen bij het consultatiebureau. Ieder kind is anders, dus mijn info is dan ook gebaseerd op de ervaring die ik heb met Colin.

Persoonlijk denk ik niet dat het een probleem is om meer voeding te geven, over gaan op 6 voedingen tja daar zal ik toch de kinderarts voor benaderen. Ze is natuurlijk nog wel een heel klein meisje.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, is al met al een heel verhaal geworden.

4. PetraK

PetraK Fanatiek lid

19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Je kan altijd proberen om de laatste avond fles wat te verhogen. En dit dan langzaam uit breiden

Ik weet dat danischa al vrijsnel (en ze woog lichter) op 150 zat.

Volg je gevoel en kijk naar je kindje. Dat zijn de beste richtlijnen ... Boekjes en Cb's geven gemiddelde richtlijnen aan..

Deel Deze Pagina