Hoi, Ik heb een vraag: Bij mijn eerste dochter heb ik geprobeerd om bv te geven. Ik vond het allemaal best lastig en voelde me er niet zo heel prettig bij. Maar ik wilde het toch proberen. Ik ben in het zh bevallen en je merkt dat ze daar helemaal voor bv zijn en je echt overhalen om het toch te doen. Het aanleggen vond ik lastig, maar daar werd ik wel bij geholpen. Maar tijdens het aanleggen en het drinken had ik zo ontzettend veel pijn. Mijn tepels waren meteen wat kapot en bloederig. Ik zag op tegen elke voeding en lag met kromme tenen en tranen in mijn ogen te voeden. Ik heb het nog een paar weken vol gehouden maar toen kon ik echt niet meer. Ik kon niet genieten van mijn dochtertje door de constante pijn tijdens het voeden. Ik ben toen overgestapt op kolven en ben dit gaan geven met een flesje. Nu ben ik zwanger van de 2e en ben ik toch weer een beetje aan het twijfelen of ik toch weer zal proberen om bv te geven. Het lijkt me zo mooi als het goed gaat! Maar ik ben zo bang voor de pijn. Heb ik mij misschien toch wat aangesteld bij mijn dochter en moet ik door die pijn heen? Of zijn mijn tepels misschien zo gevoelig dat ik altijd wel kloven zou krijgen met bv? Groetjes J
Hoi Jelisa, nee, je moet absoluut niet stoer zijn en door de pijn heen. Dat adviseer ik nooit. Wat volgens mij beter helpt is heel voorzichtig zijn en zonodig afkolven en aanleggen afwisselen. Probeer te voorkomen dat je de kloofjes krijgt. Doe er alles aan om je tepels heel te houden. Je zult dan met veel meer plezier en uiteindelijk pijnloos kunnen voeden!! Misschien moet je nog eens een lactatiekundige vragen om mee te kijken als het toch weer pijnlijk is. Misschien is er qua aanleggen dan nog wel verbetering haalbaar. Er zijn legio vrouwen die pijn bij het voeden hebben als gevolg van verkeerd aanleggen. Ik denk dat het zeker nog weer het proberen waard is maar nu goed! Succes linda