Ik heb een vraag waar jullie misschien antwoord op hebben: Mijn zoontje is morgen 5 weken oud. Ik ben nu ongeveer 2 weken bezig om de borstvoeding af te bouwen omdat het vanaf dag 1 niet lekker loopt. De flesjes kV dronk hij ook gelijk goed,dus dat is wel fijn. Vorige week op het CB is hij gewogen en hij woog toen 4500 gram. Ik geeft nu in totaal nog 7 voedingen per 24 uur dus incl. De nachtvoeding. Waarvan 3 keer borstvoeding en 4 keer fles. Ik houd nu bij het maken van het flesje de hoeveelheid aan die op de verpakking nutrilon staat,120 cc met 4 schepjes. (Adhv zijn gewicht)Dit drinkt hij meestal wel op,soms blijft er wat over. Hoeveel flesvoeding mag hij in totaal hebben per fles als ik straks volledig flesvoeding geef? Wil niet teveel of te weinig geven namelijk. Kan me voorstellen dat hij niet ineens van 7 naar 5 voedingen wil,dit staat namelijk ook op de verpakking Van cb kreeg ik niet echt duidelijk antwoord
Ik dacht altijd iets gehoord te hebben van ongeveer 150 cc per kilo per dag. Voor jouw zoontje zou dat op dit moment komen op ongeveer 675 cc per dag.
150ml per kg lichaamsgewicht met een minimum van 120 en een max van 180. Fv valt wat zwaarder dan bv, ik vind 5 voedingen voor nu errug weinig! Je kan 90/3 maken en dat zo'n 6 a 7x doen en kijken hoe je uitkomt. Iets over de max van zijn gewicht is niet zo erg. Als je (snel) op de max van 1000cc zit en/of 30 scheppen voeding dan is forte voeding een optie. Bij onrust, veel slikken, hikken en zuur ruiken is er wellicht sprake van verborgen reflux en ben ikzelf gestart met een comfort voeding (zit jbpm in) die voeding is wat dikker. Als je de tammi jbpm gebruikt heb je kans op obstipatie of diarree/krampen, vandaar mijn keus voor de comfort voeding.
Ik zou inderdaad ook liever flessen van 90/3 maken en die op verzoek geven. En gewoon die borstvoedingen die je nog geeft zo lang mogelijk volhouden. Je borsten maken nu afbouwmelk, wat betekent dat er veel meer beschermende stoffen en antistoffen in zitten dan wanneer je kind alleen maar borst krijgt. Mooie bescherming die je je kind nu nog mee kunt geven!
Ik had tijdens die overgang ook het idee dat hij teveel ging drinken. Maar eenmaal helemaal over ging hij toch minder drinken en zat rond het gemiddelde.. Met 7 voedingen zou ik 90/3 aanbieden. En dan kijken of hij tevreden is..