Beste kraamdeskundige, Twee dagen na de geboorte ontstond bij mijn zoon 2 blaren, één achter zijn linkeroor en de ander achter zijn rechteroor. Een dag later is er ook één onstaan op zijn borstkas. Drie dagen later zit er ook één onder zijn navel. De blaren achter zijn oren zijn nu opgedroogd. Vandaag ben ik langs de huisarts gegaan en volgens haar heeft mijn kindje impetigo neonatorum. Op internet heb ik informatie opgezocht en daar lees ik dat baby's direct behandeling nodig hebben. Mijn huisarts heeft mij naar huis gestuurd met het advies dat ik er zinkzalf op moet smeren. Nu maak ik mij toch wel zorgen? Hij is er verder niet ziek van geworden, geen koorts en de plekken doen volgens mij ook geen pijn. Is zinkzalf echt voldoende om verspreiding te voorkomen? gr. Maylina
Hoi, Als eerste wil ik je vragen wat je verloskudige/kraamverzorgster hier van vonden. Als een pasgeborene bij ons in het ziekenhuis blaren heeft wordt ten aller tijd een kinderarts in consult geroepen. Meestal wordt het vocht gekweekt om zo te kijken of er sprake is van een bacterie. Indien nodig wordt per direct (preventief) behandeling gestart. Ik heb de blaren niet zelf gezien (ik hoop verloskundige/kraamhulp wel), maar dat je zo naar huis wordt gestuurd en zinkzalf mot gebruiken vind ik persoonlijk vreemd. Heeft hij wel gezegd dat je in de gaten moet houden of de kleine geen koorts krijgt? Ik zou het zeker even met de verloskundige bespreken. Ilja
Bedankt voor je reactie. De verloskundige had het gezien, maar zij wist niet wat het was. Mijn zoontje had de blaren niet direct na de geboorte, maar twee dagen later toen zat ik alweer thuis. Mijn huisarts heeft de blaren maar één keer in d'r leven gezien en dat was tien jaar geleden (zei ze), ze wist dus niet goed 'hoe en wat'. Ik moet inderdaad in de gaten houden of hij geen koorts krijgt. Ik vind het maar een beetje eng. De blaar op zijn borstkas is met de dag groter geworden. Adviseer je mij om alsnog even mijn verloskundige hierover te bellen? gr.
Ik zie nu dat hij er één bij heeft gekregen op zijn navel...dit kan toch niet goed zijn? Is het misschien verstandig als ik nu huisartsenpost bel.
Ik lees nu je reacties pas. (hadden tijdelijk geen pc) Ben benieuwd hoe het gegaan is, of je actie hebt ondernomen en of je nu uiteindelijk duidelijkheid heb gekregen wat je kleine man nu heeft gehad. Ilja